Online Teaching in the Context of Educational and Therapeutic Progress of a Child with Specific Learning Difficulties

Keywords: education, didactics, dyslexia, pandemic, coronavirus

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The work reflects on the forms of teaching after changing the methodology to remote learning, as well as illustrates the possibilities of progress – both educational and
therapeutic – for children with specific learning difficulties.


THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The leading research problem is the question
about the correlation between „covid” models of the functioning of education and the symptomatic
and therapeutic specificity of dyslexia. Taking into account the interdisciplinarity of the problem lying
at the intersection of pedagogy and law, the monographic method used for pedagogical research,
and the dogmatic-legal method was used for legal research.


THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The publication begins with a description of dyslexia
and its consequences in the social and educational sphere. Then, the legal basis for the functioning of educational institutions in traditional conditions and in the pandemic regime (SARS-CoV-2)
was analyzed.


RESEARCH RESULTS: The conducted research shows that the pandemic period, which was
forced by the distance learning system, transfers into limited therapeutic options for students with
dyslexia and almost completely eliminated the possibility of early teacher diagnosis.


CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The coronavirus pandemic leaves an undeniable mark on the educational process of primary school students, especially students with specific learning disabilities. An area that has been largely neglected due to the fact
that teachers are deprived of direct contact with their students is the area of early diagnosis and
prevention of developmental disorders and learning difficulties.

Author Biographies

Elżbieta A. Maj, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Elżbieta A. Maj — dr nauk prawnych, adiunkt w Instytucie Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, dyrektor Centrum Badań Prawnych nad Dzieckiem i Rodziną UP, członek Rady Szkoły Doktorskiej UP.
Zainteresowania naukowe: prawo i postępowanie administracyjne, prawo socjalne, prawa człowieka, historia prawa i administracji, historia Galicji doby autonomicznej. Jest autorką książek: Postępowanie administracyjne a postępowanie podatkowe. Studium porównawcze (2012), Omne datum optimum. Złota bulla zakonu templariuszy 1139 (2017), Ochrona praw człowieka niepełnosprawnego przed wykluczeniem społecznym w ujęciu historycznoprawnym i współczesnym (2017) oraz redaktorem monografii: System pomocy społecznej w Polsce. Uwarunkowania prawne, społeczne i finansowe (2015), Funkcjonowanie systemu pomocy społecznej w Polsce i Republice Czeskiej (2016). W dorobku posiada blisko 50 artykułów o tematyce związanej prawem i postępowaniem administracyjnym, prawem socjalnym, prawami człowieka (głownie osób niepełnosprawnych, osób starszych i dzieci), prawem prasowym, prawną ochroną w Galicji.

Natalia Maj

Studentka logopedii w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, członek Centrum Badań Prawnych nad Dzieckiem i Rodziną UP.

References

Cieszyńska, J. (2016). Zaburzenia linearności – podstawowy wymiar trudności w czytaniu i pisaniu. W: S. Milewski i K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (s. 322-328). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Cieszyńska-Rożek, J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.

Koludo, A. (2020) Strategie kształcenia na odległość. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 43-50). Warszawa: EduAkcja.

Kołodziejczyk, A. (2011). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 235-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Korendo, M. (b.d.). Dysleksja – problem cywilizacyjny. https://centrummetodykrakowskiej.pl/media/upload/site/0/20/file

Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Łukasik, J.M. (2018). Rozwój osobisty nauczyciela – nieobecna kategoria. Ruch Pedagogiczny, 2, 29-37.

Placha, J. (2010). Optymalizacja procesu uczenia się i rozwoju. W: W. Brejnak i W. Woźniak (red.), Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Wybrane zagadnienia (s. 26). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych.

Plebańska, M. (2020), Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 37-42). Warszawa: EduAkcja.

Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19.

Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 70-80). Warszawa: EduAkcja.

Półtorak, M. (2017). Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z dysleksją rozwojową – wybrane aspekty. W: A. Myszka, K.I. Bieńkowska i I. Marczykowska (red.), Głos – Język – Komunikacja. T. 4: Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi (s. 69-78). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Walter, N. (2020). Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 51-58). Warszawa: EduAkcja.

Zwolińska, E. (2010). Efektywność dydaktyczna zajęć korekcyjno-wychowawczych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Published
2021-04-14
How to Cite
Maj, E. A., & Maj, N. (2021). Online Teaching in the Context of Educational and Therapeutic Progress of a Child with Specific Learning Difficulties. HORIZONS OF EDUCATION, 20(54), 53-61. https://doi.org/10.35765/hw.2050