Accompanying pedagogy in human formation
Abstract
Reseach objective:
The aim of the paper is to demonstrate how a specific form of education – accompanying education that has its source in the Ignatian tradition – fosters the formation of the pupil. Formation is understood here as the educational endeavor directed at the development of all human skills and talents, and the whole person: body and spirit, intellect, will, feelings. The description of the formation processes will focus on the moral formation, because morality is the fullest expression of the value of educational processes.
The research problem and methods:
The paper looks for the answer to the question regarding the possibility of employing accompanying pedagogy in human formation developed from the perspective of the Ignatian tradition. The characteristic features of the Ignatian tradition described in the subject literature are applied to the requirements of the processes of moral formation.
The process of argumentation:
The interpretation of the Ignatian tradition and the spirituality developed on its bases allow for developing a model of moral formation.
Research results:
The processes of moral formation require the involvement of the forms of cognition available to man (natural and supernatural). Cognition gives a person the ability to "process" and expand his knowledge of the man-made reality. This ability consists what is objectively good and what is bad and in choosing good as a consequence of this recognition.
Conclusions, innovations and recommendations:
Moral formation is the actual reality that takes place in the life of every person. People’s functioning in everyday life is the visible outcome of this formation, which requires from pedagogy particular forms of social coexistence. One of these is accompanying pedagogy, which, while respecting the pupil’s freedom, places another person next to him – that of an educator/mentor acting as a kind of a witness to the history of his life.
References
Blaskovic, St. Gewissen. (1978). W: Praktisches Wörterbuch der Religionspädagogik und Katechetik. E.J. Korherr, G. Hierzengerger (red.). Wien-Freiburg-Basel: Herder.
Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: Wyd. WAM.
Buckley, M.J. (2009). Ateizm w sporze z religią., Kraków: Wyd. WAM.
Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania. (2006). W: Podstawy edukacji ignacjańskiej. Kraków: WSFP „Ignatianum”, Wyd. WAM.
Chlewiński, Z. (1989). Formacja. W: Encyklopedia katolicka t. V. L. Bieńkowski i inni (red.)., Lublin: TN KUL, s. 389.
Chmielewski, M. Urbański, S. (2002). Rozeznanie duchowe. W: Leksykon duchowości katolickiej. M. Chmielewski (red.). Lublin-Kraków: Wyd. M, s. 757-758.
Divarkar, P. (2002). Droga wewnętrznego poznania. Kraków: Wyd. WAM.
Duminuco, V.J. (2008). Formacja czy indoktrynacja w pedagogice ignacjańskiej?, W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wyd. WAM, s. 173-192.
Dybowska, E. (2014). Towarzyszenie wychowawcze według pedagogiki ignacjańskiej, Teologia i Moralność 2 (16), s. 81-93).
Dziewiecki, M. (2002). Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce. Wyd. Jedność.
Exeler, A. (1977). Grundfragen der Religionspägogik. Vorlesung, Teil 1, Somersemester.
Fausti, S. (2000). Sztuka rozeznania i podejmowania decyzji. Okazja czy pokusa?. Kraków: Wyd. OO. Franciszkanów „Bratni Zew”.
Gallagher, M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury posmodernistycznej. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wyd. WAM, s. 307-316.
Gałkowski, S. (2016). Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Kraków: Akademia Ignatianum, Wyd. WAM.
Homplewicz, J. (1996). Etyka pedagogiczna. Rzeszów: Wyd. WSP.
Jacyniak, A. Płużek, Z. (1997). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: Wyd. WAM.
Jurado, M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia Historia Praktyka. Kraków: Wyd. WAM.
Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Malewski, M. (1990). Andragogika w perspektywie metodologicznej. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Marek, Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Marek, Z. (2014). Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji?. Kraków: Wyd. WAM.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: AIK w Krakowie.
Marek, Z. Walulik, A. (2020). Pedagogika religii: relacje między katechetyką i katechezą a pedagogiką religii i edukacją religijną (artykuł przyjęty do druku).
Mateo, R.G. (2008). Wielkie pragnienia i ideały człowieka według św. Ignacego Loyoli. U podstaw pedagogii „magis”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wyd. WAM, s. 139-156.
Mółka, J. Steczek, B. (2008). „Magis” jezuickiej edukacji, W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wyd. WAM, s. 227–245.
Murawski, R. (1989). Rozwój religijny. W: Teoretyczne zagadnienia katechezy młodzieżowej. R. Murawski (red.) Warszawa: Wyd. Salezjańskie, s. 70-94.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Nowak, M. (2012). Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Lublin: Wyd. KUL.
Nowak, M. (2017) Integralność w formacji kapłańskiej. Implikacje i wnioski dla projektów formacyjnych sformułowanych w nowym „Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis”, Formatio Permanens 17, s. 31-62.
Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny, Warszawa. PWN.
Płużek, Z. (1994). Rozwój jest procesem stawania się. Wprowadzenie do problematyki rozwoju. W: Jak sobie z tym poradzić?, W. Szewczyk, (red.). Tarnów: Wyd. Biblos.
Słownik teologiczny t. 2 (1989). A. Zuberbier (red.). Warszawa: Księgarnia św. Jacka.
Sobór Watykański II, (2002). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań. Pallottinum.
Szymańska, M. (2017). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Kraków :Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Wyd. WAM.
Tchorzewski, A.M. de. (2018). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum.
Walulik, A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego. Kraków: Wyd. WSFP Ignatianum, Wyd. WAM.
Wanat, Z. (2019). Hipokrates i sumienie. Teologiczny aspekt formacji moralnej pracowników służby zdrowia. Pelplin. Bernardinum.
Żmudziński, W. (2008). Fundament ignacjańskiej pedagogiki, W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSF-P Ignatianum, Wyd. WAM, s. 51-63.
Copyright (c) 2020 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: