Sytuacja zawodowa absolwentów wyższych uczelni ekonomicznych wchodzących na rynek pracy w świetle zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie sytuacji zawodowej absolwentów publicznych ekonomicznych szkół wyższych i zaprezentowanie wyników analizy w kontekście aktualnych zmian zasad finansowania uczelni w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zastosowane metody badawcze obejmują krytyczną analizę źródeł literaturowych dotyczących dopasowania oferty uczelni do potrzeb rynku pracy oraz standardową analizę parametryczno-wskaźnikową danych z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów.
PROCES WYWODU: Zaprezentowane zostały doświadczenia zagraniczne wykorzystujące wskaźniki sukcesów absolwentów na rynku pracy w mechanizmach finansowania szkolnictwa wyższego. Następnie przeprowadzono analizę względnych wskaźników zatrudnienia absolwentów w odniesieniu do publicznych wyższych szkół ekonomicznych w Polsce. Ostatnia część dotyczy możliwości zastosowania informacji zaczerpniętych z systemu monitorowania losów absolwentów w algorytmach podziału dotacji podstawowej.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wskaźniki zatrudnienia absolwentów wyższych uczelni ekonomicznych kształtują się na wysokim poziomie w porównaniu do absolwentów innych typów uczelni. Z tego punktu widzenia bodźce finansowe wymuszające ograniczenie liczby studentów w szkołach ekonomicznych nie są korzystne dla gospodarki.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W celu dostosowania szkolnictwa wyższego do potrzeb rynku pracy korzystne byłoby wykorzystanie w konstrukcji algorytmów finansowania szkół wyższych informacji z systemu śledzenia Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA). Taka modyfikacja pozwoliłoby na dołączenie do zakładanych przez rząd projakościowych celów finansowania szkół wyższych jeszcze jednego – opartego na dopasowaniu do oczekiwań rynku pracy.
References
Becker, G.S. (1975). Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. Massachusetts: National Bureau of Economic Research.
Blöndal, S., Field, N. i Girouard, N. (2002). Investment in human capital through post-compulsory education and training: selected efficiency and equity aspects. OECD Economic Department Working Papers, 333, Paris.
Ciesliński, J.L. i Różycki, E.F. (2017). Wpływ głównych elementów nowego algorytmu na dotację podstawową dla polskich uczelni akademickich. Nauka, 4, 109-128.
Council conclusions of 11 May 2012 on the employability of graduates from education and training,
OJ 2012/C 169/04, 15.6.2012. Pozyskano z: http://csdle.lex.unict.it/Archive/LW/EU%20social%20law/EU%20political%20 (dostęp: 10.03.2018).
European Commission. (2015). Promoting employability through higher education, Doc. MHE 2/2015, ET 2020 country workshop. Brussels.
European Commission. (2016a). Structural Indicators on Graduate Employability in Europe – 2016.
Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Brussels.
European Commission. (2016b). A New Skills Agenda for Europe: Working Together to Strengthen Human Capital, Employability and Competitiveness, Communication from the Commission to the European Parliament. European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM(2016) 381 final. Brussels.
GUS. (2017). Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Mincer, J.A. (1974). Schooling, experience, and earnings. Massachusetts: National Bureau of Economic Research.
Montt, G. (2015). The Causes and consequences of field-of-study mismatch: an analysis using PIAAC. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 167, Paris: OECD Publishing. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/5jrxm4dhv9r2-en (dostęp: 10.02.2018).
MNISW. (2017). Nowe zasady finansowania uczelni publicznych – podział środków. Pozyskano z:
http://www.nauka.gov.pl/komunikaty/nowe-zasady-finansowanie-uczelni-publicznych-podzial-srodkow.html (dostęp: 10.02.2018).
OECD. (2017a). Education at a Glance 2017: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2017b) Financial Incentives for Steering Education and Training. Getting Skills Right. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2017c). Getting Skills Right: Good Practice in Adapting to Changing Skill Needs: A Perspective on France, Italy, Spain, South Africa and the United Kingdom. Paris: OECD Publishing.
Ogólnopolski Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych, Edycja 2. (2015). Pozyskano z: http://ela.nauka.gov.pl/ (dostęp: 10.03.2018).
Tomala, L. (2017). Dotacja dla uczelni – rozdzielona według nowych reguł. Pozyskano z: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C413809%2Cdotacja-dla-uczelni-rozdzielona-wedlug-nowych-regul.html (dostęp: 10.02.2018).
Copyright (c) 2019 Barbara Anna Grabińska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: