The Labeling of the ‘Stranger’ in Totalizing Institutions. Subcultural Adaptation of Ukrainian Youth in Juvenile Rehabilitation Facilities

Keywords: rehabilitation institutions for juveniles, social isolation, migrants, ukrainian youth, marginal man

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the analysis is to describe the problem of placement and adaptation of Ukrainian youth in male juvenile rehabilitation institutions.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem area is the experience of working with Ukrainian youth who committed crimes and were incarcerated in Polish male juvenile rehabilitation institutions. The analyses undertaken are based on an (auto)enthnographic research strategy and observations collected in the course of working with Ukrainian offenders.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The theoretical framework of the own research was made the concept of juvenile adaptation to selected dimensions of the totalization institution. The formal-legal context of isolation institutions was outlined, as well as the way of understanding and interpreting the ‘stranger’, the new juvenile of the institution in different spheres of functioning.

RESEARCH RESULTS: As a result of the analyses conducted, a specific and at the same time completely new context of (sub)cultural adaptation was characterised for the former pupils, who face not only social isolation, but also accumulated educational difficulties and the experience of migration and war.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Research on refugee youth in isolation facilities is significant in the discourse on the quality of rehabilitative work with minors. The observed distinctiveness in the adaptation process of Ukrainians is helpful for educators in effectively planning pedagogical methods for the new group of juvenile offenders represented by war migrants.

References

Ambrozik, W. (2013). Totalny, stygmatyzujący i wykluczający charakter oddziaływań resocjalizacyjnych. Resocjalizacja Polska, 5, 13–21.

Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 144–166.

Barczykowska, A. (2015). (Nie)obecni – o roli rodziców w procesie resocjalizacji. Studia Edukacyjne, 35, 275–298. https://doi.org/10.14746/se.2015.35.15

Becker, H.S. (1963). Outsiders: Studies in the sociology of deviance. The Free Press of Glencoe.

Blumer, H. (2009). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda (G. Woroniecka, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Chomczyński, P. (2014). Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dobińska, G. (2020). Theoretical and methodological aspects of tacit knowledge research of educators at youth educational centres in Poland in the context of social worlds theory. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(30), 269–291. https://doi.org/10.12775/PBE.2020.015

Goffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych (O. Waśkiewicz i J. Łaszcz, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hałas, E. (2006). Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jaros, A. (2022). Naznaczone. Radzenie sobie z etykietowaniem w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kusztal, J. (2022). Zasada dobra dziecka. Refleksje pedagoga po lekturze projektu ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. W: W. Ambrozik i M. Konopczyński (red.), Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką (s. 185–202). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Przybyliński, S. (2005). Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pyżalski, J., Łuczyńska, A., Kata, G., Plichta, P. i Poleszak, W. (2022). Razem w klasie. Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach Potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek. Raport z badań. Fundacja Szkoła z Klasą.

Riemann, G. i Schütze, F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesach społecznych (Z. Bokszański i A. Piotrowski, tłum.). W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 389–414). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Schütz, A. (2012) O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej (B. Jabłońska, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.

Staniaszek, M. (2018). Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce. Studia Paedagogica Ignatiana, 21(1), 175–197. https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.008

Stonequist, E.V. (1961). The life cycle of the marginal man. W: E.V. Stonequist (red.), Marginal man: A study in personality and culture conflict (s. 120–138). Rusell and Rusell Inc.

Szczepanik, R., Staniaszek, M. i Jaros, A. (2018). Sąd nad demoralizacją nieletnich. Konteksty wychowawcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sztobryn-Bochomulska, J. (2023). O potrzebie przygotowania nauczycieli do bycia z dziećmi i młodzieżą doświadczonymi kryzysem lub traumą. Horyzonty Wychowania, 22(62), 107–117. https:// doi.org/10.35765/hw.2023.2262.12

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (2022). Dz. U. 2022 r., poz. 1700. (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001700/

Valente, A. i Caravita, S. (2021). Foreign minors and young adults in detention facilities in Italy: Successful pathways and critical factors in the education process. Italian Journal of Sociology of Education, 13(3), 111–134. https://doi.org/10.14658/PUPJ-IJSE-2021-3-6

Published
2024-03-29
How to Cite
Cieślikowska-Ryczko, A. (2024). The Labeling of the ‘Stranger’ in Totalizing Institutions. Subcultural Adaptation of Ukrainian Youth in Juvenile Rehabilitation Facilities. HORIZONS OF EDUCATION, 23(65), 117-127. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.12