Parental Crisis of Children With Hearing Impairment as a Result of Social Conditions

Keywords: hearing impairment, family, crisis, social support, inclusion

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The scientific objective of this article is to present the phenomenon of parental crisis in context of children with disabilities in the perspective of interpreting the phenomenon of deafness.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem was: What actions contribute to the construction of support networks among parents of children with hearing disabilities attending mainstream schools? The research method used is action research. The article presents an analysis of one of the applied research techniques - biographical games

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The phenomenon of parents’crisis of children with hearing impairments was analyzed from the perspective of interpretive models of deafness: medical and socio-cultural.

RESEARCH RESULTS: The analysis of the research material focused on the meanings given to own parenthood by parents of children with hearing impairments and the difficulties they encounter in this area. In consequence, the following categories emerged: striving for speech, perseverance, dedication, and social misunderstanding, which are significant for the parent’s experience of personal values crisis and real crisis.

CONCLUSIONS,   RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE   VALUE   OF   RESEARCH: The hearing impairment of the examined children has an impact on the functioning of their family systems but does not directly determine the experienced crises. Attitudes of the social environment appear to be more significant in this area. Parental awareness aligns with the socio-cultural model of deafness, while their social experiences are associated with the medical model.

 

References

Bieńkowska, K.I. (2017). Synergia oddziaływań a efekty terapii dzieci po implantacji ślimakowej. Neurolingwistyka Praktyczna, 3, 18–30.

Bieńkowska, K. i Zaborniak-Sobczak, M. (2014). Wsparcie społeczne i jego związek z kształtowaniem się postaw rodzicielskich wobec dzieci z wadą słuchu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 14, 139–152.

Blackburn, C.M., Spencer, N.J. i Read, J.M. (2010). Prevalence of childhood disability and the characteristics and circumstances of disabled children in the UK: Secondary analysis of the Family Resources Survey. BMC Pediatrics, 10(1). https://doi.org/10.1186/1471-2431-10-21

Borowicz, A. (2012), Stres rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością słuchową. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problem, Rozwiązania, 2(3), 55–80.

Byra, S., i Parchomiuk, M., (2018). Pozytywne zmiany w percepcji matek dzieci z niepełnosprawnością – struktura i powiązania. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 30, 324–342.

Cresswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane (J. Gilewicz, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Demetrio, D. (1999). Zabawa na tle życia, gra autobiograficzna w edukacji dorosłych (A. Skolimowska, tłum.). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dionne, C., Rousseau, N., Drouin, C., Vézina, C. i McKinnon, S. (2007). Expérience des familles dont un enfant présente une incapacité: perceptions et besoins actuels. Service Social, 52(1), 65–77. https://doi.org/10.7202/015955ar

Farnicka, M. (2011). Wyzwania stojące przed rodziną w sytuacji rozpoznania niepełnosprawności u dziecka, Niepełnosprawność, 6, 18–33.

Flaherty, M. (2015). What we can learn from hearing parents of deaf children. Australasian Journal of Special Education, 39(1), 67–84. https://doi.org/10.1017/jse.2014.19

Flowers, L., Duchesne, L., i Gaucher, C. (2022). Parent-to-parent advice: What can we learn by listening to parents of deaf children. Societies, 12(6), 152. https://doi.org/10.3390/soc12060152

Imbierowicz, A. (2012), Matka Polka w defensywie? Przemiany mitu i jego wpływ na macierzyństwo polskich kobiet. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 430–442.

Kobosko, J. (2009) Relacja matka–dziecko a zaburzenia rozwoju językowego u młodzieży głuchej. Przegląd Psychologiczny, 3(52), 327–342.

Kobosko, J. (2015). Stan zdrowia psychicznego a głuchota dziecka. W: K. Krakowiak i R. Kołodziejczyk, R. (red.), Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu (s. 81–100). Wydawnictwo KUL.

Krakowiak, K. (2015). Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu. W: K. Krakowiak, i R. Kołodziejczyk (red.), Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniem słuchu (s. 13–14). Wydawnictwo KUL.

Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Lederberg, A.R., i Prezbindowski, A.K. (2000). Impact of child deafness on mother toddler interaction: Strengths and weaknesses. W: P.E. Spencer, C.J. Erting, i M. Marschark (red.), The deaf child in the family and at school (s. 73–92). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Malik, N. (2018). Formy wsparcia społecznego udzielanego dzieciom z wadą słuchu przez słyszących i głuchych rodziców. Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, 7, 111–120.

Marat, E. (2014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, W: I. Janicka, i H. Liberska (red.), Psychologia rodziny (s. 437–458). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Olempska-Wysocka, M. (2019). Rozpoznawanie szans edukacyjnych dzieci niesłyszących na progu szkoły podstawowej (badania z regionu łódzkiego). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Plutecka, K. (2016). Rodzice wobec diagnozy dziecka niesłyszącego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica VII, 220, 14–21.

Podgórska-Jachnik, D. (2013). Głusi. Emancypacje. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi.

Procaccini, J., i Kiefaber, M.W. (1983). Parent burnout. Doubleday.

Schuchardt, E. (2005). Why me? Learning to live in crises. WCC Publications.

Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji (M. Głowacka-Grajper, i J. Ostrowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Smolińska-Theiss, B., i Theiss, W. (2013). Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją a współczesnymi zadaniami. W: H. Červinkova i B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 13–50). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Spahn, C., Burger T., Loschmann, C., i Richter, B. (2004). Quality of life and psychological distress in parents of children with a cochlear implant. Cochlear Implants International, 5(1), 13–27.

Tedeschi, R.G., i Calhoun, L.G. (1996). The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress, 9(3), 455–471. https://doi.org/10.1002/jts.2490090305

Twardowski, A. (1991). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 21–27). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Published
2023-12-29
How to Cite
Doroszuk, J. (2023). Parental Crisis of Children With Hearing Impairment as a Result of Social Conditions. HORIZONS OF EDUCATION, 22(64), 95-107. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2264.10