A contemporary family in the context of the new media

Keywords: family, new media, IT and information culture

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The objective is to present both negative and positive examples of influence of the new media on the life of a contemporary family. The parents’ IT and information culture is decisive for the new media impact type and extent.

RESEARCH ISSUE AND METHODS: How do the new media influence the functioning of a modern family, how important for children are parents as role models shaping their attitudes of active participation in the information society, and what fashionable trends do the parents follow when publishing information concerning their children in the new media.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article makes use of a new term: the hybrid world, i.e. the real and virtual worlds permeating each other. It focuses on the importance of parents’ IT and information culture for creating the modern and safe world for the contemporary family to function in. The author presents reasons for children to become deeply immersed in the media as well as chosen negative implications of the new media impact.

RESEARCH RESULTS: The new media have become an inherent element of a family functioning in the hybrid world of today. There is no escape from technological innovations, and they do not generate only the most often discussed and publicised negative effects. The influence of the new media on a family depends mainly on how reasonably the technological tools are used by particular family members.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Basing on the above argument it may be concluded that it is necessary to make parents aware of the fact that the new media do not have only a negative effect on family bonds. They might also contribute to building relations by creating opportunities of spending time together in an interesting way. Parents should be conscious about the consequences of sharenting, parental trolling or public shaming.

References

Batorowska, H. (2009). Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Cieciura, M. (2012). Wybrane problemy społeczne i zawodowe informatyki. Warszawa: OZE.

Dec, M., Dereń, A., Grabek M. (2014). Obraz współczesnej rodziny a konsumpcyjny styl życia. W: U. Gruca-Miąsik (red.) Rodzina – centrum świata, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 171-182.

Doniec, R. (2017). Oblicza dzieciństwa w domu polskim lat powojennych na przykładzie wspomnień. W: A. Ładyżyński i M. Piotrowska, M. Kasprzak, (red.) Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 217-240.

Furmanek, W. (2012). Kultura informacyjna komponentem kultury pracy. Edukacja - Technika – Informatyka, 3/2, s. 13-24.

Giddens, A. (2001). Nowoczesnośc i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce póxnej nowoczesności. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Goban, K. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza. Ewolucja. Eksplozja. Warszawa: WSiP.

Gregorczyk, G. (2016). Znaczenie wzorca osobowościowego dorosłych w kształtowaniu postaw warunkujących twórcze i odpowiedzialne funkcjonowanie dzieci i młodzieży w społeczeństwie informacyjnym. W: H. Batorowska, Z. Kwiasowski (red.) Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym- teoria i praktyka. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej, Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, s. 188-200.

Kirwil, L. (2011). Polskie dzieci w Internecie. Zagrożenia i bezpieczeństwo – część 2. Częściowy raport z badań EU Kids Online II przeprowadzonych wśród dzieci w wieku 9-16 lat i ich rodziców. Warszawa: SWPS – EU Kids Online – PL.

Kwiasowki, Z. (2016). Znaczenie Internetu w wychowaniu. W: H. Batorowska, Z. Kwiasowski (red.) Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym- teoria i praktyka. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej, Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, s. 176-187.

Majak, K. (2013) Troll Parenting, czyli rodzice wyśmiewają własne dzieci w Internecie. Dostęp: 7.07.2018. Tryb dostępu: http://natemat.pl/60525,trollparenting-czyli-rodzice-wysmiewaja-wlasne-dzieci-w-internecie.

Maltz Bovy, P. (2013). The Ethical Implications of Parents Writing About Their Kids. The Atlantic, pobrane: http://www.theatlantic.com/sexes/archive/2013/01/the-ethical-implications-of-parents-writingabout-their-kids/267170/.

Milewski, M. (2006). Nowe media a komunikacja interpersonalna: ujęcie społeczno-kulturowe. Studia Płockie, 34, s. 183-192.

Morbitzer, J. (2016). Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością. Pedagogika, 13. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, s. 59-68.

Morbitzer, J. (2017). O (braku) refleksji nas współczesnym światem mediów. W: W. Skrzydlewski (red.). Kultura – edukacja - technologia kształcenia. Konteksty nowommeedialne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 89-104.

Ogonowska, A. (2015). Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień medialnych dzieci i młodzieży. Zarys problemu. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.). Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 161-170.

Pomiankowska-Wronka, A. (2016). Rodzina w objęciach nowych mediów- Jak Internet wpływa na życie społeczne rodziny? W: K. Pujer, (red.) Rodzina i szkoła wobec szans i zagrożeń społeczno-cywilizacyjnych. Wrocław: Exante, s. 55-65.

Postman, N. (1992). Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Wyd. Alfred a Knopf.

Waluś, S. (2019). Środki masowego przekazu w nowoczesnym świecie – szanse i zagrożenia dla współczesnej rodziny. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.) Mass media we współczesnym świecie. Łódź: Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, s. 143-151.

Słysz, A., Arcimowicz B. (2009). Przyjaciele w Internecie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sobczak, K. (2014). Tożsamość czy tożsamości? JA w świecie cyberrealnym. W: Z. Rykiel, J. Kinal (red.). Wirtualność jako realność. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 23-42.

Steinberg, S.B. (2017). Sharenting: Children’s Privacy in the Age of Social Media. Emory Law Journal, 839(66), s. 839–884.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Tłum. P. Cypryański. Warszawa: WAiP.

Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Waluś, S. (2016). Współczesna rodzina wobec nowoczesnych technologii. W: K. Pujer, (red.) Rodzina i szkoła wobec szans i zagrożeń społeczno-cywilizacyjnych. Wrocław: Exante, s. 43-51.

Pruchnicka, J. (2012). Media Relations - promocja nauki i instytucji badawczych w mediach w Polsce i Europie, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 1(2), 165-183, pobrane: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/ Marketing_

https://archiwum.radiozet.pl/Wiadomosci/Swiat/Portugalia-matka-ogolila-corce-glowe-bo-smiala-sie-z-chorej-na-raka-00029403), dn.11.10.2019.

Published
2019-12-30
How to Cite
Pawiak, A. M. (2019). A contemporary family in the context of the new media. HORIZONS OF EDUCATION, 18(48), 11-21. https://doi.org/10.35765/HW.2019.1848.01
Section
Thematic Articles