Edukacja przedsiębiorczości w tradycyjnym dużym uniwersytecie. Przykład Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie efektywności eksperymentu dydaktycznego w akademickiej formalnej edukacji przedsiębiorczości w tradycyjnym dużym uniwersytecie w Polsce ukierunkowanej na kształtowanie wiedzy, umiejętności i postaw przedsiębiorczych studentów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest edukacja przedsiębiorczości łącząca teorię z praktyką w tradycyjnym dużym publicznym uniwersytecie w Polsce. Zastosowano analizę jakościową z wykorzystaniem problemowo wybranych trzech studiów przypadków (case studies) studenckich projektów wdrożeniowych zrealizowanych w praktyce w ramach dynamicznej sieci partnerów zewnętrznych Instytutu Przedsiębiorczości UJ.
PROCES WYWODU: W części pierwszej przedstawiono uwarunkowania realizacji procesów edukacji przedsiębiorczości i szczegółowe założenia badawcze. Część druga obejmuje opisy badanych przypadków. W części trzeciej podsumowano syntetyczne wyniki analizy ze względu na efektywność edukacji przedsiębiorczości.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przedstawione studia przypadków zilustrowały realizację w praktyce procesu przedsiębiorczości powstawania pomysłu na nowatorską aplikację, zbudowania nowej
firmy oraz przygotowania innowacyjnego projektu społecznego. Wdrożenie wszystkich projektów potwierdziło dobitnie wartość aspektów praktycznych w edukacji przedsiębiorczości, a jednocześnie podkreśliło ogromną rolę otoczenia zewnętrznego w tym procesie ze względu na wartość dodaną wynikającą z szeroko rozbudowanej współpracy z jednostkami pozauniwersyteckimi.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Uzyskane doświadczenia skłaniają do postawienia wniosku o uwzględnienie obu wspomnianych aspektów jako obligatoryjnych w projektowanych
modelach edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości.
References
Batorski, J. (2008). Organizational learning as a base of entrepreneurship. W: M. Bednarczyk (red.), Entrepreneurship in tourism and sport business. Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, 81-86.
Bednarczyk, M. (2008). Co to jest przedsiębiorczość? W: M. Bednarczyk (red.), Przedsiębiorczość w turystyce. Zasady i praktyka. Warszawa: CeDeWu.pl.
Bednarczyk, M. i Batorski, J. (2009). Przedsiębiorczość w zarządzaniu sportem. Studium praktyków. Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.
CBInsight. (2014). The Top 20 reasons Startups fail, 1-9. Pozyskano z: https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-reasons-top (dostęp: 10.10.2017).
Chou, C.-M. i in. (2017). Tertiary students’ entrepreneurial career intentions of entrepreneurship-embedded internship programs. Studies in Higher Education, 42(11), 2116-2133.
Cricelli, L. i in. (2018). Intellectual capital and university performance in emerging countries: Evidence from Colombian public universities. Journal of Intellectual Capital, 19(1), 71-95.
Czakon, W. (2015). Zastosowanie studiów przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu. W: W. Czakon (red.), Podstawy metodologiczne badań w naukach o zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer.
Hayter, C.S., Lubynsky, R. i Maroulis, S.J. (2017). Who is the academic entrepreneur? The role of graduate students in the development of university spinoffs. The Journal of Technology
Transfer, 42(6), 1237-1254.
Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J.C. i Rueda-Cantuche, J.M. (2011). Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 195-218.
OECD. (2016). Start-ups and innovative entrepreneurship. OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016. Paris: OECD Publishing. Pozyskano z: http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/oecd-science-technology-and-innovation-outlook-2016/start-ups-andinnovative-
entrepreneurship_sti_in_outlook-2016-25-en (dostęp: 15.12.2017).
Sułkowski, Ł., Seliga, R. i Woźniak, A. (2016). Kultura organizacyjna i zarządzanie uczelnią z punktu widzenia systemu zapewniania jakości w Polsce. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 17, z. 9, cz. 3 Marketing w rozwoju innowacyjności, 221-233.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno‑gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.
Chou, C.-M. et al., 2017. Tertiary students’ entrepreneurial career intentions of entrepreneurship-embedded internship programs. Studies in Higher Education, 42(11),pp.2116–2133. [online] https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1125596.
Cricelli, L. et al., 2018. Intellectual capital and university performance in emerging countries: Evidence from Colombian public universities. Journal of Intellectual Capital, 19(1), pp.71–95. [online] https://doi.org/10.110/JIC-02-2017-0037.
Czakon, W., 2015. Zastosowanie studiów przypadków w badaniach nauk o zarządzaniu. In W. Czakon, ed. Podstawy metodologiczne badań w naukach o zarządzaniu. Wolters Kluwer.
Hayter, C.S., Lubynsky, R. and Maroulis, S.J., 2017. Who is the academic entrepreneur? The role of graduate students in the development of university spinoffs. The Journal of Technology Transfer, 42(6), pp.1237–1254.
Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J.C. and Rueda-Cantuche, J.M., 2011. Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), pp.195–218.
OECD, 2016. Start-ups and innovative entrepreneurship. In OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016.
Paris: OECD Publishing. [online] http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/oecd-science-technology-and-innovation-outlook-2016/start-ups-and-innovative-entrepreneurship_sti_in_outlook-2016-25-en.
Sułkowski, Ł., Seliga, R. and Woźniak, A., 2016. Kultura organizacyjna i zarządzanie uczelnią z punktu widzenia systemu zapewniania jakości w Polsce. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, (t. 17, z. 9, cz. 3 Marketing w rozwoju innowacyjności), pp.221–233.
Wach, K., 2013. Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 9, pp.246–257.
Copyright (c) 2018 Małgorzata Bednarczyk, Sebastian Kopera
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: