About the Need for Preparation Teachers to Be With Children and Youth Experiencing a Crisis or Trauma

Keywords: education, crisis, trauma, school, teacher

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the analysis is to draw attention to the aspect of the need to prepare people professionally involved in education to support children and youth in crisis or traumatic situations.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research belongs to the area of the interpretative paradigm and the research method adopted is a qualitative content analysis of the literature on the subject and a theoretical analysis of the phenomena under discussion, specifically a hermeneutic approach assuming an in-depth understanding of educational processes taking into account the issue of the child with difficulties as well as pedeutological issues.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The consequences characteristic for emotional crises and traumas and their impact on the child’s school functioning will be shown. Then, the portrait of the traumatised pupil will be contrasted with the reality of school and the readiness and capacity of teachers to work with them.

RESEARCH RESULTS: The school as an institution is legally obliged to provide access to education for all students, but these arrangements are not always sufficient. Thus, the key role of the teacher, who becomes one of the most important chain of support given to pupils in the educational coexistence with them, becomes crucial.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The challenges facing the modern school require professionals involved in the education of children and youth to be prepared to work skillfully and give support to students in many aspects, also in terms of the mental health crisis.

References

Chrostowska-Buzun, A. (2001). Obraz ciała u dziecka po traumie. Dialogi, 3-4, 24-32.

Drozdowski, L. (2011). „T” Dziecko. Dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy. W: L. Drozdowski i B. Weigl (red.), Rodzinne domy dziecka – opieka, wychowanie, terapia (s. 91-142). Fundacja Orlen – Dar Serca.

Fundacja Szkoła z Klasą. (2021, 24 stycznia). Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania. https://www.szkolazklasa.org.pl/zdrowie-psychiczne-uczniow-i-uczennic-oczami-nauczycieli-i-nauczycielek-raport-z-badania/

Gonzalez, A., Monzon, N., Solis, D., Jaycox, L. i Langley A.K. (2016). Trauma exposure in elementary school children: Description of screening procedures, level of exposure, and posttraumatic stress symptoms. School Mental Health, 8(1), 77-88.

Gruszczyńska, A. i Gębura, R. (2017, 16 listopada). Dlaczego sięgają po żyletki? Depresja u nastolatek – 7 metrów pod ziemią [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-DFRMheaXsM&t=419s

Helios, J. i Jedlecka, W. (2017). Diagnoza i ochrona dziecka z traumą rozwojową w polskim systemie oświatowym. Problemy Wczesnej Edukacji, 38(3), 73-81.

James, R.K. i Gilliland, B.E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię (A. Bidziński, tłum.). Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wydawnictwo Edukacyjne PARPA.

Kapuścińska, M.M. (2021). Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku. Kultura – Przemiany – Edukacja, 9, 170-181.

Klecka, M. i Palicka, I. (2018). Trauma rozwojowa u dzieci – perspektywa neurorozwojowa. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 17(2), 26-37.

Kluczyńska, S. (2021). Interwencja kryzysowa w sytuacji przemocy wobec dziecka w rodzinie. W: S. Kluczyńska i J.C. Czabała (red.), Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia (s. 129-145). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Kubacka-Jasiecka, D. (2005). Kryzys emocjonalny i interwencja kryzysowa – spojrzenie z perspektywy zagrożenia ja i poczucia tożsamości. W: D. Kubacka-Jasiecka i T. Ostrowski (red.), Psychologiczny wymiar zdrowia, kryzysu i choroby (s. 57-85). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 291-323). Wydawnictwo Naukowe PWN.

MEN. (2021, 3 grudnia). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – biuletyn NFZ. Ministerstwo Edukacji i Nauki. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy-biuletyn-nfz

Nowicki, A. (1981). Nauczyciele. Wydawnictwo Lubelskie.

Ogińska-Bulik, N. (2013). Potraumatyczny wzrost: zróżnicowanie ze względu na rodzaj doświadczonego zdarzenia oraz płeć i wiek badanych osób. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 17, 51-66.

Ogińska-Bulik, N. i Kobylarczyk-Kaczmarek, M. (2023). Trauma u młodzieży. Konsekwencje i uwarunkowania. Difin.

Romanowska-Łakomy, H. (2005). O genezie kryzysów młodego człowieka. Dlaczego nie pozwalamy osobie niepełnoletniej być człowiekiem. W: B. Grochmal-Bach i A. Knobloch-Bala (red.), Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia (s. 15-29). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sajkowska, M. (2017). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 16(1), 232-251.

Sokołowska, E. (2021). Interwencja kryzysowa – przewidzieć nieprzewidywalne, korzystając z wiedzy o rozwoju człowieka. W: S. Kulczyńska i J.C. Czabała (red.), Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia (s. 15-32). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wiśniewska, A.L. (2016). Trauma dziecka a funkcjonowanie szkolne. Zeszyty Naukowe KSW, 43(15), 43-60.

Wójcik, S. (2013). Przemoc w rodzinie, zaniedbanie, wiktymizacja pośrednia. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy problemu przemocy wobec dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 12(3), 40-62.

Zdankiewicz-Ścigała, E. (2017). Aleksytymia i dysocjacja jako podstawowe czynniki zjawisk potraumatycznych. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Published
2023-06-29
How to Cite
Sztobryn-Bochomulska, J. (2023). About the Need for Preparation Teachers to Be With Children and Youth Experiencing a Crisis or Trauma. HORIZONS OF EDUCATION, 22(62), 107-117. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2262.12
Section
Thematic Articles