Organizacja i funkcjonowanie systemu edukacji dla przedsiębiorczości w kształceniu pozalekcyjnym
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present contemporary forms and tools for the implementation in extracurricular education programs in the field of education for entrepreneurship.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The analyzed research problem is the way of organizing extracurricular activities – on the one hand in terms of the methodological correctness of constructing teaching programs, and on the other – an attempt to assess whether they are interesting in terms of content and motivating for participants. The study used the case study method.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The structure of the article is as follows. It began with the presentation of the results of a study of domestic and foreign literature on the subject. In the following, the importance of case study as a research method will be presented. Then, selected examples of good practice in extracurricular entrepreneurship education will be presented. In the final part of the article a summary will be presented, containing the main conclusions of the analysis and recommendations.
RESEARCH RESULTS: The conducted research shows that the involvement of teachers and educational institutions (understood as motivated human teams) allows for professional preparation and implementation of extracurricular education projects in the field of entrepreneurship education.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: All considerations end with proposals for organizational solutions in relation to the project of distribution of teaching material for entrepreneurship classes based on the e-entrepreneurship program, a proposal for an approach to their evaluation and references to valuable methodological guides in the field of entrepreneurship education.
References
Badillo-Amador, L. i Vila, L.E. (2013). Education and skill mismatches: wage and job satisfaction consequences. International Journal of Manpower 34/5. Pozyskano z: www.emeraldinsight.com/0143-7720.htm
Balcerzak-Paradowska, B., Bednarski, M., Głogosz, D., Kusztelak, P. i Ruzik-Sierdzińska, A. (2011). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z: www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12839.pdf
Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W. i Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. FRSE. Pozyskano z: http://czytelnia.frse.org.pl/media/Kompetencje_przyszlosci.pdf
Bosak, I., Giza, A., Raszyk, R., Szymańska-Kukuczka, M. i Herczyk J. Raport z ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Kreta w Ustroniu w roku szkolnym 2016/2017. Pozyskano 16.04.2020 z: www.sp6.ustron.pl/pdf/ewaluacja_2016_2017.pdf
Ćwiklicki, M. i Pilch, K. (2018). Rygor metodologiczny wielokrotnego studium przypadku w badaniach marketingu miejsc. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 376.
Finneran, A., Kwiatkowska-Ciotucha, D., Lichtarski, J., Stańczyk-Hugiet, E., Wąsowicz, M. i Załuska, U. (2011). Diagnoza potrzeb w zakresie nauczania przedsiębiorczości. Być przedsiębiorczym – nauka przez działanie. Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Pozyskano z: http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications
Grzegorczyk, W. (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. Uniwersytet Łódzki. Pozyskano z: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/14266/2-009_016-Grzegorczyk.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lenart-Gansiniec, R. (2017). Metoda studium przypadku w badaniach crowdsourcingu. Social Studies: Theory and Practice (3)/2. Pozyskano z: https://social-studies.apsl.edu.pl/images/archiwum/Social_Studies_calosc-vol3.pdf
Mazurkiewicz, G. (red). (2010). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pozyskano z: https://www.npseo.pl/data/documents/2/127/127.pdf
McNally, J.J., Piperopoulos, P., Welsh, D.H.B., Mengel, T., Tantawy, M. i Papageorgiadis, N. (2019). From pedagogy to andragogy: Assessing the impact of social entrepreneurship course syllabi on the Millennial learner. Journal of Small Business Management 58(5), 871-892.
Rodak, A. (2016). Program zajęć pozalekcyjnych „Przedsiębiorczy mechanicy”. Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu. Pozyskano z: http://www.zsme.zywiec.pl/download/innowacyjny_program.pdf
Twardowska, A. Warsztaty z przedsiębiorczości. Pozyskano 16.04.2020 z: http://www.zs1bratoszewice.pl/upload/assets/file/kalejdoskop%20wiedzy
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania 13(28), 11-32. Pozyskano z: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/20/14
Wiśniewska, J. (2012). Programy zajęć pozalekcyjnych z przedsiębiorczości. Poznań: NAUKOMP.www.ec.europa.eu (dostęp: 16.04.2020)
www.mojefinanse.junior.org.pl (dostęp: 16.04.2020)
Copyright (c) 2020 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: