University in the Era of Artificial Intelligence – Opportunities and Threats

Keywords: artificial intelligence, education, university, school, socialization

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to conduct an analysis of the most important challenges facing the modern university in the era of development of artificial intelligence.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem of the conducted analyzes is to identify the most important challenges facing modern universities in the era of artificial intelligence development. Literature analysis will be used to solve the problem.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the article, starting from indicating the differences between human and artificial intelligence, then, there are analyzed challenges that face the modern university, in order to adapt dynamically to the labor market changing under the influence of artificial intelligence. Attention was also paid to the threats associated with the described changes.

RESEARCH RESULTS: Despite the great freedom of research and the involvement of large financial resources, the modern university still reacts too slowly to the changes caused by the development of artificial intelligence. The sources of this state of affairs lie partly in the university itself and partly also outside it.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Full adaptation of academic education to the dynamic changes of artificial intelligence is not possible, primarily because its development is too fast and difficult to predict. Importantly, however, not fully adapting the university can also be beneficial because it can help avoid potential risks associated with artificial intelligence.

References

Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford University Press.

Burawski, D. (2013). Uniwersytet trzeciej generacji – stan i perspektywy rozwoju. Europejskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.

Clark, B.R. (2004). Sustaining change in universities: Continuities in case studies and concepts. The Society for Research into Higher Education.

Etzkowitz, H., (2013). Anatomy of the entrepreneurial university. Social Science Information, 52, 486–511.

Fayolle, A. i Redford, D.T. (red.). (2015). Handbook of the entrepreneurial university. EE – Edward Elgar.

Hajdas, M. (2011). Storytelling – nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej. Współczesne Zarządzanie, 1, 116–123.

Hawkins, J. i Blakeslee, S. (2006). Istota inteligencji. Fascynująca opowieść o ludzkim mózgu i myślących maszynach (T. Walczak, tłum.). Helion.

Hofstede, G. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu (M. Durska, tłum.). Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kukliński, A. (2003). Gospodarka oparta na wiedzy – społeczeństwo oparte na wiedzy – trajektoria regionalna. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(22), 55–61.

Markoff, J. (2016). Machines of loving grace: The quest for common ground between humans and robots. Ecco.

Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Osowski, S. (2000). Sieci neuronowe do przetwarzania informacji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Różanowski, K. (2007). Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 2, 109–135.

Russell, S. i Norvig, P. (2020). Artificial intelligence: A modern approach. Pearson.

Wilson, D.H. (2006). Jak przetrwać bunt robotów? Czyli jak bronić się przed nadchodzącą rebelią (M. Kowasz, tłum.). Dom Wydawniczy Bellona.

Witek-Crabb, A. (2012). Zarządzanie strategiczne systemem oświaty – wyzwania i metody. Współczesne Zarządzanie, 3, 231–238.

Zhang, B. i Dafoe, A. (2019). Artificial inteligence: American attitudes and trends. University of Oxford.

Zioło, Z. (2013). Rola przemysłu i usług w kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy. W: Z. Zioło i T. Rachwał (red.), Funkcje przemysłu i usług w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy (s. 11–30). Wydawnictwo Naukowe UP.

Published
2024-03-29
How to Cite
Charchuła, J. (2024). University in the Era of Artificial Intelligence – Opportunities and Threats. HORIZONS OF EDUCATION, 23(65), 79-87. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.09