Sytuacja zawodowa absolwentów wyższych uczelni ekonomicznych wchodzących na rynek pracy w świetle zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie sytuacji zawodowej absolwentów publicznych ekonomicznych szkół wyższych i zaprezentowanie wyników analizy w kontekście aktualnych zmian zasad finansowania uczelni w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Zastosowane metody badawcze obejmują krytyczną analizę źródeł literaturowych dotyczących dopasowania oferty uczelni do potrzeb rynku pracy oraz standardową analizę parametryczno-wskaźnikową danych z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów.
PROCES WYWODU: Zaprezentowane zostały doświadczenia zagraniczne wykorzystujące wskaźniki sukcesów absolwentów na rynku pracy w mechanizmach finansowania szkolnictwa wyższego. Następnie przeprowadzono analizę względnych wskaźników zatrudnienia absolwentów w odniesieniu do publicznych wyższych szkół ekonomicznych w Polsce. Ostatnia część dotyczy możliwości zastosowania informacji zaczerpniętych z systemu monitorowania losów absolwentów w algorytmach podziału dotacji podstawowej.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wskaźniki zatrudnienia absolwentów wyższych uczelni ekonomicznych kształtują się na wysokim poziomie w porównaniu do absolwentów innych typów uczelni. Z tego punktu widzenia bodźce finansowe wymuszające ograniczenie liczby studentów w szkołach ekonomicznych nie są korzystne dla gospodarki.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W celu dostosowania szkolnictwa wyższego do potrzeb rynku pracy korzystne byłoby wykorzystanie w konstrukcji algorytmów finansowania szkół wyższych informacji z systemu śledzenia Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA). Taka modyfikacja pozwoliłoby na dołączenie do zakładanych przez rząd projakościowych celów finansowania szkół wyższych jeszcze jednego – opartego na dopasowaniu do oczekiwań rynku pracy.
References
Becker, G.S. (1975). Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. Massachusetts: National Bureau of Economic Research.
Blöndal, S., Field, N. i Girouard, N. (2002). Investment in human capital through post-compulsory education and training: selected efficiency and equity aspects. OECD Economic Department Working Papers, 333, Paris.
Ciesliński, J.L. i Różycki, E.F. (2017). Wpływ głównych elementów nowego algorytmu na dotację podstawową dla polskich uczelni akademickich. Nauka, 4, 109-128.
Council conclusions of 11 May 2012 on the employability of graduates from education and training,
OJ 2012/C 169/04, 15.6.2012. Pozyskano z: http://csdle.lex.unict.it/Archive/LW/EU%20social%20law/EU%20political%20 (dostęp: 10.03.2018).
European Commission. (2015). Promoting employability through higher education, Doc. MHE 2/2015, ET 2020 country workshop. Brussels.
European Commission. (2016a). Structural Indicators on Graduate Employability in Europe – 2016.
Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Brussels.
European Commission. (2016b). A New Skills Agenda for Europe: Working Together to Strengthen Human Capital, Employability and Competitiveness, Communication from the Commission to the European Parliament. European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM(2016) 381 final. Brussels.
GUS. (2017). Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Mincer, J.A. (1974). Schooling, experience, and earnings. Massachusetts: National Bureau of Economic Research.
Montt, G. (2015). The Causes and consequences of field-of-study mismatch: an analysis using PIAAC. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 167, Paris: OECD Publishing. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/5jrxm4dhv9r2-en (dostęp: 10.02.2018).
MNISW. (2017). Nowe zasady finansowania uczelni publicznych – podział środków. Pozyskano z:
http://www.nauka.gov.pl/komunikaty/nowe-zasady-finansowanie-uczelni-publicznych-podzial-srodkow.html (dostęp: 10.02.2018).
OECD. (2017a). Education at a Glance 2017: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2017b) Financial Incentives for Steering Education and Training. Getting Skills Right. Paris: OECD Publishing.
OECD. (2017c). Getting Skills Right: Good Practice in Adapting to Changing Skill Needs: A Perspective on France, Italy, Spain, South Africa and the United Kingdom. Paris: OECD Publishing.
Ogólnopolski Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych, Edycja 2. (2015). Pozyskano z: http://ela.nauka.gov.pl/ (dostęp: 10.03.2018).
Tomala, L. (2017). Dotacja dla uczelni – rozdzielona według nowych reguł. Pozyskano z: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C413809%2Cdotacja-dla-uczelni-rozdzielona-wedlug-nowych-regul.html (dostęp: 10.02.2018).
Copyright (c) 2019 Barbara Anna Grabińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: