Rodzina w życiu uczonych w świetle wybranych egodokumentów

Keywords: family and upbringing, egodocuments, scientists, family stories, autobiographical memory

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE:  The  objective  of  the  publication  is  presenting  family  and  its  meaning in shaping future scientists. Family stories mentioned in the text are related to the research on historical memory which was called autobiographical memory in the books concerning the topic.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The basic research problem is showing the family as an institution important in the process of upbringing and shaping young people. In my considerations on the topic I have focused on the answers to the following questions: How were the parents remembered? What values did the family teach the scientists? How did the parents contribute to educating the scientists mentioned in the article? The method I applied in the work was historical and pedagogical analysis of egodocuments.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION:  The  process  of  argumentation  consists  of  several  stages: 1. Discussing the selected sources and their cognitive value, 2. Presenting the authors of the sources, which is necessary due to reading their cognitive value. 3. Presenting the examples telling about the meaning of the family in shaping future scientists. I am aware of the fact that the problem mentioned in the title of the text requires further research.

RESEARCH RESULTS:  The  analysis  that  has  been  carried  out  confirms  the  assumption  that  the family plays an important role in the process of upbringing and shaping certain attitudes. As the    authors  of  the  egodocuments  have  shown,  parents  are  given  particularly  important  tasks  in  those processes. 

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conclusions do not only include presenting the knowledge of the past of the Polish family on the basis of selected examples. First of all, they include the presentation of verified theories of upbringing which confirm the effectiveness of the family influence on the further lives of their children and their function in science. 

References

Czermińska M. ( 2000), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Czermińska M. (2009). O autobiografii i autobiograficzności. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.

Falski M. (2007). Z okruchów wspomnień, oprac. i przypisy M. Kossecka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Gadacz T. Milerski B. (2002). Meysztowicz Walerian. W: Encyklopedia PWN: Religia, t. 6, red. T. Gadacza i B. Milerskiego. Warszawa: PWN.

Górski K. (1995). Pamiętniki, Toruń: Wydawnictwo Comer.

Górski K. (2003), Autobiografia naukowa. W: Sierdzan W. (red.), Homines et historia. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Grzybowski S. (1999). Wspomnienia, Kraków: Kantor Wydaw. „Zakamycze”.

Gusdorf G. (2009), Warunki i ograniczenia autobiografii. W: Czermińska M. (red.), Autobiografia, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 19-46.

Jankowska M. (2004). Irena Sławińska - teoretyk literatury, profesor KUL, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/irena-slawinska-19132004/ (dostęp 25 04. 2019).

Julkowska V. (2012). Między pamięcią a historią. Przypadek historii rodzinnych, Sensus Historiae, 1, 77-92.

Kalembka S. (2009). Urywki wspomnień, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kolankowski L. (2012). Ludwik Kolankowski 1882–1956. Zapiski pamiętnikarskie, do druku przygot., wstępem i przypisami opatrzyła S. Grochowina, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kujawska M. Skórzyńska I., Teusz G. (red.) (2009). Rodzina - Tożsamość-Pamięć. Poznań: Wydaw. Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Lanckorońska K. (2005). Szkice wspomnień, Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Lutosławski W. (1933). Jeden łatwy żywot, Warszawa: F. Hoesick „Monolit”.

Maruszewski T. (2005). Pamięć autobiograficzna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Meysztowicz W. (2012), Gawędy o czasach i ludziach, Łomianki: Wydawnictwo LTW.

Mysłakowski Z. (1967). Zatracone ścieżki, zagubione ślady, Warszawa: Książka i Wiedza.

Okoń W. (2005). Samo życie osiemdziesięciolatka z autobiografia naukową autora, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pawelczyk A. (2018). Irena Sławińska. Nauczycielka literatury i zasad dobrego życia. https://kurierlubelski.pl/irena-slawinska-nauczycielka-literatury-oraz-zasad-dobrego-zycia/ar/13759343 (dostęp 10. 04. 2019).

Pigoń S. (1968). Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ricour P. (2005). Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, przełożyła P. Bobowska-Nastarzewska, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Salmonowicz S. (2014). „ Życie jak osioł ucieka…”. Wspomnienia, Bydgoszcz - Gdańsk: Państwowy Instytut Badawczy.

Serczyk J. (1999), Minęło życie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sławińska I. (1998), Szlakami moich wód…. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.

Suchmiel J. (1998). Refleksje nad wychowaniem w rodzinie w „Zapiskach do Autobiografii” Władysława Tatarkiewicza. Zeszyty Naukowe WSP Bydgoszcz. Studia Pedagogiczne, 34, 145-155.

Szulakiewicz W. (2012a). Rodzina w życiu wybitnych uczonych - przykład Kazimierza Twardowskiego (1866-1938). Wychowanie w Rodzinie, 8, 179-191.

Szulakiewicz W. (2012b). Opowiadając o sobie. Obraz dzieciństwa we wspomnieniach wybitnych ludzi. W: Karpus Z. Radomski G. Strzelecki M. (red.), W kręgu historii, politologii i edukacji: studia i szkice dedykowane profesorowi Witoldowi Wojdyle. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 889-911.

Szulakiewicz W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16, 65-84.

Szulakiewicz W. (red.), (2016). Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Śródka A. (1995). Uczeni polscy XIX- XX stulecia, T. II, Warszawa: Wydawnictwo Aries.

Tatarkiewiczowie T. i W. (2011). Wspomnienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Tomaszewski T. (1996). Pejzaż psychologiczny. Warszawa: WIP.

Twardowski K. (1997). Dzienniki, t. 1-2. Warszawa - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Żygulski K. (1994). Jestem z lwowskiego etapu… . Warszawa: „Instytut Wydawniczy Pax”.

Published
2019-09-30
How to Cite
Szulakiewicz, W. (2019). Rodzina w życiu uczonych w świetle wybranych egodokumentów. HORIZONS OF EDUCATION, 18(47), 33-43. https://doi.org/10.35765/HW.2019.1847.03