Literary Education on the Navoica Platform as the Representation of the Third Generation Universities (Case Study)

Keywords: MOOC, macdonaldization of education, e-learning, literary education, case study

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the study was to understand the cause of difficulties in liter‑
ary education within the MOOC platform as a representation of the Third Generation Universities.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Problem: what caused the difficulties encoun‑
tered by the author of the MOOC literary course. Methods: participant observation, instrumental
case study, interviews, analysis of existing documents.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The introduction presents evolution of the university in‑
stitution, the Navoica platform, and the MOOC course. Then, the difficulties encountered while im‑
plementing this course on the platform are discussed. They were related to the excessive division
of content into units, too free arrangement of an open discussion forum, administrative blocking of
sharing PowerPoint presentations, hindering the insertion of hyperlinks, unification of tests, overrep‑
resentation of films and standardization of the form of the course. Next, the proposals for adapting
the Navoica platform to the implementation of literary courses are presented at the end of article.
RESEARCH RESULTS: The Navoica platform as a representation of the Third Generation Uni‑
versities made difficulties in setting the literary course. However, it is worth completing the platform
with functionalities that facilitate the design of humanities courses.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The Navoica platform can be
adapted to the needs of the didactics of literary studies. It is worth establishing closer cooperation
between the administrators of the Navoica platform and representatives of various scientific dis‑
ciplines, especially literary studies, as well as with universities, schools, scientific and educational
institutions in order to recommend high-quality humanities classes, support the development of
e‑learning and appreciate the work of the authors of the courses.

References

Abdelghani, B. (2020). Trends in MOOCs Research: Analysis of Educational Technology Journals. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(17), 47-68. https://online-journals.org/index.php/i jet/article/view/14637

Bortnowski, S. (1977). Ścisłość i emocja. Szkice polonistyczne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Bytniewski, P. (2011). Funkcje i cele nauk humanistycznych. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3(189), 137-148. https://journals.pan.pl/dlibra/publication/108249/edition/93893/zagadnienia-naukoznawstwa-2011-no-3-funkcje-i-cele-nauk-humanistycznych-komplementarnosc-czy-sprzecznosc-bytniewski-pawel?language=pl

Chrząstowska, B. (1979). Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki. Zakład Narodowy Im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Court of Justice of the European Union. (2020). The Court of Justice invalides decision 2016/1250 on the adequacy of the protection provided by the EU-US Data Protection Shield (Judgment in case C-311/18, Press release No 91/20 Luxembourg, 16 July 2020). https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2020 07/cp200091en.pdf

Eco, U., Rorty, R., Culler, J. i Brooke-Rose (1996). Interpretacja i nadinterpretacja (S. Collini, red., T. Bieroń, tłum.). Wydawnictwo Znak.

Fish, S. (2002). Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane (K. Abriszewski i in., tłum.). Universitas.

Gardaś, A. (2020). Twittering critics i wpływ mediów społecznościowych na krytykę literacką, Media i Społeczeństwo, 13, 78-90. http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/

Gurba, K. (2015). MOOC. Historia i przyszłość. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe.

Haberla, M. & Bobowski, S. (2013). Od uniwersytetu średniowiecznego do Uniwersytetu Trzeciej Generacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 315(1), 230-372. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=112325

Hozyasz, K.K. (2020). Rola literatury pięknej w edukacji medycznej, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 10(3), 171-177. https://pzp.umw.edu.pl/pdf/2020/10/3/171.pdf

Jędryczkowski, J. (2005). Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Jędryczkowski, J. (2008). Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kaliszewski, A. (2011). Literatura XX i XXI wieku w kształceniu dziennikarzy. Zarys problemu. W: K. Wolny-Zmorzyński i J. Snopek (red.), Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku(s. 51-70). Poltext.

Komitet Nauk Geologicznych PAN. (2009). Stanowisko Komitetu Nauk Geologicznych Polskiej Akademii Nauk w sprawie zagrożenia globalnym ociepleniem. Komitet Nauk Geologicznych Polskiej Akademii Nauk. http://www.kngpan.agh.edu.pl/wp-content/uploads/Stanowisko_KNG_w_sprawie_zmian_klimatu.pdf

Komitet Nauk Geologicznych PAN. (2019). Stanowisko Komitetu Nauk Geologicznych Polskiej Akademii Nauk w debacie klimatycznej. Komitet Nauk Geologicznych Polskiej Akademii Nauk. http://www.kngpan.agh.edu.pl/wp-content/uploads/Stanowisko-KNG_klimat_2019.pdf

Kopaczyńska I. (2004). Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Markiewicz, H. (1996). O falsyfikowaniu interpretacji literackich. Pamiętnik Literacki, 87(1), 59-74.

Marquard, O. (1994). Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne (K. Krzemieniowa, tłum.). Oficyna Naukowa.

Mayer, R.E. (2009). Multimedia learning. Cambridge University Press.

Mikoś, E. (2009). Lekcje empatii: czytanie poezji dwudziestowiecznej w liceum: literatura – psychologia –dydaktyka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. https://rep. up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/746

Sato, K. (2019). The introduction of reformation of liberal arts education for dental students: A case example of health sciences University of Hokkaido. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N. Educatio Nova, 4, 39-55. https://journals.umcs.pl/en/issue/view/568/showToc

Siemens, G. i Downes, S. (2011). Connectivism and Connective Knowledge 2011. https://web. archive.org/web/20121003160521/http://cck11.mooc.ca/how.htm

Solanowska-Ratajczak, E. i Jasiak, A. (2021). Mity klimatyczne [jednostka w MOOC]. W: Zdjęcia satelitarne w szkole. Navoica. Ogólnopolska, bezpłatna platforma edukacyjna z kursami typu MOC. https://navoica.pl/courses?search_query=zdj%C4%99cia+satelitarne

Stake, R. (2009). Jakościowe studium przypadku, przeł. M. Sałkowska. W: N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 623-654.

Sułkowski, Ł. i Ignatowski, G. (2016). Zagadnienia etyczne a edukacja polskich menedżerów. Horyzonty Wychowania, 15(34), 283-295. DOI: 10.17399/HW.2016.153416

Szymańska, M., Ciechowska, M., Pieróg, K. i Gołąb, S. (2018). Badania w działaniu w praktyce pedagogicznej. Wybrane przykłady. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl

Ślósarz, A. (2021). Literatura a nowe media [MOOC]. Navoica. Ogólnopolska, bezpłatna platforma edukacyjna z kursami typu MOC. https://navoica.pl/courses

Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Wissema, J.G. (2005). Technostarterzy. Dlaczego i jak? Edit Sp. z o.o. & Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. https://www.parp.gov.pl/files/74/81/105/technostarterzy.pdf

Żurek, E. (2006). Sztuka prezentacji. Poltext.

Published
2022-06-27
How to Cite
Ślósarz, A. (2022). Literary Education on the Navoica Platform as the Representation of the Third Generation Universities (Case Study). HORIZONS OF EDUCATION, 21(58), 139-151. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2158.14