Aksjologia dziennikarska wobec wyzwań współczesności
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The article aims at presenting conditions affecting journalism in the era of information revolution and fulfilling journalists’ ethical standards.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem forms of a question: whether, facing epistemological crisis, ethical values and norms established by the journalists in XX century need reshaping? As to the methodology – systematical analyze has been applied with elements of normative theory, media social responsibility theory, and critical analyze of the literature.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: This article begins with reminding the most important ethical norms for journalists, the value pillars of the social order so far. Then contemporary conditions of a media activity are presented. Basing on the sentences of the Media Ethics’ Council the text analyzes then cases of violation of journalists’ standards.
RESEARCH RESULTS: The analyze has led to a conclusion, that in journalism – as in other spheres – one may not morality for disobedience to moral norms creates an amoral attitude. The study underlines the importance of journalists’ standards for a democratic society and presents consequences of abandoning the standards in communications.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Regardless of competition between media companies to obtain readers and viewers, it will be crucial to remain credible and trustworthy to keep their attention. Thus, respect for ethical standards found the economical existence of the mass media.
References
Baczyński, A. (2012). Uczciwość dziennikarska czyli o potrzebie etyki zawodowej w mediach, Studia Socialia Cracoviensia 4 (2012) nr 1 (6).
Bauer, Z. (2010). Gatunki dziennikarskie. W Z. Bauer, E. Chudziński, (Red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Baumann, Z. (1996). Etyka ponowoczesna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Boniecki, A. (2010). Parę zasad ważnych na co dzień. W A. Skworz, A. Niziołek (Red.), Biblia dziennikarstwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Boventer, H. (1995). Odpowiedzialność mediów i zaufanie publiczne. Etyka, moralność i wolność prasy. Zeszyty Prasoznawcze, nr 1-2.
Chrapek, J. (1990). Kościół a środki społecznego przekazu, Praca zbiorowa. Warszawa: Pallotinum.
Czyżewski, M. (2005). Rola dziennikarza w dyskursie publicznym. W S. Mocek (Red.), Dziennikarstwo, media, społeczeństwo. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN&Collegium Civitas.
Dobek-Ostrowska, B., Barczyszyn P.& Michel A., (2013). Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy (badania ilościowe). Studia Medioznawcze nr 1 (52).
Doktorowicz, K.(1989).Obiektywizm w amerykańskiej doktrynie prasowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Chudy, W. (2007). Kłamstwo jako metoda. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Gdula, M. (2016). Polityka po końcu prasy. Krytyka Polityczna nr 44.
Gierula, M. (Red.) (2006). Współczesny dziennikarz i nadawca. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu.
Gugała, J. (2013). Hodowla kretyna, Wprost 34.
Hafez, K. (2002). Journalism ethics revisited: a comparison of ethics codes in Europe, North Africa, The Middle East and Muslim Asia. Political Communication, vol. 19 (3), s. 225-250.
Hallin, D. (1992). The passing of the «High Modernizm» of American Journalism. Journal of Communication, Vol. 42(3), s. 14-25.
Kapuściński, R.(2013). Autoportret reportera. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kapuściński, R. (2013). To nie jest zawód dla cyników. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.
Kononiuk, T. (2013). Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Kozieł, A. (2015). Iluzja dziennikarskiego obiektywizmu. W K. Wolny-Zmorzyński, P. Urbaniak & K. Bernat (Red.) Modele współczesnego dziennikarstwa .Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Laitila, T. (1995). Journalistic codes of ethics in Europe, European Journal of Communication, vol.10 (4).
Łuniński, E. (1928). O zawodzie dziennikarza. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska”.
Majmurek J. (2016). Postprawda, czyli o świecie, w którym ciągle można wierzyć w zamach smoleński”, Newsweek –wydanie internetowe. Pobrane z https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/post-prawda-slowem-roku-2016-czym-jest-post-prawda-i-jak-wplywa-na-polityke/yey7zrp
Michalewicz, I. (2015). Reporter, który umarł ze smutku; Gazeta Wyborcza, „Duży format”, 17.06.
Michalski, B. (1998). Podstawowe problemy prawa prasowego. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Mikułowski-Pomorski, J. (2006). Czytelnik poszukuje partnera. Jak utrzymać wiernego czytelnika. W M. Gierula (Red.) Współczesny dziennikarz i nadawca. Sosnowiec: WSZiMS – Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu.
Miller, M. (2005). Dziennikarstwo jako narzędzie poznania. W S. Mocek (Red.) Dziennikarstwo, media społeczeństwo. Warszawa: ISP PAN, Collegium Civitas Press.
Mocek, S. (2006). Dziennikarze po komunizmie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Nordenstreng, K. (1994). Od prawa międzynarodowego do zasad etyki dziennikarskiej. Komentarz do Deklaracji Paryskiej. Przekazy i Opinie nr 4, s. 167-169.
Ortega y Gasset, J. (2002). Bunt mas. Warszawa: Replika.
Pilikowski, J. (2010). Podróż w świat etyki. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Pleszczyński, J. (2007). Etyka dziennikarska. Warszawa: Difin, sp.z.o.o.
Płudowski, T. (2005). Dziennikarstwo i środki masowego przekazu w rynkowym społeczeństwie demokratycznym: krytyka modelu amerykańskiego.
W S. Mocek (Red.) Dziennikarstwo, media, społeczeństwo. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN&Collegium Civitas.
Copyright (c) 2020 Agata Anna Raczkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: