The Culture of the Words as an Element of the Spiritual Culture of the Family – the Selected Contemporary Contexts
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to consider contemporary culture of the words in the family, that is the foundation of the spiritual family culture and intra-family relationships, which, in turn, appear to be a model of references and relations between the child and the surrounding world and with others, as well.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: A research problem was posed: how the words, which are the elements of spiritual family culture, are presented nowadays in this environment and how do they shape relationships. The method of analysis and synthesis of the subjective literature was used and an overview of selected studies was done.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article focuses on the dimension of the spiritual family culture. Among its essential elements related to upbringing there are “the words.” The words’ culture is present in the form of interactions between people at different levels and in different areas of family life. It determines the quality of existence and development of individual members of the family and the family seen as an entity.
RESEARCH RESULTS: The words in the context of family life are considered as one of the basic factors influ‑ encing the development of love and proximity, as well as mutual relationships and tie. Word’s cul‑ ture includes verbal and non-verbal communication and the “written word.” Its quality depends on family members. Contemporary threats to “words” is the development of new media, where the picture (visually) dominates.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The words are one of the most common means which culture applies; they can support or stop human development. Therefore, it ought to become the object of contemporary man’s concern. The family plays an important role here, that is revealed in introducing words into the world, teaching ways of communication, where dialogue plays role.
References
Błasiak, A. (2018). Sharenting – współczesną formą rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125-134. https://doi.org/10.17399/HW.2018.174209
Bodzioch-Bryła, B. (2013). Homo internetus w @-kulturze. O wyzwaniach, jakie stawia humanistyce i edukacji obecność nowych mediów w kulturze. W: B. Stańkowski i M. Szpringer (red.), W labiryncie wychowania. Wyzwania edukacyjne w ujęciu interdyscyplinarnym (s. 123-156). Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Cegieła, A. (2020). Etyczna komunikacja w rodzinie jako warunek rozwoju duchowości człowieka. W: Z. Kulesz, Z. Kunicki i J. Michalski (red.), Człowiek – duchowość – rodzina. Impulsy myśli o. Anselma Grüna (s. 81-93). Difin SA.
Chymkowski, R. i Zasacka, Z. (2021). Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku. Biblioteka Narodowa. https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa -w-polsce-w-2020-r
Doda, A. (1998). Przyszłość we wstecznym lusterku. Inspiracje McLuhanowskie. Sztuka i Filozofia15, 103-124.
Dubis, M. i Lichaczewski, H. (2020). Konstruktywna komunikacja interpersonalna w rodzinie jako podstawa budowania relacji dzieci z rodzicami. W: Z. Kulesz, Z. Kunicki i J. Michalski (red.), Człowiek – duchowość – rodzina. Impulsy myśli o. Anselma Grüna (s. 45-62). Difin SA.
Kamińska, A. (2014). Dziecko jako podmiot dialogu w rodzinie. W:A. Kamińska, E. Kraus i K. Ślęczka (red.), Jak możliwy jest dialog? Księga Jubileuszowa dedykowana Prof. WSH dr Jerzemu Koplowi – JM Rektorowi Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu w 70. Rocznicę Urodzin(s. 99-111). Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
Mitręga, A. (2008). Dylematy wychowawcze współczesnych rodziców. W: M. Baryluk i M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Komunikacja społeczna w świecie realnym (s. 243-255). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ostaszewska, A., (2011), Homo Narcissus – człowiek w „kulturze narcyzmu”. Wprowadzenie do lektury Christophera Lascha, Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, 18, 301-314.
Ryś, M. (2006). Psychologia rodziny. W: J. Stala i E. Osewska (red.), Rodzina bezcenny dar i zadanie (s. 328-377). Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Wydawnictwo AGH.
Szpunar, M. (2020). Narcystyczna kultura. O kondycji człowieka ponowoczesnego w kulturze zdominowanej przez narcyzm. Zarządzanie Mediami, 8(3), 183-199. https://doi.org/ 10.4467/23540214ZM 20.031.12049
Wilk, J., (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.
Wilk, J. i Bieleń, R. (2006). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. W: J. Stala i E. Osewska (red.), Rodzina bezcenny dar i zadanie (s. 423-480). Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.
Żuk, G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki. Wydawnictwo UMCS.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: