Postawy i działania przedsiębiorcze w Polsce i na świecie w świetle oceny kształcenia biznesowego
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest wykazanie związku ograniczonej inwencji przedsiębiorczej w Polsce z niską oceną edukacji przedsiębiorczej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest określenie postawy przedsiębiorczej w Polsce na tle wybranych krajów. W pracy wykorzystano metodę analizy skupień i porządkowania liniowego, które umożliwiły zestawienie grup krajów.
PROCES WYWODU: W pierwszej części wywodu otrzymano syntetyczny miernik postaw przedsiębiorczych w wybranych krajach. Następnie przedstawiono prowadzone w nich działania przedsiębiorcze. W ostatniej części dokonano odniesienia do ocen uwarunkowań przedsiębiorczych, w tym edukacji.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Syntetyczny wskaźnik przedsiębiorczości sytuuje Polskę w grupie krajów przedsiębiorczych. Nie znajduje to potwierdzenia w działalności biznesowej.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Potencjał przedsiębiorczy w Polsce nie jest wykorzystany w zadowalającym stopniu. Wydaje się, że przyczyna tego tkwi przede wszystkim w nieodpowiednim
kształceniu przedsiębiorczym. Problematyka wymaga dogłębnych badań nad skutecznymi formami nauczania przedsiębiorczości.
References
Boratyńska, K. (2014). Mechanizm bankructwa wybranego przedsiębiorstwa spożywczego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 361, 20-28.
European Commission. (2008). Entrepreneurship in higher education, especially with non-business studies, Final report of the Expert Group, European Commission – Enterprise and Industry Directorate – General. Brussels – March 2008.
Faron, A. (2014). Duch przedsiębiorczości a kształcenie wyższe – ocena i oczekiwania studentów wybranej uczelni ekonomicznej. Horyzonty Wychowania, 13(26), 231-248.
Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. i Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the Mind. New York: Mc Graw Hill.
Juchnowicz, M. (2005). Uwagi dotyczące realizacji przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 189-193.
Kurczewska, A. (2010). Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych. E-mentor, 4(36), 12-16.
Maciejewski, M. (2017). Zróżnicowanie kondycji gospodarczej państw Unii Europejskiej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 319, 117-126.
Mrozowicz, K. (2010). Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań przedsiębiorczości. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, 14(1), 13-23.
Nowak, H. (2015). Problematyka przetrwania w teorii i praktyce zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami. Zarządzanie, 2, 53-65.
Piecuch, T. (2010). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
Rachwał, T. i Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki
ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 405-415.
Rozkwitalska, M. (2008). Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym. W: W. Polak (red.), Problemy miękkiego zarządzania we współczesnych organizacjach. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, 227-246.
Sadowska, M. (2016). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2(1), 149-146.
Tracz, M. (2015). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i nauczycieli – studium porównawcze. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 392-400.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.
Wach, K. (2014). Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – Looking Back and Looking Forward. Horyzonty Wychowania, 13(26), 11-31.
Zawadzka, D. i Kurdyś-Kujawska, A. (2016). Przeżywalność nowo powstałych przedsiębiorstw w Polsce w latach 2003-2014. Marketing i Zarządzanie, 2(43), 205-218.
Copyright (c) 2019 Marek Maciejewski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: