Zarządzanie zespołem jako kompetencja przedsiębiorcy na podstawie analizy zachowań studentów
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest teoretyczne przedstawienie wybranych aspektów związanych z zarządzaniem zespołem ludzkim jako podstawową kompetencją potencjalnych przedsiębiorców.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W artykule przyjęto założenie, że rozwój kompetencji w zakresie zarządzania zespołem ludzkim umożliwia zakładanie własnej firmy i jej rozwój. Badania empiryczne przeprowadzono metodą ilościową w postaci wywiadu audytoryjnego wśród studentów kierunków związanych z zarządzaniem na dwóch niepublicznych poznańskich uczelniach.
PROCES WYWODU: W teoretycznej części artykułu przedstawiono wpływ kompetencji menedżerów w zakresie zarządzania zespołem ludzkim na możliwość tworzenia nowych i rozwój obecnych małych i średnich przedsiębiorstw. W warstwie badawczej podjęto próbę określenia wiedzy i umiejętności potencjalnych przedsiębiorców w zakresie budowania i kierowania zespołem pracowników oraz sprecyzowania ich planów zawodowych, w tym chęci założenia własnego przedsiębiorstwa.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza wyników badań empirycznych wskazuje, że respondenci dość wysoko oceniają swoją wiedzę i umiejętności dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem. Duża grupa badanych studentów planuje założyć własną firmę w przyszłości lub pracować na stanowisku kierowniczym w cudzej firmie. Jednak tylko 29% uznało, że ma wystarczającą wiedzę, by samodzielnie prowadzić przedsiębiorstwo.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wyniki przeprowadzonych badań mogą się przyczynić do planowania obszarów kształcenia przyszłych przedsiębiorców przez określenie luk w zakresie kształcenia w dziedzinie zarządzania zespołem i przedsiębiorczości.
References
Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP.
Branowska, A., Siemieniak, P. i Spychała, M. (2012).
Zarządzanie kompetencjami w tradycyjnych i nowoczesnych organizacjach. Poznań: Wydawnictwo PP.
Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Jay, R. (1995). Biznes. Kierowanie zespołem. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.
Karlof, B. (1992). Strategie biznesu. Koncepcje i modele przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Kożuch, B. (2001). Przedsiębiorczość kobiet – wyzwanie XXI wieku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15 (34), 27-47.
Matusiak, K. i Mażewska, M. (2005). Pierwsza praca − pierwszy biznes; vademecum przedsiębiorczości. Warszawa: Biblioteka Rynku Pracy.
Piotrkowski, K. i Świątkowski, M. (2000). Kierowanie zespołami ludzi. Warszawa: Bellona.
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. (2017). Warszawa: PARP.
Scheinberg, S. i MacMillan, I.C. (1988). An 11 country study of motivations to start a business.
Welleseley, MA, Babson College. Pozyskano z: http//.www.worldcat.org (dostęp: 08.03.2018).
Siemieniak, P. (2010). Postawy studentów wobec przedsiębiorczości. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 588.
Siemieniak, P. i Łuczka, T. (2016). Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe.
Poznań: Wydawnictwo PP.
Sobol, E. (1996). Podręczny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
Spychała, M. i Matejun, M. (2015). Badanie ocen wybranych kompetencji menedżerskich studentów WOiZ Politechniki Łódzkiej. Marketing i Rynek, 05, 1274-1293.
Spychała, M. i Siemieniak, P. (2013). Zarządzanie kompetencjami menadżerów wielkopolskiego sektora komunalnego. Poznań: Wydawnictwo PP.
Copyright (c) 2019 Małgorzata Rembiasz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: