Oczy Szeroko Otwarte – obecność projektów edukacyjnych w trzeciej misji uczelni

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The presented article aims to find an answer to the question of whether and how educational projects addressed to the youngest fit into the Third Mission of the University.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the first part of the article, we review the literature on the subject devoted to the Third Mission of Universities and Civic Education. We pay particular attention to modern universities' importance for implementing teaching and educational goals that fit into the concept of "education for the future." The article's empirical part presents an analysis of a case study - an educational project implemented by the University of Economics in Krakow in 2019-2021.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the article, we quoted the concept of civic education, in line with the Declaration of the University's Social Responsibility's assumptions adopted by 23 Polish universities. We accept the thesis that universities' participation in building personal and environmental resources of social and civic capital may be implemented as part of projects that fit into the University's Third Mission.

RESEARCH RESULTS: Based on the conducted literature studies and case study analysis, we find that educational projects aimed at school-age children, implemented as part of the 3rd Mission of the University, significantly affect the building of the participants' "civic capital."

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The effects of innovative projects belonging to the area of ​​broadly understood civic education, especially in its moral dimension, are much more challenging to measure than social competencies of a social engineering nature. However, conducting an educational project allows to record changes in the way participants think and act, and thus indirectly evaluate the achieved goals. Among the recommendations, it is worth emphasizing the need to expand the University's contribution to civic education, especially outside large cities.

References

Breznitz S. M., Feldman M. P. (2012), The Engaged University, The Journal of Technology Transfer, Vol. 37, 139–157.

Cybal-Michalska A. (2015). Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych, Rocznik Lubuski t. 41. Cz.2.

Czyżowska D. Czyżowska N. ( 2019), Edukacja moralna -konepcja i badania, Studia z Polityki Publicznej, nr 4, 111-134.

Easley L., E., Edison T.W.:Williams,M.,R.(1978), Eastown! , Battle Creek: W.K. Kellog Foundation.

Heckman J.J. (2011) The Economics of Inequality. The Value of Early Childhood Education, ”American Educator”, Spring, 31-47, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ920516.pdf (dostęp: 17.07.2018)

https://dash.harvard.edu/handle/1/12701475 (dostęp: 16.02.2019).

https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work (dostęp: 30.10.2020).

https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C78627%2C58-uczelni-podpisalo-deklaracje-spolecznej-odpowiedzialnosci-uczelni.html (dostęp: 30.10.2020).

http://www.bu.edu/edtechcouncil/files/2012/10/Ernst-Young-Higher-University-of-the-Future-2012.pdf (dostęp: 30.10.2020).

https://pfr.pl/dam/jcr:42fb0b02-bae5-4c78-b857-0349ae97f6df/Kompetencje_przyszlosci_7.06_ONLINE.pdf (dostęp: 30.10.2020).

https://www.frp.org.pl/pliki/strategiaii.pdf (dostęp: 30.10.2020).

http://www.oecd.org/education/2030-project/ (dostęp: 30.10.2020).

Knudsen, E. I., Heckman J.J., Cameron J., Shonko J.P. (2006,). Economic, neurobiological, and behavioral perspectives on building America's future workforce. Proceedings of the National Academy of Sciences 103 (27), 10155-10162.

Kozielecki J., (1988). O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne, Warszawa: PWN.

Leja,K (2008), Uniwersytet organizacją służącą otoczeniu, W: Leja K., (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Gdańsk: Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej i Instytut Społeczeństwa Wiedzy.

Levinson, Meira, (2014). Citizenship and Civic Education. In Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Thousand Oaks, CA: Sage.

Oczy Szeroko Otwarte - oficjalna strona projektu www.oso.uek.krakow.pl (dostęp: 31.10.2020).

Pavlovic, J., Maksić S., Bodroža B. (2013). Implicit individualism in teachers' theories of creativity: Through the 4 P's looking glass. International Journal of Creativity and Problem Solving, 23(1), 39–57.

Sasinska –Klas T. (1992) Socjalizacja polityczna. Teorie, badania, ustalenia, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Scott, P.(1993)The Idea of the University in 21st Century: A British Perspective,”British Journal of Educational Studies”, vol. XXXXI, no. 1.

Scott, P. (1977). What future for higher education. London: Fabian Tracts.

Woźnicki J., (2007), Uczelnie jako instytucje życia publicznego, Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.

R. Yin (2009), Case study research: design and methods, Thousand Oaks: Sage.

Zawicki M. (2019), Trzecia misja uniwersytetu i kierunki jej rozwoju w polskich uczelniach ekonomicznych, W: Jelonek M. (red.) Kierunki reformowania uczelni ekonomicznych w Polsce. Konstytucja dla nauki i wynikające z niej zmiany, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Zbieranek,P, (2011), Sektor edukacji pozaszkolnej: próba opisu W: Zbieranek R. (red.) Jak wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką rynkową, (Wolność i Solidarność nr.36).

Published
2020-09-30
How to Cite
Karwińska, A., & Sanak-Kosmowska, K. (2020). Oczy Szeroko Otwarte – obecność projektów edukacyjnych w trzeciej misji uczelni. HORIZONS OF EDUCATION, 19(51), 69-85. https://doi.org/10.35765/hw.1978