New Cultural Models in the Context of Family Issues from the Perspective of the World Press Photo Awards

Keywords: Image Language, Visual Message, Coding of Meanings

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to determine how photography shows issues related to new cultural models in public media, primarily in relation to family issues, which at the level of verbal messages is contested or manipulated.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: When posing the problem, it became necessary to answer the question whether in photography understood as a medium of information, the reported issues are shaped similarly to verbal messages. Image semiotics tools were used, taking into account two types of analysis: semantic and syntactic.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The research, whose effects were included in the article, focused on the analysis of the awarded works in the World Press Photo competition, the most prestigious for the world of media. The article contains the results of analyzes of works subject to assessment by the World Press Photo jury in 2015, which turned out to be the most expressive reflection of the tensions in the media regarding the topic taken up. The analysis shows how manipulation is carried out during the evaluation of photos sent to the competition.

RESEARCH RESULTS: The analysis shows that the presentation in the public media of new cultural models through photography takes place in violation of the rules adopted so far as standard. Although in press photography, at the level of making assessments, efforts are made to de-grade the image of the family, at the level of the image itself, the image of the family is not subject to degradation.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: New cultural models are presented in the media according to the rules of unfair promotion, which is done at the expense of lowering the rank of other socially relevant issues. However, press photography is more resistant to manipulation than verbal messages. 

Author Biographies

Zbigniew Treppa, Uniwersytet Gdański. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Zbigniew Treppa (ur. 1960), absolwent Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, habilitacja w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Antropologii Obrazu oraz wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek Sekcji Syndonologicznej Polskiego Towarzystwa Teologicznego oraz zespołu eksperckiego w Narodowym Centrum Kultury, przewodniczący Komitetu naukowego Polskiego Centrum Syndonologicznego. Autor wielu wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej oraz publikacji naukowych z dziedziny teorii obrazu, teologii i antropologii obrazu.

 

W pracy badawczej zajmuje się analizą obrazu fotograficznego oraz badaniem właściwości strukturalnych obrazów nie-ręką-ludzką-wykonanych, gr. acheiropoietos. Od kilku lat podejmuje także zagadnienia teologii wizualnej badając artefakty kultu religijnego z perspektywy antropologii obrazu. Na wymienione tematy opublikował szereg książek i artykułów. Do najważniejszych z nich należą: „Całun turyński – fotografia Niewidzialnego?”, Więź-Słowo/Obraz 2004; „Meksykańska symfonia – ikona z Guadalupe”, Więź 2006; „Myślenie obrazem w fotografii”, CZYSTYWARSZTAT 2012/2013; „The Manoppello Icon the prototyp of images of Christ”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2014 (współautorstwo); „Tajemnica widzialności Boga”, Wydawnictwo WAM 2015; „Obraz jako medium wtajemniczające w misterium” Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2017.

 

Działalność na polu artystycznym zainaugurował w 1979 roku. Od 1982 roku jest autorem osiemnastu wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej, m.in.: „Przepowiadanie”, Warszawa, Mała Galeria ZPAF-CSW 1993; „Opera Infinita – Opera Aperta”, Łódź, Galeria FF 1997; „Camera Lucida”, Gdańsk, Łaźnia 2004; „Znaki Światła”, Gdańsk-Oliwa, Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku 2005; „Corporale”, Konin, Galeria CKiS Wieża Ciśnień 2012; „The Gate”, Istambuł, FASS Art Gallery 2015, „I believe in…”, Wrocław, Galeria Foto-Gen 2018. 

Karolina Aszyk, Uniwersytet Gdański. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Doktorat: ASP Kraków, Wydział Malarstwa, 2015

Habilitacja: PWSFiTv Łódź, Wydział Operatorski, 2019

Zatrudnienie: Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych od 2009-2019

 

Badania w obszarze teorii dotyczą analiz obrazu fotograficznego w kategoriach komunikacyjnych oraz zagadnień obejmujących analizy środków wyrazu w fotografii.

 

Dokonania w kreacji artystycznej dotyczą tematyki przemijania wpisującej się w tradycję wizualnego symbolizowania, określaną jako wanitatywną.

 

Najważniejsze osiągnięcia artystyczne po 2015 roku:

- wystawa monograficzna: Karolina Aszyk, Between, FassART Gallery, Istambuł – 2015;

- wystawa monograficzna: Karolina Aszyk, Kolekcje, Galeria PHOTO ZONA Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław – 2017;

- monografia opublikowana: Karolina Aszyk, Autografia. Album autorski, Gdańsk 2018 (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego), nr ISBN 978-83-7865-691-3;

- wystawa zbiorowa Unobvious, Colling Wood Gallery w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii; 6th Suwon International Photo Festival w Korei Południowej –

2019.

 

Działalność ekspercka i badawcza: ekspertyza dotycząca obrazu złączonego integralnie z artefaktem nazywanym „Welonem z Manoppello” (współautorstwo). Wyniki badań zostały opublikowane: – polska wersja językowa: Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013; angielska wersja językowa: The Manoppello Icon. The prototype of images of Christ, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014.

References

Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011.

Porębski M., Sztuka a informacja, Kraków, Wrocław 1982.

Źródła internetowe

World Press Photo Contest. History. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/history/28612 (dostęp: 09. 08. 2019).

World Press Photo Contest. Judging Process. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/judging-process/28600 (dostęp: 13. 08. 2019).

World Press Photo Contest. Winners 2015. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/winners/2015, dostęp: 26. 08. 2019).

Fact-checking regulaminu World Press Photo. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/verification-process/28610, (dostęp: 26. 08. 2019).

World Press Photo Contest. Winners 2015. Pozyskano z: https://www.worldpressphoto.org/programs/contests/photo-contest/winners/2015, dostęp: 03. 08. 2019).

Published
2020-07-16
How to Cite
Treppa, Z., & Aszyk, K. (2020). New Cultural Models in the Context of Family Issues from the Perspective of the World Press Photo Awards. HORIZONS OF EDUCATION, 19(49), 115-126. https://doi.org/10.35765/hw.1780
Section
Thematic Articles