The Spirit of Entrepreneurship And Higher Education – an Assessment and Expectations of Students of a Chosen Economic Univeristy
Abstract
The entrepreneurial spirit is essential for innovation and competitiveness in the economy. A large role in shaping the entrepreneurial attitudes should be served by universities. Institutes of higher education not only transfer knowledge, but also stimulate, develop skills and characteristics commonly identified with entrepreneurship. They affect the increase in the number of new enterprises and their competitiveness and also the improvement of students / graduates’ situation on the labor market. Offering "Entrepreneurship" in a program of studies is a prerequisite, but it is necessary to undertake other activities which develop creativity, activity, motivation or risk-taking and responsibility. The entrepreneurial spirit is not only based on personality traits, but also behavior, attitudes, and motives that are taught and developed under the influence of external conditions. The purpose of this article is to examine the entrepreneurial spirit of a select group of students and to get to know their opinions and expectations regarding the impact of the university on inculcating an entrepreneurial spirit.
References
Bławat F., Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003.
Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2002.
Chałas K., Przedsiębiorczość w wychowaniu, aspekt aksjologiczny, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2005.
Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań 2011.
Gaweł A., Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
Glinka B., Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
Grzegorzewska-Mischka E., Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
Henry C., Hill F., Leitch C., Entrepreneurship Education and Training, Ashgate Publishing Limited, London 2003.
Kirby D.A., Entrepreneurship, McGraw-Hill Education, New York 2003.
Kolasińska E., Stymulowanie działań przedsiębiorczych, w: Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Behawioralny wymiar przedsiębiorczości, red. P. Kulawczuk, A. Poszewiecki, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Kurczewska A., Przedsiębiorczość, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013.
Moczydłowska J.M., Przedsiębiorczość – perspektywa behawioralna, w: Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Behawioralny wymiar przedsiębiorczości, red. P. Kulawczuk, A. Poszewiecki, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Romanowska M., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na studiach ekonomicznych, w: Studia ekonomiczne – czy tylko wiedza i umiejętności?, red. J. Dietl, Z. Sapijaszka, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2008.
Safin K., Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – próba systematyzacji, w: Rozwój Przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2004.
Targalski J., Francik A., Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.
van Praag M., Academic Entrepreneurship in Europe: A Different Perspective, w: Entrepreneurship, Growth, and Public Policy, red. Z.J. Acs, D.B. Audretsch, R.J. Strom, Cambridge University Press, Cambridge 2009.
Netografia
<http://www.parp.gov.pl/files/74/81/626/18355.pdf>
<https://www.parp.gov.pl/files/74/15735.pdf>
<http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius-2013_en.pdf>
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: