It's about the dignity, authority and responsibility of the teachers in times of axionormative chaos
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The article addresses three issues considered significant in relation to teachers’ personal characteristics and the teaching profession. The analysis covers: teachers’ dignity, authority, and responsibility.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The problems arising from the analysed issues were expressed in the strategy of seeking answers to questions about their structure and dynamics in times of contemporary axionormative chaos.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The process of argumantation focuses on answering the question whether in times of contemporary axionormative chaos dignity, authority and responsibility are still constitutive elements of the teaching profession, which is still widely recognized as an important profession of social trust.
RESEARCH RESULTS: The article presents findings on the contemporary understanding of such concepts as the teacher’s dignity, authority and responsibility nowadays, in the period described as the times of axionormative chaos.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The analysis was aimed at cognitive description, explanation and interpretation of the subject of the study and its application in the form of open questions addressed to the reader.
References
Anzebacher, A. (2006). Co oznacza godność człowieka. Horyzonty Wychowania, nr 5(9).
Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Aletheia.
Badura, E. (1981). Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa: WSiP.
Bocheński, J.M. (1974). Was ist Autoritat? Einfurung in die Logik der Autoritat. Freiburg.
Brajowicz, S.M. (1974). Analiza filozoficzna pojęcia autorytet. Człowiek i Światopogląd.
Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.
Dominian, J. (1988). Autorytet. Warszawa: PAX.
Gała, A.E. (1992). Uwarunkowania wychowawcze dojrzałej moralności. Lublin: KUL.
Jazukiewicz, I i de Tchorzewski,A.M. (2016). Godność jako wartość i problem edukacyjny. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Gołaszewska, M. (1990). Istota i istnienie wartości, Warszawa: PWN.
Griesbach, E. (2004). Odpowiedzialność. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Ingarden, R. (1972). Książeczka o człowieku. Kraków: Znak.
Kozielecki, J. (1984). Godność a charakter człowieka. Więź, nr 5.
Kurdybacha, Ł. (1948). Zawód nauczyciela w ciągu wieków. Warszawa: Czytelnik.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i profesjonalne.
Marcińczyk, B. (1991). Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Mazurek, F.J. (1995). Godność osoby ludzkiej jako norma. Społeczeństwo, nr 4.
Mirski, J. (1932). Projekt nauki o nauczycielu, czyli pedeutologia, nr 6. Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, 1998. Pod red. A.M. de Tchorzewskiego. Bydgoszcz: Wers.
Olubiński, A. (red.) (2012). Autorytet. Czy potrzebny w procesie edukacji? Toruń: Impuls.
Opozda, D. (2016). Autorytet. W: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: PWE.
Pająk, J. Autorytet jako kategoria pojęciowa. Zeszyty Naukowe WSP Opole, nr XXIX.
Plicht, G. (2004). Pojęcie odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Ricoeur, P. (1999). Paradoks autorytetu. W: Oświecenie dzisiaj. Rozmowy w Castel Gandolfo. Kraków: Znak.
Rowid, H. (1912). O przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego. Nowe Tory, 6.
Rowid, H. (1920). W sprawie organizacji studiów nauczycieli szkół powszechnych w przyszłości. Ruch Pedagogiczny, R. 7, nr 1-3, s. 34-44.
Rynio, A. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Lublin: KUL.
Schwartlander, J. (1955). Odpowiedzialność jako podstawowe pojęcie filozoficzne. Znak, 10.
Sillamy, N. (1995). Słownik psychologii. Katowice: „Książnica”.
Sznajer, I. (1938/1939). Pedeutologia, jej rozwój i metody.
Szycówna, A. (1915). O powinnościach nauczyciela i jego kształceniu. Warszawa: Księgarnia J. Lisowskiej.
Ślipko, T. (1999). Trojakie oblicze wolności. W: Wolność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers.
Tchorzewski de A.M. (red.). (1998). Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers.
Tchorzewski de A.M. (2017). Autorytet i jego struktura aksjologiczna. Studia Paedagogica Ignatiana. Vol. 35, nr, 5.
Tchorzewski de, A.M. (2016). Metafizyka i doświadczanie godności. W: I. Jazukiewicz iA.M. de Tchorzewski (red.), Godność jako wartość i problem edukacyjny. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Tchorzewski de, A.M. (2016). O potrzebie zmian w formacji profesjonalnej nauczycieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol. 35, nr 3.
Tchorzewski de, A.M. (2016). Prawość – atrybut czy aberracja w procesie kształcenia. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Weishedel, W. (2004). Istota odpowiedzialności. W: J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Copyright (c) 2020 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: