A conceptual analysis of selected pedagogical manifestos in historical terms

Keywords: family pedagogy, education history, education model

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The scientific goal of the work is to show the formal determinants and semantics of selected Polish pedagogical texts in the field of family pedagogy.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The problem posed in the work relates to what genre features have pedagogical texts on the upbringing of children, their education and care in the family, and what message the author addresses to the intended recipients. The research method is a conceptual and comparative analysis of pedagogy texts created in various historical periods (19th, 20th and 21st).

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article presents the semantic and lexical determinants of concepts CARE, EDUCATION and UPBRINGING characteristic of family pedagogy.

RESEARCH RESULTS: The analysis of selected pedagogical texts shows that issue of care, education and upbringing of children in the family are not the subject of cold reflection, but the object of ardent reflection and polemics.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: In order to thoroughly examine the genre features and semantic and lexical determinants of concepts related to family care, upbringing and education, it is necessary to create a text corpus of all parents’ handbooks and conduct their conceptual analysis.

 

References

Błasiak, A. (2010). Pedagogika rodziny w kręgu nauk o rodzinie i nauk pedagogicz-nych. W: A. Błasiak, E. Dąbrowska (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny. Kra-ków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, s. 15-23.

Bremer, J., Chuderski A. (red.). (2011). Pojęcia. Jak reprezentujemy i kategoryzujemy świat. Kraków: Universitas.

Erazma Glicznera Książki o wychowaniu dzieci, (1876). op. W. Wisłocki. Kraków: Nakładem Księgarni D.E. Friedleina.

Gliczner, E. (1558). Książki o wychowaniu dzieci barzo dobre, pożyteczne i potrzeb-ne, z których rodzicy ku wychowaniu dzieci swych naukę dołożną wyczerpnąć mogą. Teraz nowo uczynione i z pilnością wyrobione. W Krakowie drukowano przez Mateusza Siebenei-chera Roku Pańskiego M.D.L. viii, (online: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa http://www.dbc.wroc.pl

Korczak, J. (1919). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Warszawa–Kraków: To-warzystwo Wydawnicze w Warszawie.

Korczak, J. (1920). Jak kochać dzieci. Dziecko w rodzinie. Warszawa–Kraków: To-warzystwo Wydawnicze w Warszawie

Korczak, J. (1929). Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. wyd. drugie. Warszawa– Kraków: Wydawnictwo Mortkowicza. Towarzystwo Wydawnicze w Warszawie.

Marcela, M. (2020). Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens. Warszawa: Muza.

Sieradzka-Baziur, B. (2018). The evolution of scientific language of pedagogy on the example of Książki o wychowaniu dzieci [Books on children’s upbringing] written by Eras-mus Gliczner in the context of contemporary determinants of the language of science. The Journal of History of Education 3-4, s. 5-16.

Sieradzka-Baziur, B. (2019 a). Podmiotowość nadawcy w dawnym tekście naukowym na podstawie analizy manifestu pedagogicznego Janusza Korczaka Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis FOLIA 283 Studia Linguistica 14, s. 203-217.

Sieradzka-Baziur, B. (2019 b). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Kor-czaka. Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 3-4, s. 46-62.

Published
2019-12-30
How to Cite
Sieradzka-Baziur, B. (2019). A conceptual analysis of selected pedagogical manifestos in historical terms . HORIZONS OF EDUCATION, 18(48), 75-85. https://doi.org/10.35765/HW.2019.1848.07
Section
Thematic Articles