Kształtowanie postaw przedsiębiorczych studentek w kontekście konfliktu roli rodzicielskiej i zawodowej
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest scharakteryzowanie w oparciu o studium literatury przedmiotu oraz badania empiryczne związku pomiędzy podejmowaniem aktywności zawodowej i roli macierzyńskiej w kontekście kształtowania postaw przedsiębiorczych studentek.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podjęto próbę określenia relacji pomiędzy prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa a zakładaniem rodziny oraz sposobów radzenia sobie z konfliktem roli rodzicielskiej i zawodowej na tle uwarunkowań ekonomicznych, społecznych i kulturowych. Badania empiryczne przeprowadzono metodą ilościową w postaci wywiadu audytoryjnego przeprowadzonego wśród studentów kierunków związanych z zarządzaniem na dwóch niepublicznych poznańskich uczelniach.
PROCES WYWODU: Pomimo, że zagadnienie przedsiębiorczości kobiet nie w światowej literaturze przedmiotu nowe, ciągle jeszcze brakuje polskich opracowań na ten temat. Autorki artykułu odnoszą się do przekonania, że kobiety ograniczają pracę zawodową głównie w wyniku uwarunkowań społeczno-kulturowych, czyli ze względu na uwewnętrznione przeświadczenie odnośnie priorytetowych i właściwych dla kobiet rodzajów aktywności. Na bazie rozważań teoretycznych zbadano przekonania studentów – potencjalnych przedsiębiorców w zakresie planów zawodowych i rodzinnych oraz oceny możliwości prowadzenia przez kobiety własnej firmy jako szansy na redukcję tego konfliktu praca-rodzina..
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Zgodnie z badaniami empirycznymi studentki wykazywały mniejszą aktywność przedsiębiorczą i rzadziej planowały założenie własnej firmy na rzecz objęcia stanowiska kierowniczego w cudzej firmie. Kobiety częściej niż mężczyźni uzależniają podjęcie roli rodzicielskiej od osiągniętej pozycji zawodowej. Ponadto większość respondentów uznała, że kobiety doświadczają większego niż mężczyźni konfliktu między pełnieniem roli zawodowej i rodzicielskiej. Szansą na jego rozwiązanie jest prowadzanie własnej działalności gospodarczej.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wyniki badań mogą przyczynić się do określenia kierunków polityki społecznej, propagującej łączenie rozwoju zawodowego z podejmowaniem funkcji rodzicielskich. W podjętych rozważaniach wskazuje się, że przedsiębiorczość jest formą, która ułatwiając elastyczne łączenie ról społecznych, umożliwia samorealizację jednostki, a w skali kraju prowadzi do wzrostu gospodarczego.
References
Auleytner, J. (red.). (2007). Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy. SPO RZL 1.6.b.
Raport końcowy. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Balcerzak-Paradowska, B., Bednarski, M., Głogosz, D., Kusztelak, P., Ruzik-Sierdzińska, A. i Mirosław, J. (2011).
Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: PARP.
Goffee, R. i Scase, R. (1985). Women in Charge: The Experiences of Female Entrepreneurs. Londyn: Allen and Unwin.
Łuczka, T. i Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27-47.
Misiak, S. (2015). Przedsiębiorcza kobieta w firmie rodzinnej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, zeszyt 6, część III, 161-172.
OECD Family Database, Maternal employment rates by number of children. Pozyskano z:http://www.oecd.org (dostęp: 10.03.2017).
Praca i przedsiębiorczość kobiet. Potencjał do wykorzystania w Polsce. Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/aktywizacja-zawodowa-kobiet-2017-raport.html (dostęp: 12.03.2018).
Rembiasz, M. (2016). Entrepreneurship of single mothers: selected economic and social aspects. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 68, 167-179.
Rollnik-Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Sarri, K. i Trihopoulou, A. (2005). Female entrepreneurs’ personal characteristics and motivation: a review of the Greek situation. Women in Management Review, vol. 20, issue 1, 24-36.
Shelton, L.M. (2006). Female Entrepreneurs, Work-Family Conflict and Venture Performance: New Insights into the Work-Family Interface. Journal of Small Business Management, 44(2), 285-297.
Siemieniak, P. i Łuczka, T. (2016). Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Szepelska, A. (2015). Determinanty samozatrudnienia kobiet jako formy przedsiębiorczości. W: A. Marjański i Ł. Sułkowski (red.), Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XIV, zeszyt 6,
część III, 173-183.
Tarnawa, A. (2012). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Pozyskano z: https://badania.parp.gov.pl/files/74/75/76/479/15319.pdf. (dostęp: 15.03.2018).
Wasilczuk, J. (2011). Przedsiębiorczość kobiet. W: M. Gawrycka, J. Wasilczuk i P. Zwiech (red.), Szklany sufit i ruchome schody – kobiety na rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.pl, 101-130.
Wolf, A. (2015). Feminizm dla ubogich. Polityka, 37, 36-37.
Copyright (c) 2019 Małgorzata Rembiasz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: