Family–School Relationship in the Context of Pedagogy of Accompaniment
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of these analyses is to identify the pedagogy of accompaniment as a context for the relationship between family and school.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is: How can the pedagogy of accompaniment serve as a background for parents’ and teachers’ relationships? In the reflection that has been done, a critical analysis of the research papers has been applied and the results of previous research in the field undertaken have been reviewed.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Selected viewpoints focusing on the family-school relationship were reviewed and analysed. Particular focus is given to the model of Joyce L. Epstein. A general characteristic of pedagogy of accompaniment/Ignatian pedagogy, which has its roots in the educational tradition conducted by the Society of Jesus, is presented. An educational practice- oriented reflection on the possibility of using elements of the Ignatian tradition in building an educational partnership between parents and teachers is given.
RESEARCH RESULTS: As a result of the analyses conducted, it was found that the most optimal solution for the family-school relationship is an educational partnership that places the child/ student and his/her needs at the centre of the activities being undertaken, in which the perspective of pedagogy of accompaniment/Ignatian pedagogy can be helpful.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: Pedagogy of accompaniment/Ignatian pedagogy is a less known pedagogical approach. Its dissemination makes it possible to broaden educational thinking and educational practice. It extends the options for educational actors to choose their own individual view of partnership and collaboration adapted to the capacities of the child/student and parents and teachers. It is a line of thinking that places the adult in a non-directive, accompanying position, rather as an ‘invisible’ one which can give a different quality to the relationship between parents and teachers.
References
Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11–26. https://doi.org/10.17399/HW.2017.163801
Börü, N. (2021). Principals’ views on factors affecting academic success: A case study from Turkey. Educational Research Quarterly, 44(3), 3–33.
Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania. (2006). W: B. Steczek (red.), Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 7–95). Wyższa Szkoła Filozoficzno‑Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Dybowska, E. (2013). Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Dybowska, E. (2014). Towarzyszenie wychowawcze według pedagogiki ignacjańskiej. Teologia i Moralność, 9(16), 81–93. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.6
Dybowska, E. (2022). Pedagogika ignacjańska w świecie VUCA. Horyzonty Wychowania, 21(57), 11–19. https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.03
Epstein, J.L. (2004). Epstein’s framework of six types of involvement. Johns Hopkins University Center for the Social Organization of Schools.
Epstein, J.L. i Steven, B. (2019). The importance of evaluating programs of school, family and community partnerships. Aula Abierta, 48(1), 31–42. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.31-42
Epstein, J.L., Sanders, M.G., Sheldon, S.B., Simon, B.S., Salinas, K.C., Jansorn, N.R., Van Voorhis, F.L., Martin, C.S., Thomas, B.T., Greenfeld, M.D., Hutchins, D.J. i Williams, K.J. (2018). School, family, and community partnerships. Your handbook for action (wyd. 4). Corwin.
Gulczyńska, A. (2020). Współpraca nauczycieli z rodzicami – systemowe propozycje rozwiązań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(2), 181–193. doi:http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.181-193
Gulczyńska, A., Rybińska, A. i Segiet, W. (2020). Współdziałanie rodziców i nauczycieli. W: H. Krauze‑Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 346–370). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kochan, K. (2001). Współpraca nauczycieli i rodziców jako jeden z warunków pomyślnej integracji dzieci niepełnosprawnych w edukacji wczesnoszkolnej. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu (s. 153–159). Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kołodziejczyk, J. i Walczak, B. (2021). Co państwo wie (i co chce wiedzieć) o zaangażowaniu rodziców w edukację szkolną dzieci? Problemy Opiekuńczo‑Wychowawcze, 604(9), 49–60. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5791
Królikowska, A. (red.). (2010). Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka. Wyższa Szkoła Filozoficzno‑Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Loyola, I. (2002). Ćwiczenia duchowne (M. Bednarz, tłum.). Wydawnictwo WAM.
Lulek, B. (2008). Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Łukasiewicz‑Wieleba, J. (2014). Dziecko jako podmiot działań nauczycieli i rodziców. W: J. Łukasiewicz‑Wieleba (red.), Nauczyciele i rodzice: komunikacja, relacje, współpraca (s. 59–67). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum w Krakowie.
Marek, Z. (2018). Autorytet w teorii i praktyce towarzyszenia wychowawczego. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(5), 231–248. https://doi.org/10.12775/SPI.2017.5.010
Marek, Z. (2021). Pedagogia i pedagogika ignacjańska (jezuicka). Horyzonty Wychowania, 20(56), 11–21. https://doi.org/10.35765/hw.2071
Marek, Z. i Walulik, A. (2020). Towarzyszenie wychowawcze w formacji człowieka. Horyzonty Wychowania, 19(50), 105–116. https://doi.org/10.35765/hw.1914
Mendel, M. (2003). The space that speaks parents’ spots in school. W: S. Cestelli, M. Mendel i B. Ravn (red.). School, family and community partnership in world of differences and changes (s. 65–74). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A.W. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Mendel, M. (2007). Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia.
Opozda, D. (2009). Współpraca rodziny i szkoły – o lepszą jakość relacji rodzice–nauczyciele. Paedagogia Christiana, 23(1), 137–145. https://doi.org/10.12775/PCh.2009.010
Opozda, D. (2017). Synergia rodziny i szkoły – niektóre konteksty teoretyczne i praktyka. Horyzonty Wychowania, 16(38), 27–40. https://doi.org/10.17399/HW.2017.163802
Ordon, U. i Gębora, A.K. (2017). Partnerskie relacje rodziny i szkoły w tworzeniu optymalnych warunków procesu edukacji. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5(9), 57–64.
Pasierbek, W. (red.). (2008). Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu. Wyższa Szkoła Filozoficzno‑Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Pirchio, S., Tritrini, C., Passiatore, Y. i Taeschner, T. (2023). The role of the relationship between parents and educators for child vehaviour and wellbeing. International Journal about Parents in Education, 7(2). https://doi.org/10.54195/ijpe.18223
Pusztai, G., Demeter‑Karászi, Z., Csonka, É., Bencze, Á., Major, E., Szilágyi, E. i Bacskai, K. (2024). Patterns of parental involvement in schools of religious communities. A systematic review. British Journal of Religious Education, 1–20. https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2315550
Rachmah, D.N., Putri, N.I., Rizkika, R., Magfirah, S. i Halimatussa’diah, S. (2022). Do peer attachment, perceived school climate, and parental involvement influence self‑awareness in students? Cakrawala Pendidikan, 41(2), 388–403. https://doi.org/10.21831/cp.v41i2.30117
Sebastian, J. i Allensworth, E. (2019). Linking principal leadership to organizational growth and student achievement: A moderation mediation analysis. Teachers College Record, 121(9). https://doi.org/10.1177/016146811912100903
Śliwerski, B. (2001). Program wychowawczy szkoły. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Walulik, A. (2023). Towarzyszenie wychowawcze wobec wirtualnego świata. W: S. Jaskuła (red.). Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza (s. 61–75). Wydawnictwo Księgarnia Akademicka. https://doi.org/10.12797/9788381389624.03
Wołk, K. (2018). Współpraca rodziców ze szkołą – założenia i realia. Problemy Opiekuńczo‑Wychowawcze, 573(8), 42-50. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7472
Zalewska‑Bujak, M. (2020). Współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów – przez pryzmat nauczycielskich narracji. Kwartalnik Pedagogiczny, 65(256), 154–176. https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2020-2.9
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: