Images of the Educational Dialogue of Meanings Occurring in the Portfolio of Early Education Students

Keywords: dialogue of meanings, educational portfolio, paradigms of didactics, teacher education, early education students

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to identify and characterise the specifics of the dialogue of meanings occurring in the portfolio of early education students, considered in the context of the possibilities of educating teachers.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The considerations focus on two research problems: What content of the portfolio of early education students demonstrates that they engage the dialogue of meanings with educational issues and their own school experience? What shape does the knowledge about the world as reconstructed by teacher entrants take? To analyse the portfolio, which I treat as legacy data, I use the method of qualitative analysis of text.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the first part, I reconstruct the relationship between the dialogue of meanings as a component of learning strategies, and the educational portfolio as a tool for monitoring achievements. In the empirical part, I characterise the categories that emerged in the content analysis and show their interconnections with the dialogic assignment of meanings to educational reality.

RESEARCH RESULTS: The results of the analysis show that the learning strategy which makes use of the dialogue of meanings and the portfolio enables students to discover the possibility of assigning individual sense to educational reality, not excluding the existence of different perspectives and respecting them. By undertaking a dialogue with personal knowledge and their own experiences, the students gradually went beyond the framework of obviousness and expanded their perspective of thinking about the world of school.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: Thinking about teacher professionalism is changing, with the presented analysis providing a view on this matter. It shows the premises and effects of a certain possibility of educating teachers who are open to the complexity of educational reality and to the dialogue preventing its reduction.

References

Brown, J.O. (2001). The portfolio: A reflective bridge connecting the learner, higher education, and the workplace. The Journal of Continuing Higher Education, 2(49), 2-13. https://doi.org/10.10 80/07377366.2001.10400426

Bruner, J.S. (2006). Kultura edukacji (T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Trans.). Universitas.

Davis, M.H., & Ponnamperuma, G.G. (2005). Portfolio Assessment. Journal of Veterinary Medical Education, 3(32), 279-284. https://doi.org/10.3138/jvme.32.3.279

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych (K. Podemski, Trans.). In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (vol. 1, pp. 19-75). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dudzikowa, M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. In M. Dudzikowa & K. Knasiecka-Falbierska (Eds.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (pp. 27-82). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (P. Tomanek, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Frey, B.B. (2014). Modern classroom assessment. SAGE Publications, Inc. Gadacz, T. (2015). Pięć koncepcji dialogu. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(236), 75-91.

Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 857-960). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, B.D. (2020). Konstruktywistyczna edukacja do konstruktywistycznego nauczania. Redefinicja relacji teorii i praktyki w akademickim kształceniu nauczycieli. Pedagogika Wczesnej Edukacji, 4(51), 32-46. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.03

Gołębniak, B.D., & Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia –praktyka – przestrzeń rozwoju. Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Jensen, E. (2008). Brain-based learning. The new paradigm of teachning. Corwin Press.

Klus-Stańska, D. (2005). Przerwanie szkolnego monologu znaczeń. In T. Bauman (Ed.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie (pp. 105-128). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Koretz, D. (1998). Large‐scale portfolio assessments in the US: Evidence pertaining to the quality of measurement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(3), 309-334. https:// doi.org/10.1080/0969595980050302

Krzychała, S., & Zamorska, B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kwaśnica, R. (1995). Ku dialogowi w pedagogice. In B. Śliwerski (Ed.), Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii (pp. 79-92). Oficyna Wydawnicza Impuls.

McDonald, B. (2012). Portfolio assessment: direct from the classroom. Assessment & Evaluation in Higher Education, 3(37), 335-347. https://doi.org/10.1080/02602938.2010.534763

Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów (A. Gąsior-Niemiec, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne. In J. Rutkowiak (Ed.), Pytanie – dialog – wychowanie (pp. 13-53). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rutkowiak, J. (1995). „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji. In J. Rutkowiak (Ed.), Odmiany myślenia o edukacji (pp. 11-51). Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Glaser, B., & Strauss, A. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej (M. Gorzko, Trans.). Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Szyling, G. (2015). Pytania o ocenianie w szkole wyższej. Zarys zagadnienia. Dyskursy Młodych Andragogów, (16), 9-22.

Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianium w Krakowie.

Śliwerski, B. (2019). Dialog – jego istota, formy i uwarunkowania. In J. Gara, D. Jankowska & E. Zawadzka (Eds.), Pedagogika dialogu. „Pomiędzy” w intersubiektywnej przestrzeni edukacji (pp. 18-28). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wach-Kąkolewicz, A., & Kąkolewicz, M. (2015). Portfolio uczenia się jako metoda wspomagająca rozwój kompetencji do nauczania młodej kadry pedagogicznej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(10), 99-113. https://doi.org/10.18276/psw.2015.2-05

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Undrestanding by design (2nd ed.). Association for Supervision and Curriculum Development.

Witkowski, L. (2007), Bogactwo kresów – między pograniczem kultury a kulturą pogranicza. In L. Witkowski, Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli (s. 95-108). Instytut Badań Edukacyjnych.

Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Published
2022-12-27
How to Cite
Szyling, G. (2022). Images of the Educational Dialogue of Meanings Occurring in the Portfolio of Early Education Students. HORIZONS OF EDUCATION, 21(60), 33-45. https://doi.org/10.35765/hw.2022.2160.05