Wpływ Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) na postawy przedsiębiorcze środowiska akademickiego w Polsce
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest identyfikacja wpływu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) na postawy przedsiębiorcze środowiska akademickiego w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem naukowym publikacji jest ocena wpływu działań podejmowanych ze strony AIP na postawy przedsiębiorcze środowiska akademickiego w Polsce. Aby zrealizować cel pracy, zastosowano następujące metody badawcze: studia literatury oraz kwestionariusz ankietowy, który umożliwił ocenę skuteczności działań podejmowanych ze strony AIP w celu pobudzania postaw przedsiębiorczych środowiska akademickiego w Polsce.
PROCES WYWODU: Wywód przedstawiony w publikacji dotyczy istoty Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, jak również prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród start-upów funkcjonujących w ramach poszczególnych AIP w Polsce.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych badań wynika, iż zdecydowana większość ankietowanych przed przystąpieniem do programu preinkubacji w ramach AIP wskazała na mały stopień posiadanych postaw przedsiębiorczych. Badania empiryczne wykazały, iż ankietowani, funkcjonując jako start-upy w ramach AIP, w bardzo dużym stopniu wykształcili postawy przedsiębiorcze.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych środowiska akademickiego w Polsce nabiera coraz większego znaczenia dla władz, które dążą do rozwoju bardziej innowacyjnych i opartych na przedsiębiorczości gospodarek. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości zapewniają unikalne środowisko dla aktywności w tej dziedzinie. Pojawiły się w celu dostosowania się do poszczególnych potrzeb praktyki nauczania przyszłych przedsiębiorców oraz pomagania im w podejmowaniu pierwszych kroków w zakładaniu oraz rozwijaniu własnego biznesu. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości wspomagają przedsiębiorczość dzięki jej promowaniu i wspieraniu, co prowadzi do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, kraju.
References
Rachwał, T. i Wach, K. ( 2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 405-415.
Roszkowska-Mądra, B., Parfieniuk, A. i Studnicki, M. (2014). Poglądy młodzieży akademickiej studiów ekonomicznych o przedsiębiorczości i determinantach jej rozwoju. Optimum. Studia Ekonomiczne, 6(72), 223-233.
Siemieniuk, Ł. (2007). Funkcjonowanie Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w zakresie kreowania przedsiębiorczości studentów. W: M. Kruk (red.), Studia i co dalej...Sytuacja studentów na rynku pracy. Białystok: Wydawnictwo UwB, 208-217.
Siemieniuk, Ł. (2016). Academic Business Incubators as an Institutional Form of Academic Entrepreneurship Development in Poland. Oeconomia Copernicana, 7(1), 143-159.
Copyright (c) 2019 Łukasz Siemieniuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: