Online Teaching in the Context of Educational and Therapeutic Progress of a Child with Specific Learning Difficulties
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The work reflects on the forms of teaching after changing the methodology to remote learning, as well as illustrates the possibilities of progress – both educational and
therapeutic – for children with specific learning difficulties.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The leading research problem is the question
about the correlation between „covid” models of the functioning of education and the symptomatic
and therapeutic specificity of dyslexia. Taking into account the interdisciplinarity of the problem lying
at the intersection of pedagogy and law, the monographic method used for pedagogical research,
and the dogmatic-legal method was used for legal research.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The publication begins with a description of dyslexia
and its consequences in the social and educational sphere. Then, the legal basis for the functioning of educational institutions in traditional conditions and in the pandemic regime (SARS-CoV-2)
was analyzed.
RESEARCH RESULTS: The conducted research shows that the pandemic period, which was
forced by the distance learning system, transfers into limited therapeutic options for students with
dyslexia and almost completely eliminated the possibility of early teacher diagnosis.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The coronavirus pandemic leaves an undeniable mark on the educational process of primary school students, especially students with specific learning disabilities. An area that has been largely neglected due to the fact
that teachers are deprived of direct contact with their students is the area of early diagnosis and
prevention of developmental disorders and learning difficulties.
References
Cieszyńska, J. (2016). Zaburzenia linearności – podstawowy wymiar trudności w czytaniu i pisaniu. W: S. Milewski i K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (s. 322-328). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Cieszyńska-Rożek, J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Koludo, A. (2020) Strategie kształcenia na odległość. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 43-50). Warszawa: EduAkcja.
Kołodziejczyk, A. (2011). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 235-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Korendo, M. (b.d.). Dysleksja – problem cywilizacyjny. https://centrummetodykrakowskiej.pl/media/upload/site/0/20/file
Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, 2, 29-37.
Placha, J. (2010). Optymalizacja procesu uczenia się i rozwoju. W: W. Brejnak i W. Woźniak (red.), Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Wybrane zagadnienia (s. 26). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych.
Plebańska, M. (2020), Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37-42). Warszawa: EduAkcja.
Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.
Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 70-80). Warszawa: EduAkcja.
Półtorak, M. (2017). Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z dysleksją rozwojową – wybrane aspekty. W: A. Myszka, K.I. Bieńkowska i I. Marczykowska (red.), Głos – Język – Komunikacja. T. 4: Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi (s. 69-78). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Walter, N. (2020). Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 51-58). Warszawa: EduAkcja.
Zwolińska, E. (2010). Efektywność dydaktyczna zajęć korekcyjno-wychowawczych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: