The Role of the Family in the Process of Human Development (Selected Issues)
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the study is to analyze the special role of the family in the development of a child, its humanity and its development needs, taking into account human rights, including the child’s rights, as well as theories and philosophies of law.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is a special role in the process of human development. In terms of the adopted methodology, the assumptions of the personalistic philosophy, the philosophy of dialogue, human rights and the philosophy of responsibility, as well as analysis and criticism of the literature were used.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The study draws attention to the difficulties appearing in the proper upbringing of children that arise in connection with the developing media, the lack of responsibility and maturity to fulfill the parental roles.
RESEARCH RESULTS: The research undertaken indicates the need to improve parental knowledge, competences and skills, both in parents and in those who intend to become parents, with respect for the subjectivity and personal dignity of the child.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It is proposed to educate parents and future parents in the field of correct parental attitudes, building a personal relationship with the child in order to shape its humanity.
References
Gołąb, A. (1979). Normy moralne, a gotowość do udzielenia pomocy innym. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowania ludzi (s. 56-78). Warszawa: Książka i Wiedza.
Ingarden, R. (1975). O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: R. Ingarden, Książeczka o człowieku (s. 72-89). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Jan Paweł II (2008). Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Cz. 1: Polska. Kraków: Wydawnictwo M. Jonas, H. (1996). Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej (M. Klimowicz, tłum). Kraków: Wydawnictwo Platan.
Kornas-Biela, D. (2001). Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Lublin: TN KUL.
Lévinas , E. (1998). Etyka i nieskończony. Rozmowy z Philippem Nemo (B. Opolska-Kokoszka, tłum). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Lévinas, E. (2000). Imiona własne (J. Margański, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Łobocki, M. (2003). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: „Impuls”.
Melosik, Z. (2007). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika, (t. 2, s. 76-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Podgórski, R. (2008). Socjologia mikrostruktury. Podręcznik akademicki. Olsztyn–Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Reykowski, J. (1979). Motywacja. Postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Stadniczeńko, S.L. (2019). Podstawy aksjologiczne i intelektualne kształtowania projektu Kodeksu rodzinnego. W: S.L. Stadniczeńko i M. Michalak (red.), O potrzebie nowego Kodeksu rodzinnego i jego podstawach aksjologicznych. W 30. rocznicę uchwalenia Konwencji o prawach dziecka (s. 53-82). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Stadniczeńko, S.L. i Zamelski, P. (2020). Pedagogika prawa. Pomoc w zrozumieniu prawa i sensu życia. Warszawa: Wydawnictwo AEH.
Sujak, E. (1978). Sytuacje konfliktowe w małżeństwie i rodzinie. W: F. Adamski (red.), Miłość, małżeństwo, rodzina (s. 47-56). Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Sujak, E. (1983). Kontakt psychiczny w małżeństwie i rodzinie. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Szawarski, Z. (1987). Rozmowy o etyce. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Szlendak, T. (2015). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ziemska, M. (1977). Rodzina a osobowość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Ziemska, M. (2009). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: