Twórczy wymiar tańca

  • Wiesna Mond-Kozłowska Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Filozoficzny

Abstract

Artykuł opowiada się za wysoką pozycją sztuki tanecznej w naukach humanistycznych. Jako, że taniec jest zakorzeniony w ludzkim ciele, tworzenie tańca oznacza tworzenie istoty ludzkiej. Składa się to na autentyczną sferę antropologicznej twórczości. Można zatem powiedzieć, że taniec jest antropologiczny i antropocentryczny. Stanowisko to znajduje swoje korzenie w tradycji helleńskiej, gdzie paideutyczna formacja społeczeństwa wolnych ludzi uwzględniała ćwiczenia fizyczne, głównie taniec zjednoczony z muzyką i słowem. Ludzkie ciało było tam postrzegane jako boska świątynia najszlachetniejszych ludzkich zdolności, które poddawane były ciągłemu szkolenia i doskonaleniu. Przedstawiono listę współczesnych dłużników Greków na tym polu w celu wykazania nieśmiertelności helleńskich idei wychowawczych przez tysiąclecia. Innym aspektem rozprawy są wzajemne relacje pomiędzy estetyką i etyką poprzez proces szkolenia w tańcu.

The paper advocates the high position of the art of dance in the humanities. Since the dance is embedded in the human body, creating dance stands for creating human being.  This makes up an authentic realm of the anthropological creativity.  Thus one can say that dance is anthropological and anthropocentric. The stand is rooted in the Hellenic tradition, where paideutic formation of the society of free men included physical exercises, predominantly dance united with music and word. In this the human body was perceived as a god-like temple of the noblest human faculties that were the subject of constant training and melioration. The list of modern “debtors” to the Greeks in this field is presented to instantiate the immortality of Hellenic educational ideas across millennia. Another aspect of the discourse is the interrelation between aesthetics and ethics through the training process in dance.   

Published
2011-12-30
How to Cite
Mond-Kozłowska, W. (2011). Twórczy wymiar tańca. HORIZONS OF EDUCATION, 10(20), 163-179. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/190
Section
Thematic Articles