Remote Education During Pandemic – Parents’ and Guardians’ Perspective

Keywords: pandemic, SARS-CoV-2, remote education, e-learning, raising

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to find out the opinions of parents and guardians on the organization and course of remote education during the SARS-CoV-2 virus pandemic in Poland.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the presented article, parents’ statements regarding remote education during the pandemic were analyzed. An analysis of the available reports and publications was performed, as well as own (questionnaire) research.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The key concepts for the analysis were defined and the results of the questionnaire were presented.

RESEARCH ESULTS: The conducted analysis showed not only a low evaluation of the activities carried out, but also indicated specific areas where it is necessary to introduce new solutions, and even substantive or psychological systemic support.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The research results presented in the paper confirm the thesis about increasing the number of tasks and responsibilities imposed on parents by remote education. The research results provide information on the specific needs of both students covered by remote education and those who organize care at home.

References

Adamowicz, M. i Pyra, M. (2018). Skuteczność e-learningu i jego opłacalność w obszarze logistyki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 45(118), 77-82.

Bilicki, T., (2020). Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 16-24). Warszawa: EduAkcja.

Buchner, A. i Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11

Dąbrowski, M. (2013), E-learning w szkolnictwie wyższym. Studia BAS, 35(3), 203-211.

Molga, A. (2015), Platformy e-learningowe oraz ich znaczenie dla procesu kształcenia. Dydaktyka Informatyki, 10, 133-139.

Omyła-Rudzka, M. (2021). Edukacja zdalna – doświadczenia i oceny. Komunikat z badań CBOS, 19. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_019_21.PDF

Pluta-Olearnik, M. (2006). Rozwój usług edukacyjnych w erze społeczeństwa informacyjnego.

Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Poleszak, W. i Pyżalski, J. (2020). Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 7-15). Warszawa: EduAkcja.

Stecyk, A. (2009), E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMSWZiEU, W: Z. Zioło i T. Rachwał (red.), Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego (s. 373-380). Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Nowa Era. https://doi.org/10.24917/20833296.5.32

Turska-Kawa, A., Stępień-Lampa, N. i Grzywa P. (2020). Obawy rodziców i nauczycieli wobec nowych form edukacji w okresie pandemii SARS-CoV-2. Studium Województwa Śląskiego. Katowice: Biznes – Nauka – Samorząd „Pro Silesia”. DOI:10.13140/RG.2.2.27224.32004

Wach-Kąkolewicz, A. i Shelest, O. (2014), Wyzwolić zaangażowanie, czyli o konstruktywizmie w e-learningu. W: J. Antoszkiewicz i M. Rocki (red.), E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery (s. 55-65). Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Włodarczyk, K. (2015), E-learning jako element lifelong learning. Przykład społeczeństwa polskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39(3), 397-409.

Woźniak, M. i Kozioł, M. (2012). Kryteria i metody oceny efektywności szkoleń e-learningowych. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 21(2), 181-195.

Published
2021-04-14
How to Cite
Dąbrowska, I. (2021). Remote Education During Pandemic – Parents’ and Guardians’ Perspective. HORIZONS OF EDUCATION, 20(54), 43-52. https://doi.org/10.35765/hw.2036