Integrated Education in the Age of Qualitative Didactic Crisis

Keywords: integrated education, student, teacher, didactic crisis, quality of teaching., quality of teaching, didactic crisis, integrated education, student, teacher

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: An attempt to assess the didactic‑qualitative crisis manifested in integrated education, taking place in a typical school during traditional classes with children in grades 1‑3.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the presented article, qualitative – critical analysis covered the complexity, ambiguities and barriers to the implementation of the concept of inte‑ gration in social practices by teachers The descriptive‑explanatory‑interpretative method was used.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The key importance of early childhood education was presented in terms of the quality of education in the actually existing state in schools.

RESEARCH RESULTS: Indication of qualitative strategies supporting holistic development of the child.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Metamorphosis of the way of teaching – learning, searching for traces of constructivist “otherness.”

References

Giddens, A. (1990). The consequences of modernity. Stanford University Press.

Gnitecki, J. (1996). Teoria zintegrowanych zadań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe PTP. Oddział w Poznaniu.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się (A. Jurgiel, tłum). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Karbowniczek, J. i Kucharska, B. (2021), W poszukiwaniu nowej jakości edukacji wczesnoszkolnej – podejście paradygmatyczne i swoiste (re) interpretacje. W: H. Bejger, O. Lisovets i S. Borysyuk, Aktualne problemy społeczne Ukrainy i Polski. Aspekty edukacyjne i socjokulturowe (s. 10‑23). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełmskie Towarzystwo Naukowe.

Klus‑Stańska, D., (2005). Pozory integracji. W: D. Klus‑Stańska i M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (s. 188‑192). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Klus‑Stańska, D. (2015). Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej. W: D. Klus‑Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (s. 24‑57). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński, Z. (2007). Potrzeba alfabetyzacji krytycznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski i M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP (s. 397‑407). Oficyna Wydawnicza „Verba”.

Lave, J. i Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Nowak‑Łojewska, A. (2007). Wprowadzenie. W: I. Kopaczyńska i A. Nowak‑Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (s. 4‑9). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Olesen, H.S. (1989). Adult education and everyday life. Roskilde University.

Rogers, C. (1983). Freedom to learn for the 80’s. Merrill Pub Co.

Zalewska, E. (2003). Teoretyczne konteksty nauczania zintegrowanego – rekonstrukcja przez powrót do źródeł. W: D. Klus‑Stańska, M.S. Szymański i M.J. Szymański, Renesans(?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego (s. 97‑112). „Żak”.

Published
2021-09-17
How to Cite
Karbowniczek, J. (2021). Integrated Education in the Age of Qualitative Didactic Crisis. HORIZONS OF EDUCATION, 20(55), 121-128. https://doi.org/10.35765/hw.2154