Oferta edukacyjna polskich uczelni technicznych w obszarze CSR
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie istniejącej oferty edukacyjnej polskich uczelni technicznych w obszarze CSR w świetle krajowych tendencji oraz działań podejmowanych w otoczeniu organizacji, a także wskazanie kierunków dalszych działań uczelni związanych z opracowaniem kompleksowej oferty edukacyjnej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Istotne jest wskazanie, czy obecny kształt oferty edukacyjnej polskich publicznych uczelni technicznych odpowiada zidentyfikowanym trendom w otoczeniu
społeczno-gospodarczym szkół wyższych. W badaniach wykorzystano metodę analizy dokumentów oraz studium przypadku obejmujące 18 polskich publicznych uczelni technicznych.
PROCES WYWODU: Autorzy wskazują tendencje w zakresie rozwoju koncepcji społecznej odpowiedzialności w Polsce, w tym działania uczelni na rzecz jej upowszechnienia. Następnie dokonują analizy aktywności uczelni w obszarze edukacji, po czym, opierając się na międzynarodowych dobrych praktykach i postulatach własnych uczelni, wskazują kierunki dalszych działań.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza stanu edukacji polskich uczelni technicznych w zakresie społecznej odpowiedzialności wskazuje obszary, które wymagają większej aktywności. Programy
studiów realizowane na 18 uczelniach technicznych nie uwzględniają obecnie w pełni przekazywania wiedzy niezbędnej w kontekście wyzwań, jakie zrównoważony rozwój stawia przed kadrami przemysłu i absolwentami uczelni technicznych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Tworzenie oferty edukacyjnej upowszechniającej ideę społecznej odpowiedzialności powinno poprzedzić opracowanie strategii CSR szkoły wyższej
uwzględniającej badania i analizy potrzeb interesariuszy. Postulaty zrównoważonego rozwoju ł a t w i e j b y ł o b y r e a l i z o w a ć poprzez powołanie jednostek odpowiedzialnych za te zagadnienia
w strukturach uczelni.
References
Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. (2017). Ministerstwo Rozwoju. Pozyskano z:
http://www.mr.gov.pl/media/46898/Deklaracja_SOU.pdf (dostęp: 20.03.2018).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki.
Geryk, M. (2012). Społeczna odpowiedzialność uczelni. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Giuffré, L. i Ratto, S.E. (2014). A New Paradigm in Higher Education: University Social Responsibility (USR). Journal of Education & Human Development, 3(1), 231-238.
Kolk, A. i Van Tulder, R. (2010). International business, corporate social responsibility and sustainable development. International Business Review, 19(2), 119-125.
MIT Office of Sustainability. Pozyskano z: www.sustainability.mit.edu (dostęp: 20.03.2018).
Raport społeczny Akademii Górniczo‑Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. (2017). Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Pozyskano z: www.agh.edu.
pl (dostęp: 05.01.2019).
Shek, D.T. i Hollister, R.M. (2017). University Social Responsibility and Quality of Life. Singapur: Springer Nature Singapore.
Sustainable Stanford Portal. Pozyskano z: www.sustainable.stanford.edu (dostęp: 20.03.2018).
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, Nr 164, poz. 1365.
Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. zmieniająca Ustawę z dnia 29 września 1994 r., Dz.U. z 2017, poz.61.
Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego – publiczne uczelnie akademickie. Pozyskano z: www.nauka.gov.pl (dostęp: 15.03.2018).
Strony internetowe uczelni technicznych: Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.agh.edu.pl (dostęp 25.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.ath.bielsko.pl (dostęp: 25.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pcz.pl (dostęp: 25.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pb.edu.pl (dostęp: 25.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pg.edu.pl (dostęp: 25.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pk.edu.pl (dostęp: 26.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.p.lodz.pl (dostęp: 26.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pollub.pl (dostęp: 26.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.po.opole.pl (dostęp: 26.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.posls.pl (dostęp: 26.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.put.poznan.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pw.edu.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.pwr.edu.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.tu.kielce.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.tu.koszalin.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.w.prz.edu.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.uniwersytetradom.pl (dostęp: 27.02.2018).
Plany studiów w roku akademickim 2017/2018. Pozyskano z: www.zut.edu.pl (dostęp: 27.02.2018).
Copyright (c) 2019 Ewelina Pędziwiatr, Joanna Kulczycka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: