The Culture of the Words as an Element of the Spiritual Culture of the Family – the Selected Contemporary Contexts

Keywords: words culture, family spiritual culture, relationships, communication, dialogue

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to consider contemporary culture of the words in the family, that is the foundation of the spiritual family culture and intra-family relationships, which, in turn, appear to be a model of references and relations between the child and the surrounding world and with others, as well.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: A research problem was posed: how the words, which are the elements of spiritual family culture, are presented nowadays in this environment and how do they shape relationships. The method of analysis and synthesis of the subjective literature was used and an overview of selected studies was done.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article focuses on the dimension of the spiritual family culture. Among its essential elements related to upbringing there are “the words.” The words’ culture is present in the form of interactions between people at different levels and in different areas of family life. It determines the quality of existence and development of individual members of the family and the family seen as an entity.

RESEARCH RESULTS: The words in the context of family life are considered as one of the basic factors influ‑ encing the development of love and proximity, as well as mutual relationships and tie. Word’s cul‑ ture includes verbal and non-verbal communication and the “written word.” Its quality depends on family members. Contemporary threats to “words” is the development of new media, where the picture (visually) dominates.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The words are one of the most common means which culture applies; they can support or stop human development. Therefore, it ought to become the object of contemporary man’s concern. The family plays an important role here, that is revealed in introducing words into the world, teaching ways of communication, where dialogue plays role.

References

Błasiak, A. (2018). Sharenting – współczesną formą rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125-134. https://doi.org/10.17399/HW.2018.174209

Bodzioch-Bryła, B. (2013). Homo internetus w @-kulturze. O wyzwaniach, jakie stawia humanistyce i edukacji obecność nowych mediów w kulturze. W: B. Stańkowski i M. Szpringer (red.), W labiryncie wychowania. Wyzwania edukacyjne w ujęciu interdyscyplinarnym (s. 123-156). Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Cegieła, A. (2020). Etyczna komunikacja w rodzinie jako warunek rozwoju duchowości człowieka. W: Z. Kulesz, Z. Kunicki i J. Michalski (red.), Człowiek – duchowość – rodzina. Impulsy myśli o. Anselma Grüna (s. 81-93). Difin SA.

Chymkowski, R. i Zasacka, Z. (2021). Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku. Biblioteka Narodowa. https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa -w-polsce-w-2020-r

Doda, A. (1998). Przyszłość we wstecznym lusterku. Inspiracje McLuhanowskie. Sztuka i Filozofia15, 103-124.

Dubis, M. i Lichaczewski, H. (2020). Konstruktywna komunikacja interpersonalna w rodzinie jako podstawa budowania relacji dzieci z rodzicami. W: Z. Kulesz, Z. Kunicki i J. Michalski (red.), Człowiek – duchowość – rodzina. Impulsy myśli o. Anselma Grüna (s. 45-62). Difin SA.

Kamińska, A. (2014). Dziecko jako podmiot dialogu w rodzinie. W:A. Kamińska, E. Kraus i K. Ślęczka (red.), Jak możliwy jest dialog? Księga Jubileuszowa dedykowana Prof. WSH dr Jerzemu Koplowi – JM Rektorowi Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu w 70. Rocznicę Urodzin(s. 99-111). Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Mitręga, A. (2008). Dylematy wychowawcze współczesnych rodziców. W: M. Baryluk i M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Komunikacja społeczna w świecie realnym (s. 243-255). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostaszewska, A., (2011), Homo Narcissus – człowiek w „kulturze narcyzmu”. Wprowadzenie do lektury Christophera Lascha, Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, 18, 301-314.

Ryś, M. (2006). Psychologia rodziny. W: J. Stala i E. Osewska (red.), Rodzina bezcenny dar i zadanie (s. 328-377). Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.

Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Wydawnictwo AGH.

Szpunar, M. (2020). Narcystyczna kultura. O kondycji człowieka ponowoczesnego w kulturze zdominowanej przez narcyzm. Zarządzanie Mediami, 8(3), 183-199. https://doi.org/ 10.4467/23540214ZM 20.031.12049

Wilk, J., (2002). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. Wydawnictwo Poligrafia Salezjańska.

Wilk, J. i Bieleń, R. (2006). Pedagogika rodziny. Zagadnienia wybrane. W: J. Stala i E. Osewska (red.), Rodzina bezcenny dar i zadanie (s. 423-480). Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN.

Żuk, G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki. Wydawnictwo UMCS.

Published
2022-06-27
How to Cite
Błasiak, A. (2022). The Culture of the Words as an Element of the Spiritual Culture of the Family – the Selected Contemporary Contexts. HORIZONS OF EDUCATION, 21(58), 23-32. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2158.04