Exploring Family Perceptions through the Wychowanie w Rodzinie Journal: Key Insights
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: This study explores the role of the family, focusing on the historical context of upbringing. The authors show the diverse perspectives from the analyzed sources, which serve as the foundation for reconstructing the concept of “family.”
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research question examines the main trends in the perception of the family in selected publications of the journal Wychowanie w Rodzinie. Con- tent analysis is employed, with texts selected based on their relevance to the history of parenting.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The analyzed articles are divided into three categories. The first category includes articles from magazines that depicted the family in both daily and specialized press. The second category focuses on textbooks and handbooks. The third category comprises articles based on diaries, memoirs, and biographical literature.
RESEARCH RESULTS: The review of studies in the periodical reveals key trends in how the family is perceived in the analyzed material. These trends reflect the evolving interest in family issues over the centuries.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The publications in Wychowanie w Rodzinie offer a multi-perspective analysis of the concept of “family,” presenting the social roles of spouses in the modern era, the tasks faced by families, and the challenges experienced by family members. It is important to continue research on the issuetaking into account both the historical context and contemporary social challenges and trends. Due to the indigenous nature of the analyzed sources, the research is national in scope.
References
Apanel, D. (2015). Rodzina i dzieciństwo na łamach czasopism dziecięcych w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 197–213. https://doi.org/10.23734/wwr20152.197.213
Barkauskaite, M. i Tijūnelienė, O. (2012). Meilė Lukšienė – inicjatorka pookupacyjnej reformy oświatowej na Litwie i twórca jej koncepcji. Wychowanie w Rodzinie, 5(1), 215–226. https://doi.org/10.23734/wwr20121.215.226
Bartkowiak, E. (2018). Ochrona macierzyństwa i opieka nad niemowlętami w II Rzeczypospolitej w świetle wybranych czasopism branżowych. Wychowanie w Rodzinie, 18(2), 155–174. https://doi.org/10.34616/wwr20182.155.174
Bednarz-Grzybek, R. (2011). Zabawa a wychowanie dziecka w rodzinie na łamach wybranych czasopism warszawskich przełomu XIX i XX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 53–80. https://doi.org/10.23734/wwr20112.053.080
Bednarz-Grzybek, R. i Krasińska, I. (2015). Józef Starkman (1847–1892) – popularyzator wiedzy medycznej w zakresie opieki nad chorym dzieckiem w domu. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 19–38. https://doi.org/10.23734/wwr20152.019.038
Bołdyrew, A. (2015). Rola i funkcje rodziny w pismach polskich ekonomistów na przełomie XIX i XX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 105–119. https://doi.org/10.23734/wwr20152.105.119
Burdukiewicz, A. i Burdukiewicz, J. M. (2012). Profesor Leon Kozłowski jako człowiek, uczony, polityk i jego wpływ na archeologię wrocławską. Wychowanie w Rodzinie, 5(1), 193–213. https://doi.org/10.23734/wwr20121.193.213
Chmielewski, W. (2014). Czesław Wycech jako kreator polityki oświatowo-wychowawczej. Wychowanie w Rodzinie, 10(2), 19–35. https://doi.org/10.23734/wwr20142.019.035
Ciupińska, B. i Ryś, J. (2011). Rodzina szlachecka jako miejsce wychowania i szkolenia wojskowego w okresie staropolskim. Wychowanie w Rodzinie, 1(1), 39–51. https://doi.org/10.23734/wwr20111.039.051
Dolata, E. (2016). Troski i radości chłopskiej rodziny galicyjskiej na przełomie XIX i XX wieku w świetle źródeł pamiętnikarskich. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 281–305. https://doi.org/10.23734/wwr20162.281.305
Ferenz, K. i Kowalska, E. (2012). Wstęp. Wychowanie w Rodzinie, 6(2), 9–12.
Gandecka, K. (2015). Dyskurs o wychowaniu i edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – analiza wybranych polskich czasopism pedagogicznych od przełomu XIX/XX wieku do 1939 roku. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 155–173. https://doi.org/10.23734/wwr20152.155.173
Grabowska-Pieńkosz, D. (2015). Rola rodziców w edukacji młodzieży galicyjskiej. Analiza zagadnienia na podstawie źródeł pamiętnikarskich. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 325–339. https://doi.org/10.23734/wwr20152.325.339
Jakubiak, K. i Nawrot-Borowska, M. (2019). Czasopismo dla rodzin „Opiekun Domowy” (1865–1876) – o rodzinie i wychowaniu. Wychowanie w Rodzinie, 21(2), 17–54. https://doi.org/10.34616/wwr.2019.2.017.054
Janik-Komar, J. (2016). Rodzina i jej problemy w czasopismach andragogicznych przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 251–262. https://doi.org/10.23734/wwr20162.251.262
Kalinowska-Witek, B. (2013). Funkcje rodziny w świetle czasopism kobiecych i rodzinnych Królestwa Polskiego z lat 1864–1914. Wychowanie w Rodzinie, 7(1), 163–179. https://doi.org/10.23734/wwr20131.163.179
Kalinowska-Witek, B. (2014). Rola, zadania i pozycja społeczna mężczyzny i kobiety w rodzinie w świetle wybranych czasopism kobiecych z lat 1864–1914. Wychowanie w Rodzinie, 10(2),177–189. https://doi.org/10.23734/wwr20142.177.189
Kochan, K. (2011). Obraz polskiej rodziny w elementarzach szkolnych II Rzeczypospolitej. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 141–165. https://doi.org/10.23734/wwr20112.141.165
Kozłowska, M. (2015). Wychowanie małego dziecka w Polsce w pierwszej dekadzie okresu międzywojennego na łamach wybranych czasopism pedagogicznych – ciągłość i zmiana. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 121–138. https://doi.org/10.23734/wwr20152.121.138
Krakowiak, M. (2016). Trudności i zagrożenia polskiej rodziny lat sześćdziesiątych XX wieku w ankietach „Życia Warszawy”. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 263–278. https://doi.org/10.23734/wwr20162.263.278
Krakowiak, M. (2021). Wychowanie w rodzinie włościańskiej w świetle listów czytelników „Zorzy” (1905–1918). Wychowanie w Rodzinie, 25(2), 13–24. https://doi.org/10.34616/wwr.2021.2.013.024
Kula, E. (2018). Rodzinne i intelektualne środowisko ostatniego kuratora Warszawskiego Okręgu Naukowego Iwana Anatoljewicza Kurakina (1874–1950). Wychowanie w Rodzinie, 19(3), 31–45. https://doi.org/10.34616/wwr.2018.3.31.45
Ładyżyński, A. (2015). Ojciec i ojcostwo w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, w świetle pamiętników inspirowanych z epoki. Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 397–416. https://doi.org/10.23734/wwr20152.397.416
Magiera, E. (2011). Współpraca rodziny i szkoły w wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939). Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 105–125. https://doi.org/10.23734/wwr20112.105.125
Małek, A. (2016). Alkoholizm jako zagrożenie dla zdrowia i moralności dzieci i młodzieży w świetle poradników dla rodziców z lat 1918–1970. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 161–178. https://doi.org/10.23734/wwr20162.161.178
Małek, A. i Nawrot-Borowska, M. (2018). Praktyczne przewodniki wychowania. Problematyka poradników wychowawczych dla rodziców z lat 1900–1939. Wychowanie w Rodzinie, 18(2), 175–201. https://doi.org/10.34616/wwr20182.175.201
Marszałek-Trzebińska, Ż. (2018). Ksiądz Wacław Bliziński i jego dzieło na rzecz rodziny wiejskiej w Liskowie (1870–1944). Wychowanie w Rodzinie, 18(2), 17–30. https://doi.org/10.34616/wwr20182.017.030
Michalska, I. (2014). Wychowawcze obowiązki matek w rodzinie katolickiej na przełomie XIX i XX wieku w przekazie śląskiego periodyku „Rodzina”. Wychowanie w Rodzinie, 10(2), 159–175. https://doi.org/10.23734/wwr20142.159.175
Michalska, I. (2016). Życie łódzkich rodzin w czasach kryzysu ekonomicznego lat trzydziestych XX wieku w przekazie gazety „Ilustrowana Republika”. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 195–208. https://doi.org/10.23734/wwr20162.195.208
Michalska, I. (2018). Międzywojenna rodzina w ujęciu „Domu Rodzinnego” (1925–1933). Wychowanie w Rodzinie, 17(1), 85–99. https://doi.org/ https://doi.org/10.34616/wwr20181.085.099
Michalski, G. (2014). Wskazania wychowawcze dla polskich rodzin na Śląsku katolickiego czasopisma „Monika” w drugiej połowie XIX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 10(2), 119–135. https://doi.org/10.23734/wwr20142.119.135
Michalski, G. (2016). Główne kierunki pomocy łódzkim rodzinom w latach pierwszej wojny światowej w świetle doniesień dziennika „Godzina Polski”. Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 181–194. https://doi.org/10.23734/wwr20162.181.194
Michalski, G. (2018). Miejsce i zadania kobiety w rodzinie katolickiej w przekazie miesięcznika „Rodzina Polska” (1927–1939). Wychowanie w Rodzinie, 17(1), 101–115. https://doi.org/10.34616/wwr20181.101.115
Mihola, J. (2011). Rodzina w epoce nowożytnej i jej miejsce w nauczaniu oraz podręcznikach historii (w kwestii wykorzystania tematów związanych z życiem codziennym). Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 167–171. https://doi.org/10.23734/wwr20112.167.171
Okrasa, M. (2011). Wskazówki dotyczące wychowywania w rodzinie prezentowane na łamach czasopism w XIX wieku. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 33–51. https://doi.org/10.23734/wwr20112.033.051
Piwowarczyk, M. (2011). Model rodziny i wychowania rodzinnego w parafialnej prasie wielkopolskiej w II Rzeczypospolitej na przykładzie „Tygodnika Parafji Zbąszyńskiej”. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 81–104. https://doi.org/10.23734/wwr20112.081.104
Ryś, J. (2013). Rodzina szlachecka w świetle staropolskich poradników gospodarskich. Wychowanie w Rodzinie, 7(1), 109–126. https://doi.org/10.23734/wwr20131.109.126
Sadowska, E. (2015). Rodzina – dom ojczysty w poezji i wojennych wspomnieniach dzieci i młodzieży na tułaczych szlakach (1939–1945). Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 359–381. https://doi.org/10.23734/wwr20152.359.381
Statut czasopisma naukowego „Wychowanie w Rodzinie”. Tekst jednolity z dnia 01.03.2023 roku. https://edusfera.press/wychowanie-w-rodzinie/
Stawiak-Ososińska, M. (2011). Rola matki w wychowaniu i kształceniu dzieci w świetle artykułów z krakowskich czasopism kobiecych „Niewiasty” i „Kaliny”. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 15–32. https://doi.org/10.23734/wwr20112.015.032
Stelmasiak, I. (2011). Rola tradycji i kultury w wychowaniu w rodzinie polskiej na przełomie XIX/XX wieku na kresach wschodnich (na przykładzie rodziny Jędrzejewiczów). Wychowanie w Rodzinie, 1(1), 247–261. https://doi.org/10.23734/wwr20111.247.261
Suska, A. (2011). Rozważania na temat rodziny w publikacjach Józefa Becka. Komunikat z badań. Wychowanie w Rodzinie, 1(1), 235–245. https:/doi.org/10.23734/wwr20111.235.245
Szulakiewicz, W. (2012). Rodzina w życiu wybitnych uczonych. Przykład Kazimierza Twardowskiego (1866–1938). Wychowanie w Rodzinie, 5(1), 179–191. https://doi.org/10.23734/wwr20121.179.191
Szybalska, M. (2011). Obraz rodziny polskiej w gimnazjalnych podręcznikach wychowanie do życia w rodzinie w latach 1999–2007. Wychowanie w Rodzinie, 2(2), 181–213. https://doi.org/10.23734/wwr20112.181.213
Ślęczka, R. i Ruta, A. (2021). Nauczyciel i wychowawca Profesor Zygmunt Ruta (1932–2021) – życie i nauka. Wychowanie w Rodzinie, 25(2), 25–39. https://doi.org/10.34616/wwr.2021.2.025.039
Topij-Stempińska, B. (2015). Dyskurs o rodzinie na łamach „Przeglądu Powszechnego” w II Rzeczypospolitej.
Wychowanie w Rodzinie, 12(2), 139–154. https://doi.org/10.23734/wwr20152.139.154
Wałęga, A. (2014). O zadaniach wychowawczych rodziny. Koncepcje współpracowników czasopisma „Szkoła”. Wychowanie w Rodzinie, 10(2), 137–158. https://doi.org/10.23734/wwr20142.137.158
Zamecka-Zalas, O. (2016). Rola rodziny w wychowaniu ojczystym dziecka na obczyźnie na przykładzie Wielkiej Brytanii (w latach 1945–1989). Wychowanie w Rodzinie, 14(2), 231–249. https://doi.org/10.23734/wwr20162.231.249
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: