It's about the dignity, authority and responsibility of the teachers in times of axionormative chaos

Keywords: teacher, dignity, authority, responsibility, axionormative chaos

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The article addresses three issues considered significant in relation to teachers’ personal characteristics and the teaching profession. The analysis covers: teachers’ dignity, authority, and responsibility.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The problems arising from the analysed issues were expressed in the strategy of seeking answers to questions about their structure and dynamics in times of contemporary axionormative chaos.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The process of argumantation focuses on answering the question whether in times of contemporary axionormative chaos dignity, authority and responsibility are still constitutive elements of the teaching profession, which is still widely recognized as an important profession of social trust.

RESEARCH RESULTS: The article presents findings on the contemporary understanding of such concepts as the teacher’s dignity, authority and responsibility nowadays, in the period described as the times of axionormative chaos.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS:  The  analysis  was  aimed  at  cognitive description, explanation and interpretation of the subject of the study and its application in the form of open questions addressed to the reader.

Author Biography

Andrzej Michał de Tchorzewski, Akademia Ignatianum w Krakowie,Wydział Pedagogiczny

Studia:Uniwersytet Gdański - 1969 magisterium; 1974 doktorat; 1986 habilitacja; 1996 tytuł profesora nauk humanistycznych; Kierownik Katedry Pedagogiki Ogólnej i Teorii Wychowania w Akademii Ignatianum; zainteresowania naukowe: teoria wychowania, pedeutologia, deontologia nauczycielska, pedagogika rodziny; autor i redaktor 25 prac zwartych, 235 artykułów, studiów i esejó; staże naukowe na uniwersytetach w: Niemczech, Danii, Szwajcarii, Słowacji, Rosji; promotor 13 prac doktorskich, recenzent dorobku 46 osób ubiegających o stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego i tytuł profesora

References

Anzebacher, A. (2006). Co oznacza godność człowieka. Horyzonty Wychowania, nr 5(9).

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Aletheia.

Badura, E. (1981). Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa: WSiP.

Bocheński, J.M. (1974). Was ist Autoritat? Einfurung in die Logik der Autoritat. Freiburg.

Brajowicz, S.M. (1974). Analiza filozoficzna pojęcia autorytet. Człowiek i Światopogląd.

Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.

Dominian, J. (1988). Autorytet. Warszawa: PAX.

Gała, A.E. (1992). Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności. Lublin: KUL.

Jazukiewicz, I i de Tchorzewski,A.M. (2016). Godność jako wartość i problem edukacyjny. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Gołaszewska, M. (1990). Istota i istnienie wartości, Warszawa: PWN.

Griesbach, E. (2004). Odpowiedzialność. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Ingarden, R. (1972). Książeczka o człowieku. Kraków: Znak.

Kozielecki, J. (1984). Godność a charakter człowieka. Więź, nr 5.

Kurdybacha, Ł. (1948). Zawód nauczyciela w ciągu wieków. Warszawa: Czytelnik.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i profesjonalne.

Marcińczyk, B. (1991). Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Mazurek, F.J. (1995). Godność osoby ludzkiej jako norma. Społeczeństwo, nr 4.

Mirski, J. (1932). Projekt nauki o nauczycielu, czyli pedeutologia, nr 6. Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, 1998. Pod red. A.M. de Tchorzewskiego. Bydgoszcz: Wers.

Olubiński, A. (red.) (2012). Autorytet. Czy potrzebny w procesie edukacji? Toruń: Impuls.

Opozda, D. (2016). Autorytet. W: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: PWE.

Pająk, J. Autorytet jako kategoria pojęciowa. Zeszyty Naukowe WSP Opole, nr XXIX.

Plicht, G. (2004). Pojęcie odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Ricoeur, P. (1999). Paradoks autorytetu. W: Oświecenie dzisiaj. Rozmowy w Castel Gandolfo. Kraków: Znak.

Rowid, H. (1912). O przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego. Nowe Tory, 6.

Rowid, H. (1920). W sprawie organizacji studiów nauczycieli szkół powszechnych w przyszłości. Ruch Pedagogiczny, R. 7, nr 1-3, s. 34-44.

Rynio, A. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Lublin: KUL.

Schwartlander, J. (1955). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. Znak, 10.

Sillamy, N. (1995). Słownik psychologii. Katowice: „Książnica”.

Sznajer, I. (1938/1939). Pedeutologia, jej rozwój i metody.

Szycówna, A. (1915). O powinnościach nauczyciela i jego kształceniu. Warszawa: Księgarnia J. Lisowskiej.

Ślipko, T. (1999). Trojakie oblicze wolności. W: Wolność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers.

Tchorzewski de A.M. (red.). (1998). Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers.

Tchorzewski de A.M. (2017). Autorytet i jego struktura aksjologiczna. Studia Paedagogica Ignatiana. Vol. 35, nr, 5.

Tchorzewski de, A.M. (2016). Metafizyka i doświadczanie godności. W: I. Jazukiewicz iA.M. de Tchorzewski (red.), Godność jako wartość i problem edukacyjny. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Tchorzewski de, A.M. (2016). O potrzebie zmian w formacji profesjonalnej nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol. 35, nr 3.

Tchorzewski de, A.M. (2016). Prawość – atrybut czy aberracja w procesie kształcenia. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Weishedel, W. (2004). Istota odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Published
2020-11-14
How to Cite
de Tchorzewski, A. M. (2020). It’s about the dignity, authority and responsibility of the teachers in times of axionormative chaos. HORIZONS OF EDUCATION, 19(50), 161-176. https://doi.org/10.35765/hw.1982