Improving Digital Competences in Clusters
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The article characterizes selected aspects of improving digital competences in Polish clusters in the conditions of digital transformation.
RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the research process, the traditional methodology of scientific literature review, desk research and the case study method were used. During the qualitative research, the case study method allowed for an in-depth exploration of the selected research problem.
PROCESS OF ARGUMENTATION: There is no doubt that improving digital competences is a source of personal and professional development, including gaining knowledge and experience and shaping digital intelligence. Being aware of the value of this activity in clusters, it was considered justified to focus on the analysis of selected good practices of clusters in this area.
RESEARCH RESULTS: The research and analyzes conducted show that clusters provide appropriate conditions for the development of digital competences, which are very useful in the conditions of digital transformation. The innovative and socio-economic activity of clusters favors the continuous and efficient development of these competences, both in terms of their IT, information, communication and functional dimensions. This is very important because it can contribute to achieving their digital maturity.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The current and scientifically interesting research topic discussed in the article requires further, more in-depth and interdisciplinary research and analysis. It is justified to take into account broader scientific considerations regarding the perception of not only methods, forms and tools for the development of digital competences, but also preparation for digital transformation and the degree of use of the potential of artificial intelligence. Research in this area, can contribute to a better understanding of contemporary processes, phenomena and trends in the knowledge-based economy and accelerate efficient digital transformation during turbulent environment.
References
Błachowicz, K. (2023, 1 września). Akademia Managera Transformacji Cyfrowej – bezpłatny kurs. Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu. https://klasterodpadowy.com/akademia-managera-transformacji-cyfrowej-bezplatny
Brzezińska, A.I. i Matejczuk, J. (2013). Kompetencje cyfrowe dzieci. Remedium, 11(249), 6–8.
Klaster Innowacji Społecznych. (b.d.). Obywatel.IT. https://www.klaster.org.pl/projekty/obywatel-it/
Klaster LifeScience Kraków. (2020, 25 marca). DISH – Digital & Innovation Skills Helix in Health. https://lifescience.pl/projekty/dish/dish-intro
Klaster Obróbki Metali. (b.d.). „DigiFoF” – Digital Design Skills for Factories of the Future. https://www.metalklaster.pl/projekty/digifof-digital-design-skills-factories-future.
Ministerstwo Cyfryzacji. (2020, 23 stycznia). Kompetencje cyfrowe. https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe
Ogonowska, A. (2016). Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 8(2), 14–26.
Ogonowska, A. i Walecka-Rynduch, A. (2022). Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 20, 624–640.
Platforma Przemysłu Przyszłości. (2023, 31 stycznia). Zakończenie projektu kompetencje cyfrowe klastrów. https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/opis-projektu-kompetencje-cyfrowe-klastrow
Rogacka, M. (2022). Kompetencje cyfrowe w miejscu pracy – perspektywa pracowników i pracodawców. E-mentor, 5(97), 53–64.
Rozkrut, M. (2018). Kompetencje cyfrowe społeczeństwa informacyjnego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 54(3), 347–360.
Rozkrut, M. i Rozkrut, D. (2015). Umiejętności cyfrowe jako czynnik rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 42(1), 75–87.
Siadak, G. (2016). Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli – kierunek zmian. Ogrody Nauk i Sztuk, 6, 368–381.
Smoląg, K. i Kulej-Dudek, E. (2015). Kształtowanie kompetencji cyfrowych przez uczestnictwo w kursach e-learningowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 117, 633–642.
Softarchitect. (2022, 9 września). SoftArchitect dołączył do Digital Creative Cluster. https://softarchitect. pl/softarchitect-w-digital-creative-cluster (dostęp: 12.09.2023).
Tadejko, P., Socha, Z., Fälbl, M. i Sommer, R. (2022). Wybrane kompetencje cyfrowe pracowników koordynatorów klastrów. Przewodnik. Platforma Przemysłu Przyszłości.
Tarkowski, A., Majdecka, E., Penza-Gabler, Z., Sienkiewicz, M. i Stunża, G. (2018). Analiza strategii i działań mających na celu rozwój kompetencji cyfrowych w państwach Unii Europejskiej. Fundacja Centrum Cyfrowe.
Tomczyk, Ł. (2023). Pomiar kompetencji cyfrowych – dziesięć najczęstszych wyzwań metodologicznych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 49–58.
Uchwała nr 24 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 2023 r. w sprawie ustanowienia programu rządowego pod nazwą „Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych”. (2023). M.P. 2023, poz. 318. (Polska).
Copyright (c) 2023 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: