Internet Psychological Counseling – a Linguistic Perspective
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to analyze the psychological counseling posted on the educational portal Librus Family from a linguistic perspective.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is to define the thematic scope of online psychological counselling: analyze its formal structure, the applied transmission‑reception strategies and linguistic mechanisms, with particular emphasis put on lexical and syn‑ tactic phenomena. The methods used for research included stylistic research, critical discourse analysis and linguistic genology.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article indicates the increasing role of electronic media in the process of upbringing, presents the causes and consequences of this phenomenon. The analytical part focuses on the discussion of the internal architecture of Internet counselling texts with the indication of the linguistic mechanisms characteristic for them.
RESEARCH RESULTS: As a result of the analyses, it was found that the thematic scope of online psychological counseling relates to important problems troubling parents (depression, school phobias, speech disorders, child emotions). The internal structure of the online advice consists of seven components, the linguistic formulation of statements is typical for the popular science style, which significantly facilitates the perception of specialized content by parents.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Professional psychological counselling on a public educational portal is an important support for parents and can improve their parenting skills. It also completes the existing support offered by traditional educational institutions.
References
Bortliczek, M. (2017). Język w modelowaniu relacji dziecko – dorosły w tekstach popularnonaukowych dla najmłodszych. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 24(44), 11‑29.
Dakowicz, L., Halicka, M. i Skreczko, A. (2015). Kompetencje wychowawcze białostockich rodziców. Studia nad Rodziną, 2(37), 165‑182.
Ficek, E. (2013a). Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe wizualizacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ficek, E. (2013b). Rada a/i porada w przestrzeni komunikacyjnej. W: B. Mitrenga (red.), Słowo – znaczenie – relacja w języku i w tekście (s. 143‑159). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 143‑159.
Florczewska, K. (2002). Typy definicji w tekstach popularnonaukowych adresowanych do młodego odbiorcy. W: J. Miodek i M. Zaśko‑Zielińska (red.), O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki (s. 186‑194). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gajda, S. (1987). Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów). Socjolingwistyka, 6, 79‑89.
Handke, K. (2008). Socjologia języka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID‑19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187‑198.
Jackiewicz, M. i Białecka‑Pikul M. (2019). Kompetencja rodzicielska. Użyteczny konstrukt w badaniach nad rolą rodzicielskich oddziaływań w rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 24(1), 9‑28.
Jasińska, M. (2021, 3 lutego). Wysoko wrażliwe dziecko – kim jest? Librus Rodzina. https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/wysoko‑wrazliwe-dziecko-kim-jest-czesc-1
Loewe, I. (2007). Gatunki tekstowe w komunikacji medialnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Maćkiewicz, J. (2017). Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, Studia Medioznawcze Media Studies, 2(69), 33‑42.
Makarewicz, R. (2017). Rozmowa w przestrzeni szkoły. Systemowo‑funkcjonalna analiza poszerzonego dyskursu szkolnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego.
Nowak‑Dziemianowicz, M. (2013). Narracyjne możliwości pedagogiki a kryzys kultury i wychowania. Forum Oświatowe, 3(50), 35‑60.
Pikuła, N., Grewiński, M., Zdebska, E., Glac W. (red.), (2020). Wybrane krajowe i międzynarodowe aspekty polityki społecznej w czasie pandemii koronawirusa. Wydawnictwo Scriptum.
Pikuła, N., Jagielska, K. i Łukasik J.M. (red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID‑19. Wydawnictwo Scriptum.
Portal Librus, https://portal.librus.pl (dostęp: 21.02. 2021).
Portal Librus Rodzina, https://portal.librus.pl/rodzina (dostęp: 21.02.2021).
Puzynina, J. (1991). Jak pracować nad językiem wartości. W: J. Puzynina i J. Bartmiński (red.),Język a kultura (t. 2, s. 129‑137). Wydawnictwo Wiedza o Kulturze.
Puzynina, J. (1992). Język wartości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rawicka, I. (2020). Kryzys wychowania w wartościach i jego konsekwencje – analiza zjawiska na przełomie XX i XXI wieku, Studia Koszalińsko‑Kołobrzeskie, 27, 405‑420.
Seniów, A. (2017), Słownictwo psychologiczne we współczesnej polszczyźnie ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Szylko‑Kwas, J. (2017). Fotografia prasowa a podpis – ujęcie typologiczne. Studia Medioznawcze, 4(71), 137‑150.
Ślawska, M. (2008). Tytuł – najmniejszy tekst prasowy. Rocznik Prasoznawczy, 2, 117‑126.
Tomasik, P. (1998). Pedagogika wobec kryzysu wychowania. Warszawskie Studia Teologiczne, 11, 287‑318.
Wójcicka, M. (2006). Tytuł a stylowo‑gatunkowe zróżnicowanie tekstu, Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, 24, 113‑146.
Żydek‑Bednarczuk, U. (2005). Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Universitas.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: