Analiza projektu "Rozwiązanie problemu w realnie funkcjonującej firmie" w ramach praktycznego profilu studiów "Przedsiębiorczość i Finanse".
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza i ocena wykorzystania studium przypadku jako metody wspierającej nauczanie przedsiębiorczości na uczelni wyższej w ramach praktycznego profilu studiów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W trakcie realizacji projektów w formie studium przypadku występują niekiedy problemy po stronie studentów, jak również organizacji, które nie są przekonane do takiej formy współpracy ze środowiskiem akademickim. Analizie zostaną poddane prace studentów wykonane w ostatnich dwóch latach według przyjętych kryteriów. W ten sposób autorzy referatu będą próbowali określić i poddać ocenie problemy występujące w realizacji projektów oraz sformułować rekomendacje dla realizacji podobnych projektów w przyszłości.
PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu zaprezentowano zasady wykorzystania studium przypadku w ramach realizacji projektów przez studentów. Następnie zaprezentowano założenia merytoryczne dotyczące realizacji projektów w trybie czterosemestralnym na studiach I stopnia. W podsumowaniu sformułowano wnioski wraz z rekomendacjami dotyczącymi zaprezentowanej metody wspierającej proces nauczania przedsiębiorczości.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W artykule dokonano analizy 55 projektów wykonanych przez studentów w dwóch cyklach kształcenia w roku akademickim 2016/2017 oraz 2017/2018. Wskazano na główne czynniki sukcesu tego typu projektów ze szczególnym podkreśleniem ścisłej współpracy uczelni wyższej i środowiska biznesowego.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Zaprezentowany sposób realizacji zajęć dydaktycznych w ramach praktycznego profilu studiów wydaje się interesujący i możliwy do rozwijania w przyszłości jako innowacyjne rozwiązanie edukacyjne.
References
Bieniok, H., Ingram, M. i Marek, J. (1999). Kompleksowa metoda diagnozowania systemu zarządzania
przedsiębiorstwem. Katowice: AE Katowice.
Brzezińska, E. (2002). Aktywizujące metody kształcenia. W: M. Jaroszewska i D. Ekiert-Oldroyd (red.), Aktywne metody nauczania w szkole wyższej. Poznań: Wydawnictwo Nakom.
Daszkiewicz, N. (2014). Edukacja jako czynnik stymulujący rozwój przedsiębiorczości. Horyzonty Wychowania, Vol. 13, No. 26, 165-177.
Flak, O. i Głód, G. (2012). Konkurencyjni przetrwają. Warszawa: Difin.
Gaweł, A. i Pietrzykowski, M. (2014). „Studium przypadku” jako metoda nauczania studentów ekonomii i zarządzania. ZZL (HRM), 1, 83-94.
Majchrzak, I. (2017). Możliwości wykorzystania metody projektów w dydaktyce szkoły wyższej na przykładzie zajęć z rachunkowości projektów. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 335(87)2, 155-165.
Matejun, M. (2011). Metoda studium przypadku w pracach badawczych młodych naukowców z zakresu nauk o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 666. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 203-213.
Pizło, W. (2009). Studium przypadku jako metoda badawcza w naukach ekonomicznych. Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Roczniki Naukowe, t. XI, z. 5, 246-251.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz.U. 2016, poz. 1596).
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno- gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.Wójcik, P. (2013).
Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1(48), 17-22.
Wróblewska, W. (2012). Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, 1(43), 14-19.
Copyright (c) 2019 Grzegorz Głód, Ewa Raczyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: