Axiological Aspects of Spirituality of Young Europeans

Keywords: spirituality, axiology, Christian values, test of free verbal associations, Europeans

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to recreate the ways of understanding Christian values as one of the aspects of spirituality, established in the linguistic consciousness of young Europeans – Poles, Russians and Germans.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem was formulated as questions: What are the Christian values today for young European citizens? Are they equally important for the followers of Catholicism, Orthodoxy and Protestantism and do they carry identical content and messages for them? In order to obtain linguistic data, a psycholinguistic research tool was used – the test of free verbal associations to stimulus-words wartości chrześcijańskie, christliche Werte, xристианские ценности. The method of concept profiling, worked out on the basis of cognitive linguistics, and the frequency analysis method were used to analyze the empirical material.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation begins with the justification of the choice of the problem of Christian values and showing the specificity of the essence of spirituality and its relations with axiology. Then, the methodology of collecting and analyzing linguistic data was presented. The third part discusses the results of the free verbal association test and conclusions.

RESEARCH RESULTS: In the opinion of the respondents, the Christian values are mainly hidden by the ideas contained in the Decalogue, followed by the generally understood morality. They are symbolized by the cross, the Bible and the icons.  In the linguistic consciousness of the German and Polish respondents, the evaluation of Christian values is rather negative, the Russian respondents have an ambivalent attitude towards them.

 CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIOS: C The exploration of the associative fields shows that the profiles of Christian values differ both in the degree of complexity, saturation and frequency, and in linguistic shape, as well, revealing, however, the similarity in the semantic range delineated by associations.

References

Adamczyk, T. (2008). Postawy moralne studentów w warunkach zmiany społecznej. W: J. Mariański i L. Smyczek (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie(s. 243-245). Wydawnictwo WAM.

Bartmiński, J. (2004). Język w kręgu wartości, Studia semantyczne. Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński, J. i Niebrzegowska S. (1998). Profile a podmiotowa interpretacja świata. W: J. Bartmiński i R. Tokarski (red.), Profilowanie w języku i w tekście (s. 211-224). Wydawnictwo UMCS.

Borda, M. i Solecki, R. (2017). Duchowa sfera wychowania w życiu młodzieży. Studia Redemptorystowskie, 15, 555-570.

Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje: studia z psychologii poznawania (E. Krasiński, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Dyczewski, L. (2002). Trwałość i zmienność kultury polskiej. Akademia Społeczna, Wojewódzki Dom Kultury.

Frąckowiak-Sochańska, M. (2009). Preferencje ładów normatywnych w postawach kobiet wobec wartości w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Wydawnictwo Poznańskie.

Jan Paweł II. (2002). Wartości chrześcijańskie duchowym fundamentem Europy. Przesłanie papieskie do uczestników Europejskiego Kongresu Naukowego nt. „Ku Konstytucji europejskiej”. L’Osservatore Romano, 10-11, 32-34.

Kaczmarek, K. (2005). Herbert Spencer o religii i porządku społecznym. W: A. Samson (red.), Porządek społeczny a wyzwania współczesności (s. 99-118). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaucha, K. (2010). Chrześcijaństwo a kultura europejska (w świetle nauczania Jana Pawła II). Studia Nauk Teologicznych, 5, 23-52.

Langacker, R.W. (2005). Wykłady z gramatyki kognitywnej (H. Kardela, tłum.). Wydawnictwo UMCS.

Leszczyńska, K. i Pasek, Z. (2008). Nowa duchowość w badaniach społecznych. W: K. Leszczyńska i Z. Pasek (red.), Nowa duchowość w społeczeństwach monokulturowych i pluralistycznych(s. 9-17). Nomos.

Ładyka, J. (2011). O istocie świeckiego humanizmu. Res Humana, 6, 11-14.

Nowak, A. (1971). Psychologia i psychopedagogika celibatu. Znak, 23, 1626-1637.

Olbrycht, K. (2018). Edukacyjne wymiary wspierania rozwoju duchowości człowieka. Edukacja Międzykulturowa, 2(9), 79-89.

Podgórski, R.A. (2008). Homo sociologicus w strukturze wartości. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Ptaszek, R. (2015). Dlaczego nowa duchowość nie może być realną alternatywą dla tradycyjnej religii? Paedagogia Christiana, 1(35), 113-126.

Puzynina, J. (1992). Język wartości. PWN.

Rodziewicz, B. (2014). Wartości. Polacy – Rosjanie – Niemcy. Volumina.pl.

Skorowski, H. (2002). Znaczenie wartości chrześcijańskich w dobie współczesnych przemian cywilizacyjnych. Saeculum Christianum, 9(2), 247-265.

Socha, P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia. W: P. Socha Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność (s. 15-44). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Surzykiewicz, J. (2015). Religia, religijność i duchowość jako zasoby osobowe i kapitał społeczny w pedagogice społecznej/pracy socjalnej. Pedagogika Społeczna, 14, 1(55), 23-71.

Uspienski, L. (1993). Teologia ikony (M. Żurowska, tłum.). W Drodze.

Published
2022-06-27
How to Cite
Rodziewicz, B. (2022). Axiological Aspects of Spirituality of Young Europeans. HORIZONS OF EDUCATION, 21(58), 103-112. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2158.11