Immanent-Transcendental Anthropology of Dialog and its Education Implications

Keywords: Immanent Anthropology, Transcendental Anthropology, Dialogical Personalism, Contemplative Education, Appropriation

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to present the main assumptions of immanent and transcendental anthropology based on dialogical personalism and their implications for education.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The papers offers a critical analysis of dialogical personalism (M. Buber), and immanent and transcendental anthropology (K. Rahner, R. Bultmann), which serves as a basis for formulating specific implications for a holistic vision of man and his educational process.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Starting with the biblical description of the creation of man and the first relational act, through dialogical personalism and immanent and transcendental anthropologists, the Author of the paper searched for such understanding of anthropology which would capture the human person in a holistic way, with particular emphasis placed on the transcendental dimension.

RESEARCH RESULTS: The results of the analysis reveal that erroneous treatment and understanding of the immanent and transcendental dimension of anthropology leads to reductionist educational visions, which deprive the person of genuine development.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It is necessary to re-discover the wealth of spiritual and bodily dimension of man (immanent and transcendental) on the basis of contemplative education, which is gradually gaining recognition among educators and philosophers of dialogue.

Author Biography

Wit Pasierbek, Jesuit University "Ignatianum" in Krakow

 

 

References

Buber, M. (1968a). Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”. nr 7–8 (169–170). s. 915–926.

Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Bultmann, R. (1957). Theologie des Neuen Testaments. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).

Coenen, L., Beyreuther, E., Bietenhard, H. red. (1986).

Dizionario dei concetti biblici. Bologna: Edizioni Dehoniane.

Feuerbach, L. (1988). Wybór pism, t.II, Zasady filozofii przyszłości, Warszawa.

Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Jan Paweł II (1995). Encyklika Ut unum sint. Watykan.

Langemeyer, G. (2000). Antropologia teologiczna. Kraków: Wydawnictwo M. Kraków.

Lévinas, E. (1998). Całość i nieskończoność, tłum. M. Kowalska, wstęp B. Skarga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pasierbek, W. (2004). Duchowa formacja człowieka wyzwaniem dla humanizmu XXI wieku. W: Człowiek w jednoczącej się Europie, pod red. W. Pasierbka i R. Terleckiego. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Pasierbek, W. (2007). Aktualność transcendentnego charakteru antropologii teologicznej dla pedagogiki. W: Pedagogika wiary, red. A. Hajduk, J. Mółka. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” w Krakowie, Wydawnictwo WAM.

Pasierbek, W. (2016). Jesuit philosophy of contemplative education. W: “Horyzonty Wychowania”. Vol. 15, No. 33,

s. 9-22.

Rahner, K., Vorgrimler, H. (1987). Mały słownik teologiczny. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Rahner, K. (1987). Podstawowy wykład wiary. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Sobór Watykański II, (1967). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (KDK). Poznań: Pallottinum.

Published
2019-03-29
How to Cite
Pasierbek, W. (2019). Immanent-Transcendental Anthropology of Dialog and its Education Implications. HORIZONS OF EDUCATION, 17(44), 253-264. https://doi.org/10.17399/HW.2018.174424