Współczesny obraz nauczyciela w mediach społecznościowych na przykładzie serwisu YouTube – studium przypadku
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The article is about shaping a teacher’s image on YouTube, in materials addressed to teenagers, on the example of the WAKSY channel. The research perspective adopted focuses not on how the school can use the media, but how the media use the subject of the school to reach young audiences.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the article all the films published on the WAKSY channel have been subjected to a qualitative content analysis. The research allowed to show the basic stereotypes about teachers. The results of the analysis were confronted with the comments of the website users.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: This study draws attention to the ubiquity of the media in the world of modern teenagers. Social networks, used today as a source of knowledge about the world, constitute a source of attitudes and explain phenomena from social life. They can, even in the unconscious way, shape the image of the surrounding world.
RESEARCH RESULTS: Scientific analysis has revealed seven extremely negative teacher images, which are presented to the recipients in the film materials on the discussed channel. They concern issues that are very important in didactic and educational work, but they distort the image of the teacher and present him as an enemy of the student.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Comments of YouTube users suggest that in their school students look for confirmation of the teachers’ image presented on the WAKSY channel. The image of the teacher as an enemy, adopted from social media, may be the source of students’ negative behavior. For better understanding of the phenomenon, further research is recommended, including also other school-related channels and films.
References
Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gerbner, G. (2003). Teoria kultywowania postaw George’a Gerbnera. W: E. Griffin (red.), Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 381-390.
Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kobyłecka, E. (2010). Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela-wychowawcy. W: I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. 105-120.
Kreft, J., Karwat, Z. (2017). The Opinion of Facebook Friends as the Most Reliable Recommendation of Products and Services in Poland. The Evolution of Purchase Pathways in Social Media. Handel Wewnętrzny 63(5), 250-260.
Kwieciński, Z. (1998). Zmienić kształcenie nauczycieli. W: A. Siemak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata. Warszawa: Żak.
Laskowska, M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych. Zarys problematyki. Studia Ełckie. (14). 351-360.
Liberska, H. (2014). The Wellbeing of Children: Its Source and How It is Affected by a Sense of Exclusion and Acculturation. W: H. Liberska, M. Franicka (red.), Child of many worlds. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition. 11-21.
Małek, M.K. (2012). Młodzieżowe media rozrywkowe antynomią wychowania. Kultura – Media – Teologia. 10(3). 32-45.
Marczuk, S. (2001). Orientacje wartościujące nauczycieli w III Rzeczypospolitej. Studium socjologii edukacji. Rzeszów: Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Okulicz-Kozaryn, K. (2013). Klimat i kultura szkoły a zachowania problemowe uczniów. Studia Edukacyjne. (29). 81-100.
Opozda, D. (2010). Poczucie sensu życia wychowawcy jako problem pedagogiki egzystencji. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Edukacja w społeczeństwie wiedzy, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
Piechota, G. (2010). Szkoła w kryzysie versus media. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business.
Polak, K. (2007). Kultura szkoły: od relacji społecznych do języka uczniowskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szews, P. (2014). Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej – problemy i zagrożenia. Kultura – Media – Teologia. 18(3), 90-104.
Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza, Warszawa: PWN.
Walotek-Ściańska, K., Szyszka, M. (2014). Pomiędzy integracją a dezintegracją komunikacji: socjolekt uczniów i studentów. W: K. Walotek-Ściańska, M. Szyszka (red.), Komunikowanie się ludzi młodych we współczesnym świecie. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji. 55-70.
Źródła internetowe
Cooper, P. (2018, 13 listopada). 41 Facebook Stats That Matter to Marketers in 2019. Pobrane z: https://blog.hootsuite.com/facebook-statistics/#usage
Drzewiecki, P. (2010). Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej. Pobrane z: http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/media_aktywni/media_aktywni.pdf
Gottfried, J., Shearer, E. (2016, 26 maja) News Use Across Social Media Platforms 2016. Pobrane z: https://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/
Kruszewska, A. (2013). Mass media i edukacja. Aktuálne otázky prírodovedno-technických predmetova prierezových tém v primárnej edukácii. Online Konferencia 23. –25.10.2013. Pobrane z: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Kancir1/subor
Michniuk, A. (2014). YouTube – YouLearn. Nauka przez YouTube?. E-mentor. (4). 37-43. DOI: 10.15219/em56.1122. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/56/Art_37-43_Michniuk_Em_4_56_pazdziernik_2014.pdf
Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf
Social Blade. (2019). Top 250 YouTubers in Poland sorted by SB Rank. Pobrane z: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl
Social Blade. (2019). Top 250 YouTubers in Poland sorted by Subscribers. Pobrane z: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl
YouTube (brak daty). YouTube w liczbach. Pobrane z:
Copyright (c) 2020 Barbara Cyrek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: