The Role of Law in the Development of Parental Culture (with Particular Emphasis on the Principle as an Educational Leader

Keywords: community, educational partnership, parental culture, legal awareness, educational leadership

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: To show the role of law in shaping parental culture.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The influence of law on the formation on parental culture based on the analysis and synthesis of the output of pedagogical, legal and management sciences.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The starting point for the discussion is the claim that the main educational actors must work together as partners. I argue that, based on the idea of partnership, parental culture is an important element of building relationships between school and home. I also examine the legal, social and political conditions for the functioning of a public school and the dual model of education management that is currently implemented in Poland. Legal solutions are seen as factors that can interfere with the process of community involvement. For this reason, I look at a solution that has been proposed in the science of law (pedagogy of law): the use of the educational impact of law through legal education among parents. The final part indicates the areas in which the school principle as an educational leader can exert influence.

RESEARCH RESULTS: To determine the possibility of applying the pedagogical approach of community involvement in schools. This solution is based on the findings of legal sciences on the development of civil and responsible society, represented by parents of students.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The recommendation emphasizes the importance of the legal context of community involvement.

References

Collinson, V., & Cook, T.F. (2007). Organizational learning: Improving learning, teaching, and leading in school systems. SAGE Publications.

Dąbrowską-Bąk, M. (1999). Szkoła w systemie przemocy strukturalnej. Wydawnictwo Eruditus.

Fullan, M. (2006). Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą (K. Kruszewski, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gozdowska, E., & Uryga, D. (2014). Rada szkoły. Między ideą a społeczną praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Społecznej.

Hernik, K. (2018). Postawy wobec uspołecznienia zarządzania szkołami. Wnioski z badania jakościowego. Edukacja, 2(145), 5-25. https://doi.org/10.24131/3724.180201.

Homplewicz, J. (1984). Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Koralewicz, J., & Ziółkowski, M. (1990). Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym w końcu lat osiemdziesiątych. Wydawnictwo Nakom.

Koralewicz, J., & Ziółkowski, M. (1990). Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym w latach 1988-2000. Wydawnictwo Naukowe “Scholar”.

Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo dla uczenia się: jak wyjść poza schemat? In S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak & I. Nowosad (Eds.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu (pp. 23-39). Wydawnictwo Difin.

Mazurkiewicz, G. (2015). Przywództwo edukacyjne. Zmiana paradygmatu. In G. Mazurkiewicz (Ed.), Przywództwo edukacyjne: zaproszenie do dialogu (pp. 9-36). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mendel, M. (1998). Rodzice w szkole. Rodzice i nauczyciele – płaszczyzny współpracy. Program budowania partnerstwa rodziny, szkoły i gminy. Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Mendel, M. (2002), Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Mendel, M. (2007). Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia.

Mendel, M. (2009). Nauczyciel z uczniami, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego. In D. Klus-Stańska & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (pp. 185-223). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Mendel, M. (2020). Parents in education and democracy. Ontologies of engagament. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 7(1), 92-99. https://doi. org/10.5604/01.3001.0014.4464

Milerski, B. & Śliwerski, B. (Eds.). (2000). Pedagogika. Leksykon. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Najwyższa Izba Kontroli. (2018). Funkcjonowanie systemu nieodpłatnej pomocy prawnej. Nr ewid. 4/2018/P/17/090/LOP.

Nieborak, T. (2021). Czy edukacja prawna jest nadal potrzebna? Refleksje na 100-lecie „Ruchu Ekonomicznego, Prawniczego i Socjologicznego”. Ruch Ekonomiczny, Prawniczy i Socjologiczny, 2, 267-278. https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.2.17

Nowosad, I. (2014). Kreowanie mikropolityki szkoły: uwarunkowania i złożoność. In S.M. Kwiatkowski & J. Madalińska-Michalak (Eds.), Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania (pp. 209-224). Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer business.

Rosalska, M. (2016). Dyrektor szkoły – administrator, menedżer przywódca. Między szkolną codziennością a polityka oświatową. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe. (2016). T.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655. http://www.isap.sejm.gov.pl

Więckowski, R. (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Winiarski, M. (2013). Współpraca rodziców i nauczycieli – perspektywa kontynuacji i zmiany. Pedagogika Społeczna, 12(2),23-46.

Zamelski, P.S. (2019). Pedagogika prawa: paternalizm normodawcy czy relatywizm normy. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 32(3), 119-127.

Published
2022-12-27
How to Cite
Jadach, K. (2022). The Role of Law in the Development of Parental Culture (with Particular Emphasis on the Principle as an Educational Leader. HORIZONS OF EDUCATION, 21(60), 101-110. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2160.11