Teleological aspects of pedagogical culture of the family. Componential and relational approach
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The research objective of the text is to consider the teleological aspects of pedagogical culture of the family, taking into account two perspectives. The first is expressed in their perception as a component of pedagogical culture of the family, the other in their recognition in connection with other components of the analysed construct.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem of the presented paper is expressed in questions concerning the content and position of teleological aspects of family education in the structure of pedagogical culture of the family. The conducted deliberations are based on the results of the author’s own surveys and analysis of the literature.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The first part of the argumentation is the definition of the adopted understanding of pedagogical culture. The second, based on the results of the research, is focused on identifying the characteristics and content of the teleological awareness of the family. An attempt to prove the thesis of the relational dimension of teleological aspects of education in the structure of pedagogical culture was undertaken.
RESEARCH RESULTS: The above considerations indicate that teleologicity is a property of the pedagogical culture of the family that permeates its both componential and relational dimension, constituting at the same time one of the important modifiers of the quality of implementation of the educational function by the family.
CONCLUSIONS, INNOVATION, AND RECOMMENDATIONS: The application of the componential and relational approach inspires to undertake research on pedagogical culture of the family and its teleological aspects that extends beyond the schemes. It is possible to conclude that the lack of presence of goals of education in the structure of pedagogical culture significantly modifies the shape of the process of education in the family, which justifies taking pedagogizing actions in this regard.
References
Adamski, F. (2003). Rodzina. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI Wieku. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 306-311.
Bereźnicka, M. (2016). Kultura pedagogiczna społeczeństwa jako ważny problem edukacji obywatelskiej. W: Z. Kwiasowski, K. Pabis-Cichowska, M. Pietrzyk (red.), Bezpieczeństwo w nowych czasach. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 148-168.
Błasiak, A. (2018). Wychowanie w rodzinie. W: B. Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 137-172.
Cudak, H. (2010). Znaczenie aktywności nauczyciela-wychowawcy w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców. W: F. W. Wawro (red.), Pedagog wobec wyzwań współczesności. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 39-45.
Furmanek W. (2003). Cele pedagogiczne. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 459-468.
Grochociński, M. (1979). Kultura pedagogiczna rodziców. W: M. Ziemska (red.). Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN, s. 299-349.
Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kawula, S. (2007). Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania młodego pokolenia. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 335-359.
Kron, W.F. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot: GWP.
Kwatera, A. (2018). Kultura pedagogiczna rodziców i nauczycieli a jakość ich współpracy – uwarunkowania, możliwości, bariery. W: A Kwatera, J. M. Łukasik, S. Kowal, Odpowiedzialność, wspólnotowość, współpraca w szkole: nauczyciele i rodzice. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 169-190.
Kwak, A. (2003). Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian. W: Z. Tyszka (red.), Życie rodzinne – uwarunkowania makro i mikrostrukturalne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 11-23.
Miałkowska-Rejmer, Z. (1981). Preferencja celów wychowawczych. Przesłanki psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Marynowicz-Hetka E. (2006). Pedagogika społeczna. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okoń W. (2007). Nowy Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Olubiński, A. (2008). Kultura pedagogiczna jako wskaźnik poziomu świadomości społecznej. Wychowania na co dzień, 1-2, s. 3-7.
Ostrovska, I. (2014). Education in the Context of Social Upbringing. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing.
Radlińska H. (1935). Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Śliwerski B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tyszka, Z. (2001). System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Winiarski, M. (2003). Kultura pedagogiczna. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom 2. Warszawa: Żak, s. 973-977.
Wróbel, A. (2014). Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zamojski P. (2010). Pytanie o cel kształcenia. Zaproszenie do debaty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Copyright (c) 2019 Edyta Zawadzka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: