Mediation in School: From Conflict to Democracy
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The research objective is to isolate, describe and define the relation- ship between various approaches to school mediation in view of their goals.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Presenting mediation in school as a constructive tool for understanding the nature of interpersonal and social conflicts, which are the basis for the development of democratic interpersonal relations. The method is the content analysis of avail- able data and critical analysis of sources, as well as a meta-analysis of concepts related to the research problem.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Starting from the issue of the conflicts by nature, in social and educational life, where one of the available options for solving them is mediation, two ways of understanding mediation at school and their internal ways of perceiving the conflict and the purpose of mediation are distinguished and characterized.
RESEARCH RESULTS: This allows us to see the potential for building relationships based on democratic values. From this perspective, instead of relationships based on dominance and the search for the guilty, relationships based on partnership in the joint designing of the future take place.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The conducted analyzes lead to the statement that mediation at school can support democratic upbringing as an essential element of democratic interpersonal relations and a democratic system. The conclusions are important for school mediation practitioners, encouraging them not only to focus on resolving disputes, but also to use their transformative nature.
References
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bargiel-Matusiewicz, K. (2007). Negocjacje i mediacje. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Dewey, J. (1963). Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania (Z. Bastgen, tłum.). Książka i Wiedza.
Dragon, A. (2018). Transformacja doświadczeń życiowych uczestników mediacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Duda, A.K., Skrzypek, W., Mróz, A., Koperna, P., Sobieszczańska K. i Zawisza-Wilk, E. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Eisler, R. (1988). The chalice and the blade: Our history, our future. Harper & Row.
Gmurzyńska, E. i Morek, R. (2018). Mediacje. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer.
Habermas, J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego. T. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna(A.M. Kaniowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habermas, J. (2002). Teoria działania komunikacyjnego. T. 2: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego
(A.M. Kaniowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Held, D. (2010). Modele demokracji (W. Nowicki, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kalisz, A. i Zienkiewicz, A. (2014). Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu. Oficyna Wolters Kluwer Business.
Król, M. (2017). Jaka demokracja? Wydawnictwo Agora.
Kujan, P. (2018). Konflikt w szkole – rytualność mediacji. Świat i Słowo, 1/30, 305–316.
Larsson, L. (2019). Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie (B. Pawłowska-Montwiłł, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.
Michalak, M. (2017). Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych. Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Nawrocki, R. (2021). Kultura demokracji w szkole. Wolters Kluwer Polska.
Olubiński, A. (2001). Konflikty rodzice–dzieci. Dramat czy szansa? Wydawnictwo Adam Marszałek.
Parkinson, L. (1997). Family mediation. Sweet & Maxwell.
Polak, K. (2010). Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych. W: D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? (s. 23–39). Difin.
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów (A. Gąsior-Niemiec, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sośnicki, K. (1933). Podstawy wychowania państwowego. Książnica-Atlas.
Till, Ch. (2002). Historyczne tło mediacji w szkole (M. Jałowiec, tłum.). W: D. Hauk (red.), Łagodzenie konfliktów w szkole i pracy z młodzieżą. Poradnik do treningu mediacji (s. 9–15). Wydawnictwo Jedność.
Wajszczyk, K. (2015). Konflikt w szkole. Studium etnograficzne. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Zienkiewicz, A. (2007). Studium mediacji. Od teorii ku praktyce. Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Copyright (c) 2023 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: