Edukacja w dobie sztucznej inteligencji. Wprowadzenie w problematykę i próba zarysowania niektórych pól problemowych

Keywords: education, artificial intelligence, school, university, media education

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of the article is an attempt to synthesize the problem areas and identify the issues that arise on the horizon of the term „Artificial Intelligence – Education”. The article outlines selected current developmental trends in educational theory and prac- tice, changes that are/will be taking place in teaching/learning processes over the next few years, in terms of the use of new technologies/artificial intelligence.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The problem question was formulated as follows: which issues should be taken into account in social (including pedagogical) reflection around the triad of artificial intelligence – technological progress – education? The method of literature analysis and content selection and reconstruction was used to obtain a synthesis of the issues discussed.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The realization of the goal and the answer to the prob- lem question was included in the process of argument, which consists of: an introduction to the issue, the presented analyses and reflections (framed in bipolar terms) on the essence, interre- lationships, dependencies between artificial intelligence and education (in terms of freedom and discretion of human action).

RESEARCH RESULTS: Reflection on the issues addressed indicates the multidimensionality of the analyzed area; the analyses and reflections presented prove the conceptual (and purposeful) diversity within the studied reality, and the analyses presented suggest the need for changes in some dimensions/scopes of institutional education.

CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABEL VALUE OF RESEARCH: There is a need to prepare universal studies of the nature of, among other things, an in-depth critical discourse on artificial intelligence and its educational orientation. In the face of new educational challenges (but also threats), under conditions of constant socio-cultural change, it is necessary to develop knowledge, skills and competencies – especially of the younger generation – in order to effectively undertake critical discourses.

References

Infuture Institute. (2021). Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046. Infuture Institute. https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/

Komisja Europejska. (2022). Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się. Urząd Publikacji Unii Europejskiej. https://data.europa.eu/doi/10.2766/169

Kowalski M. (2023). Edukacja – prawda – nauka (wiedza). Między wolnością a bezpieczeństwem? W: M. Magda-Adamowicz, E. Pasterniak-Kobyłecka i A. Famuła-Jurczak (red.), Edukacja wczoraj, dziś, jutro (s. 43–55). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kowalski, M. i Zygadło, A. (2022). Problemy i wyzwania współczesnej edukacji w zmieniającej się rzeczywistości społecznej – wprowadzenie w problematykę. Rocznik Lubuski, 48(2), 7–12. https://doi.org/10.34768/rl.2022.v482.01

Kroplewski, R. (2021). Kodeks etyczny AI – prekursorzy narzucą standard. Pomorski Thinkletter, 4, 72–75. https://www.kongresobywatelski.pl/wp-content/uploads/2021/12/pomorski_thinkletter-4-2021.pdf

Kuruliszwili, S. (2021). Sztuczna inteligencja – nowe wyzwanie edukacyjne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 28–40. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6653

Łukawski, T., Łukawski, A. i Rafał, M. (2023). Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli stworzony przez grupę roboczą ds. AI. Ministerstwo Edukacji i Nauki, MEiN Tech, Instytut Badań Edukacyjnych. https://ibe.edu.pl/images/Przewodnik_Do_czego_AI_nie_służy.pdf

Machura, M. (2023). Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia. Ministerstwo Edukacji i Nauki, MEiN Tech, Instytut Badań Edukacyjnych. https://samorzad.pap.pl/sites/default/files/2023-04/Chat_GPT%C2%A0w_szkole_-_szanse_i_zagrożenia.pdf

Niezależna grupa ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji. (2019). Wytyczne w zakresie etyki dotyczące godnej zaufania sztucznej inteligencji. Komisja Europejska.. https://data.europa.eu/doi/10.2759/21984

Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Tomaszewska, R. (2024). Andragogy meets ChatGPT in lifelong learning: Exploring opportunities and challenges. IEEE Computer Society Press. [W druku].

Tuomi, I. (2018). The impact of artificial intelligence on learning, teaching, and education. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC113226

Uchwała nr 196 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia „Polityki dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce od roku 2020”. (2021). M.P. 2021, poz. 23. (Polska).

Published
2024-03-29
How to Cite
Kowalski, M., & Tomaszewska, R. (2024). Edukacja w dobie sztucznej inteligencji. Wprowadzenie w problematykę i próba zarysowania niektórych pól problemowych. HORIZONS OF EDUCATION, 23(65), 11-19. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.03