Wpływ ponowoczesności na proces edukacyjny w szkołach wyższych
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem głównym pracy jest ukazanie koncepcji kształcenia w ponowoczesności, a dodatkowym zaprezentowanie sposobu wykorzystania elementów teorii ugruntowanej w badaniach społecznych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem i metody badawcze wiążą się z odpowiedzią na pytanie, jak dostosować kształcenie w szkołach wyższych do zmian cywilizacyjnych. Za pomocą ankiety i fokusów zbadano wiedzę respondentów na temat ponowoczesności, rozważania na jej temat stały się podstawą do generowania not teoretycznych.
PROCES WYWODU: W pierwszej kolejności omówiono wyniki badań ankietowych i fokusów dotyczących ponowoczesności, a następnie, za pomocą teorii ugruntowanej, zostały przedstawione koncepcje dostosowania edukacji do nowych warunków.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki badań pozwoliły wyartykułować tezy związane z dostosowaniem programu studiów do współczesnych wymagań.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski mają znaczenie praktyczne i mogą być podpowiedzią, jak dostosować kształcenie do turbulentnych przeobrażeń społecznych.
References
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2(129).
Bauman, Z. (2006). Płynna ponowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Borkowski, R. (2003). Globalizacja, cywilizacja, ponowoczesność. W: R. Borkowski (red.), Globalopolis. Kosmiczna wioska – szanse i zagrożenia. Warszawa: Instytut Wydawniczy „PAX”.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dworak, J. (2012). Czynniki tworzące kapitał społeczny. W: M. Wyrzykowska‑Antkiewicz (red), Zarządzanie dziś i jutro. Prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, t. 16. Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa.
Dworak, J. (2017). Zagrożenia mentalne (Uniwersytet jako miejsce kształtowania osobowości). W: L. Karczewski i H.L. Kretek (red.), Multidyscyplinarne uwarunkowania bezpieczeństwa międzynarodowego, biznesu i zarządzania. Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.
Giddens, A. (2002). Ponowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej ponowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Horkheimer, M. i Adorno, Th. (1994). Dialektyka Oświecenia. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Kaczmarczyk, S. (1995). Badania marketingowe, metody i techniki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kiepas, A. (1999). Etyka a ryzyko działań człowieka w środowisku. W: M. Dołęga i W. Czartoszewski (red.), Ochrona środowiska w filozofii i teologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie.
Kołodko, G.W. (2008). Wędrujący świat. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Kruchowska, E. (2010). Metoda wielostopniowa analizy interpretacji hermeneutycznej materiału empirycznego. W: M. Straś‑Romanowaka, B. Bartosz i M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Etyka.
Maison, D. (2007). Jakościowe metody badań marketingowych. W: D. Maison i A. Noga‑Bogomilski (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Marcuse, H. (1999). Człowiek jednowymiarowy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Nowy Testament, Ewangelia Mateusza, rozdz. 25.
Sen, A. (2000). Nierówności i dalsze rozważania. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.
Wątroba, W. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne w dobie globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Tomaszewski, T. (red.). (1982). Psychologia. Warszawa: PWN. www.slideshare.net/sabinacisek/analiza‑danych‑jakosciowych
Copyright (c) 2018 Janusz Dworak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: