Shaping Entrepreneurial Attitudes in Entrepreneurship Education with the Use of Case Studies and Metaphors Connected with Sport
Abstract
The article addresses entrepreneurship education from the perspective of sport. In their search for the most effective methods of teaching entrepreneurship, the authors focus on the importance of combining two perspectives in order to understand the core of entrepreneurship. Two different dimensions of activity – running a business and doing sport – are juxtaposed within the frames of a case study and metaphors in teaching entrepreneurship. The inspiration for this idea was the authors’ experience with teaching entrepreneurship at the university level. In an attempt to understand entrepreneurship, students very often compare the world of business with the world of sport, with which they are usually familiar. The authors present the possibilities offered by a case study and metaphors within the sports industry. The article reviews the subject literature devoted to metaphors and case studies in education and presents their possible applications in entrepreneurship education.
References
Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Broadbridge A.M., Maxwell G.A., Ogden S.M., Experiences, perceptions and expectations of retail employment for Generation Y., „Career Development International”, 12(2007)6, s. 523-544.
Bygrave W.D., Birley S., Churchill N.C., Hoy Gatewood E., Kecley R.H., Wetzel W.E., Frontiers of entrepreneurship research, MA: P&R Publications, Waltham 1995.
Drucker P.F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 28.01.2012.
Glinka B., Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2001.
Gudkova S., Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, Wydawnictwo ALK, Warszawa 2008.
Gudkova S., Wywiad z przedsiębiorcą jako narzędzie w procesie nauczania przedsiębiorczości, „Problemy Zarządzania”, 1(2012)36, s. 85-98.
Gulan U., Uwarunkowania tworzenia profesji menedżerów sportowych z Polsce, praca doktorska powstała na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, niepublikowana, 2012.
Hatch M. Jo, Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Hyrsky K., Entrepreneurship: Metaphors and related concepts, „Journal of Enterprising Culture”, 6(4)1998
Jemielniak D., Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych, w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Kida G., Kreowanie postaw przedsiębiorczych studentów w ramach zajęć z forum integracji społeczno-gospodarczej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, „Problemy Zarządzania” 1(2012)36, s. 194-219.
Kondycja Polaków. Czyli po co nam sport?, red. W. Fenrich, M. Stec, A. Gołdys, M. Rogaczewska. Projekt Społeczny 2102, Warszawa 2009.
Kostera M., O wyobraźni, organizacjach i zmienianiu świata w: Organizować z polotem. Wyobraźnia organizacyjna w praktyce, red. M. Kostera, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2013.
Koźmiński A.K., Zagórski K., Wyobraźnia ekonomiczna w Polsce, „Studia Socjologiczne”, 2(2011)201.
Kuratko D.F., The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges, „Entrepreneurship Theory and Practice”, September 2005.
Kwiatkowski S., Organizacja i przedsiębiorczość w świetle metafory mózgu, „Prakseologia”, nr 141/2001.
Metoda studium przypadku w edukacji biznesowej, red. P. Ammerman, A. Gaweł, M. Pietrzykowski, R. Rauktienė, T. Williamson, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2012
Millward Brown SMG/KRC, 2009.
Morgan G., Wyobraźnia organizacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Nicholson L., Anderson A.R., News and Nuances of the Entrepreneurial Myth and Metaphor: Linguistic Games in Entrepreneurial Sense-Making and Sense-Giving, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 29, Issue 2, 2005, s. 153-172.
Ogrzyńska D., Przedsiębiorcy pasjonaci jako wzór dla rozwijania postaw przedsiębiorczych i pobudzania aktywności ludzi młodych, „Problemy Zarządzania”, 1(2012)36, s. 161-175.
Oleksyn T., Przedsiębiorczość jako kategoria złożona. Jak ją rozwijać?, „Problemy Zarządzania”, 1(2012)36, s. 8-25.
Pawłowska A., Młodzi w biznesie z perspektywy teorii rozwoju zawodowego. Wyniki badań własnych, „Problemy Zarządzania”, 1(2012)36, s. 131-143.
Projekt Wspólnego Sprawozdania o Zatrudnieniu, Komisja Europejska, Bruksela 2013.
Starakiewicz U., Kubów M., Przejawy przedsiębiorczości w sporcie w kontekście uwarunkowań kulturowych i organizacyjnych rozwoju branży, „Problemy Zarządzania” 3/2014.
Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I., Studium przypadku, w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Tan SS., C.K.F Ng, A problem-based learning approach to entrepreneurship educa¬tion. „Education and Training” 48, 6/2006.
Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość i Edukacja” 2013/9.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: