Parenting Education Based on Breakfast Television Programs
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the paper is to analyze idea and content of parenthood-related massages present in the breakfast programs in terms of their usability as a source of parenting education
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is expressed in the question concerning the specificity and quality of the education based on breakfast programs. The presented considerations are based mainly on the results of the author’s own research, which utilized the method of instrumental study of individual cases and the content analysis technique. The literature was used to outline the context of the analysed issues and to confirm the formulated conclusions.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The characterization of parenting education was developed by addressing the following issues: the rationale for participation in the educational process, the persons acting as experts in that process and the types knowledge they promote, the circumstances of the teaching and learning process, as well as the issues that are addressed in it.
RESEARCH RESULTS: Despite the holistic nature of parenthood-related issues discussed in the breakfast programs, their educational quality and usability are heterogeneous in character and must be considered individually for each of them, mainly due to the different types of knowledge (scientific, specialist, popular) which they reflect.
CONCLUSIONS, INNOVATION, AND RECOMMENDATIONS: Parenting education based on breakfast programs is limited in scope and requires supplementation, the essential objective of which is to include, in addition to the measures aimed strictly at pedagogization, also those aimed at preparing parents for functioning in the learning society.
References
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bakiera, L. (2013). Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych. Warszawa: Difin.
Bakiera, L. (2018). Styl realizacji rodzicielstwa a społeczny kontekst funkcjonowania współczesnych rodziców. W: B. Harwas-Napierała, L. Bakiera (red.), Oblicza współczesnej rodziny. Poznań: Wydawnictwo UAM, s. 31-66.
Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Neves, B. Davies, H. Daniels (red.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research. Nowy Jork: Peter Lang, s. 363-368.
Błasiak, A. (2019a). Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Błasiak, A. (2019b). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania, 18 (45), s. 11-21. DOI: 10.17399/HW.2019.184501. https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1710
Dąbrowska-Cendrowska, O. (2013). Rozmawianie na ekranie – polska telewizja śniadaniowa w roli porannego towarzysza. Zeszyty Prasoznawcze, T. 56, nr 4 (216), s. 477–494. DOI: 10.4467/2299-6362PZ.13.025.1544. www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/
Dąbrowska-Cendrowska O. (2014). Poranny towarzysz i doradca. Polskie telewizje śniadaniowe na przykładzie programów Dzień Dobry TVN i Pytanie na Śniadanie. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Dubas, E. (2010). Uczenie się przez przypadek jako przestrzeń edukacji dorosłych. Perspektywa biograficzna. W: A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji, s. 81-98.
Dzwonkowska-Godula K. (2015). Tradycyjnie czy nowocześnie. Wzory macierzyńska i ojcostwa w Polsce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Forma, M. (2014). Historia gatunków medialnych (na przykładzie teleturnieju i magazynu śniadaniowego). W: R. Majzner, Obrazy przeszłości: Studia z zakresu historii, literatury i kultury. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, s. 283-292.
Gewirtz, S. (2008). Give Us a Break! A Sceptical Review of Contemporary Discourses of Lifelong Learning. European Educational Research Journal, 7 (4), s. 414-424. DOI: 10.2304/eerj.2008.7.4.414. https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/eerj.2008.7.4.414
Goban-Klas, T. (2009). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hoghughi M. (2004). Parenting - an introduction. W: M. Hoghughi, N. Long (red.), Handbook of parenting. Theory and research for practice. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, s. 1-18.
Jankowska-Bulla, M. (2014). Telewizja śniadaniowa w Polsce i Niemczech: format-struktura-zawartość. Zeszyty Prasoznawcze. T. 57, nr 3 (219), s. 536–564. DOI: 10.4467/2299-6362PZ.14.032.2366. www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/
Kubicki P. (2009). Przemiany ojcostwa we współczesnej Polsce. W: M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 77-105.
Kwak A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kwak, A. (2008). Wprowadzenie: Rodzicielstwo – przejaw społecznej współzależności. W: A. Kwak (red.), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 7-16.
Marynowicz-Hetka, E. (2013). Pedagogizacja życia społecznego w optyce społeczno-pedagogicznej. Societas/Communitas, 2 (16), s. 75-96
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sanakiewicz M. (2013). Poetyka telewizyjnych programów porannych: między informacją, tabloidem i autopromocją. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sikorska M. (2009a). Matka „chora” zamiast „złej” – o nowych wzorach macierzyństwa. W: M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 13-33.
Sikorska M. (2009b). Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach. Warszawa: WAIP.
Skreczko, A (2015). Parent Pedagogization as the Need of the United Europe. W: E. Osewska, J. Stala (red.), The Contemporary Family: Local and European Perspectives. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II w Krakowie, s. 285-296. DOI: 10.15633/9788374384414.18.http://bc.upjp2.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=2854&from=publication
Solarczyk-Szwec, H. (2010). W poszukiwaniu kategorii interpretacji uczenia się dorosłych. W: A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji, s. 35-45.
Stake, R. (2010). Jakościowe studium indywidualnych przypadków, tłum. M. Sałkowska. W: N.K.Denzin, Y.S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623-654.
Śliwerski B. (2003). Istota i przedmiot badań teorii wychowania. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: PWN, s. 14-27.
Śniegulska, A. (2016), Edukacja do rodzicielstwa jako wyzwanie współczesności. Edukacja-Technika-Informatyka, nr 4/18, s. 96-101. DOI: 10.15584/eti.2016.4.11. https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/2323
Tsatsaroni, A., Evans, J. (2014). Adult numeracy and the totally pedagogised society: PIAAC and other international surveys in the context of global educational policy on lifelong learning. Educational Studies in Mathematics, nr 87 (2), s. 167-186.
Wodak, R. (2011). Wstęp: Badania nad dyskursem- ważne pojęcia i terminy. W: R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 11-48.
Warzywoda-Kruszyńska W., Krzyszkowski, P. (2004). Przemiany składu rodziny oraz wzorców dzietności i wzorców zatrudnienia w Polsce na tle Unii Europejskiej. W: Z. Tyszka (red.), Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunki przemian. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 59-70.
Copyright (c) 2020 Edyta Zawadzka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: