Promoting Entrepreneurship among Students on the Example of Academic Entrepreneurship Incubators
Abstract
The article presents the role of academic entrepreneurship incubators and provides a critical evaluation of their functioning. The primary research tool used is literature review and an analysis of documents, including legal instruments and reports on the functioning of this kind of units in Poland. The article discusses the role of academic entrepreneurship incubators compared to other business support institutions. Legal framework and instruments concerning the functioning of academic entrepreneurship incubators have been discussed at length, with considerable attention devoted to the tasks realized within the scope of entrepreneurship education and promotion. On the basis of the existing organizational and legal forms regulating the functioning of academic entrepreneurship pre-incubators and incubators, they have been classified into two groups – the incubators functioning within the Polish national foundation “Academic Entrepreneurship Incubators” (Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, AIP) and the incubators functioning within higher education institutions as individual organization units or dependent entities (e.g. commercial law partnerships). The article discusses the differences in the legal basis and the principles underlying their establishment and functioning. Based on the detailed characterization of the representatives of the organization forms of academic entrepreneurship incubators, the strengths and weaknesses of their functioning have been indicated. The article has been supplemented with the results of the research presenting the actual expectations of entrepreneurs regarding this kind of centres as well as academic communities organized in this kind of institutions.
References
Akademickie Biura Karier w Polsce, bieżąca działalność i możliwości rozwoju. Raport, Rzecznik Praw Absolwenta, Warszawa 2014.
Bratnicki M., Zbierowski P., Kozłowski R., Czynniki wpływające na kształtowanie przedsiębiorczości w kontekście badań Global Entrepreneurship Monitor, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007.
Drucker P., Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles, NY: HarperCollins Publishers, New York, 1985: VIII, s. 180.
European Commission, 2005: 18; 2006: 4; 2008:10.
Kosała M., Wach K., Czynniki determinujące dyfuzję innowacji na poziomie makro, mezo i mikro, w: Makroekonomiczne i sektorowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, red. K. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2013, s. 113-129.
Kosała M, Wach K., Regionalne determinanty rozwoju innowacyjności kształtujące strategie małych i średnich przedsiębiorstw (rozdział 7), w: Strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Ujęcie teoretyczne i empiryczne, red. J. Targalski, K. Zieliński, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011, s. 121-154.
Kosała M., Wach K., Regionalne determinanty rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2011, nr 866, „Prace z zakresu przedsiębiorczości i innowacji”, s. 19-36.
Marszałek A., Analiza postaw przedsiębiorczości wśród studentów, „e-mentor” 2012, nr 3.
Marszałek A., Inkubatory przedsiębiorczości jako katalizatory wzrostu w regionie, „e-mentor” 2009, nr 4.
Matusiak K.B., Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy. Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych, SGH, Warszawa 2010, s. 7.
Matusiak K.B., Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, Warszawa 2011.
Matusiak K.B., Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości. Przesłanki, polityka i instytucje, IE, Radom–Łódź 2006.
Mażewska M., Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2012, PARP, Warszawa 2012, s. 55.
Mażewska M., Preinkubatory i Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Ośrodki innowacyjności i przedsiębiorczości w Polsce, Raport 2012, PARP, Warszawa 2012, s. 57.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2012, red. A. Bąkowski, PARP, Warszawa 2012.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz. U. z 2005 Nr 164, poz. 1365, Dz. U. z 2006 Nr 46, poz. 328.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013, nr 9, s. 246-257.
Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 120-127.
Wach K., Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008.
Wach K., Szkoły wyższe w służbie dla rozwoju przedsiębiorczości lokalnej, „Prace Naukowe AE we Wrocławiu”, nr 951 (2002), s. 263-272.
Zasiadły K., Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka. Przewodnik po doświadczeniach międzynarodowych, PARP, Warszawa 2005.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: