The Mediatized Family
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the article is to show what the modern family looks like from the perspective of teachers and school educators under the influence of the mediatization process and to determine if and how they see the relationship between its functioning and mental health problems of children and youth.
RESEARCH PROBLEM and METHODS: The research problem is formulated: do digital media affect the functioning of the family and indirectly affect the mental health of children and young people and their self-esteem? The work uses an analytical and synthetic method based on literature, reports and statistical data, as well as the results of qualitative research conducted by the author at schools in Lesser Poland.
PROCESS OF THE ARGUMENTATION: The starting point of the work is a synthetic picture of the changes in the modern family under the influence of digital media and the picture of the mental condition of children and youth in the light of literature and existing data. In the next step, it was supplemented with opinions of teachers and school educators about the family and the relationship between changes occurring in it and the problems of mental health of children and youth.
RESEARCH RESULTS: The conducted analyses and qualitative research show that digital media exert an influence on the functioning of the family and indirectly affect the occurrence of mental health problems and lowering the self-esteem of children and youth.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: In the light of the conclusions drawn from qualitative research, broader quantitative research should be carried out to help determine the scale of the described phenomenon. In addition, it is necessary to take measures aimed at strengthening the condition of the family and making parents aware of the impact of the media and factors affecting their children’s mental health.
References
Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania, 18(45), 11-21. Pozyskano z: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1710/1691 (dostęp: 14.11.2019).
Dębski, M. (2016). Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań. Gdynia: Fundacja Dbam o Mój Z@sięg.Z@sięg.Pozyskano z: https://www.researchgate.net/profile/Maciej_Debski/ (dostęp: 23.05.2018).
Dębski, M. i Bigaj, M. (2019). Ogólnopolskie badanie Młodzi Cyfrowi. Wybrane wyniki i rekomendacje. (brak miejsca wydania): Fundacja Dbam o Mój Z@sięg. Pozyskano z: https://dbamomoj-zasieg.com/wp-content/uploads/2019/11/Ogolnopolskie-badanie-Mlodzi-Cyfrowi.pdf (dostęp: 7.11.2019).
Dobrołowicz, J. (2014). Mediatyzacja współczesności a procesy socjalizacji wychowania. Pedagogia Christiana, 34(2), 137-150. Pozyskano z: http://www.paedchrist.umk.pl/zeszyt/2/34/2014/mediatyzacja-wspolczesnosci-a-procesy-socjalizacji-i-wychowania (dostęp: 14.11.2019).
Feliksiak, M. (2016). Zainteresowania i aktywności. W: Młodzież 2016. Raport z badania sfinansowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Publicznej. Pozyskano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/mlodziez-2016_raport-z-badania.pdf (dostęp: 20.05.2019).
Goban-Klas, T. (2001). Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
Gosek, M. (2019). Mediatyzacja życia społecznego jako wyzwanie dla edukacji na przykładzie szkół województwa małopolskiego (niewydana rozprawa doktorska).
Kalka J. (2016). Szkolne relacje. W: Młodzież 2016. Raport z badania sfinansowanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Publicznej. Pozyskano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/mlodziez-2016_raport--z-badania.pdf (dostęp: 20.05.2019).
Kolber, M. (2016). Wirtualna koncepcja człowieka sukcesu – codzienność́ – rzeczywistość szkolna. Przegląd Pedagogiczny, 2, 78-87. Pozyskano z: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-1b3829d6-ea32-4190-b0b0-796a07e95085 (dostęp: 28.04.2019).
Krotz, F. (2017). Explaining the Mediatisation Approach. Javnost – The Public, 24(2), 103-118. Pozyskano z: https://doi.org/10.1080/13183222.2017.1298556 (dostęp: 27.03.2019).
Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Levinson, P. (2016). Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji. Warszawa: Muza.
McLuhan, M. (2001). Wybór tekstów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Merriman M. (2015). The rise of Gen Z creates new challenges for retailers. Ernst&Young LLP. Pozyskano z: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-rise-of-gen-znew-challenge-for--retailers/$FILE/EY-rise-of-gen-znew-challenge-for-retailers.pdf (dostęp: 23.05.2018).
Najwyższa Izba Kontroli. (2016). Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży. Pozyskano z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,12563,vp,14960.pdf (dostęp: 18.04.2019).
Najwyższa Izba Kontroli. (2017). Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży szkolnej.
Informacja o wynikach kontroli. (2017). Pozyskano z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/16/026/ (dostęp: 30.10.2019).
Ogonowska, A. (2014). Uzależnienia medialne czyli o patologicznym wykorzystaniu mediów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Pisarek, W. (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
Romanowska-Tołłoczko, A. (2015). Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 49, 34-41. Pozyskano z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b7d1ff56-29ca-4763-b11c-4e75d1a576ad (dostęp: 3.05.2019).
Sajduk, B. (2015). Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy? Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/profile/Blazej_Sajduk/ (dostęp: 23.05.2018).
Schulte-Markwort, M. (2017). Wypalone dzieci. O presji osiągnięć i pogoni za sukcesem. Wydawnictwo Dobra Literatura.
Small, S. i Vorgan, G. (2011). iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper.
Tanaś M. i in. (2016). Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach. Instytut badawczy NASK. Pozyskano z: https://akademia.nask.pl/badania/RAPORT%20-%20Nastolatki%203.0%20-%20wybrane%20wyniki%20bada%C5%84%20og%C3%B3lnopolskich.pdf (dostęp: 30.10.2019).
Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Włodarczyk, J., Makaruk, K., Michalski, P. i Sajkowska, M. (2018). Ogólnopolska diagnoza skalii uwarunkowań krzywdzenia dzieci. Raport z badań. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Pozyskano z: https://diagnozakrzywdzenia.pl/raport.pdf (dostęp: 28.10.2019).
Zmediatyzowana rodzinaWorld Health Organization. (2004). Promoting Mental Health. Concepts, Emerging Evidence, Pra-ctise. Summary Report. Geneva: World Health Organization. Pozyskano z: https://www.who.int/mental_health/evidence/en/promoting_mhh.pdf (dostęp: 2.06.2019).
Wybrane statystyki Policji – Zamachy samobójcze, 2017-2018 i 2013-2017. Pozyskano z: http://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze (dostęp: 28.10.2019
Copyright (c) 2020 Małgorzata Gosek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: