Two Nameless Ones in Conversation. The Proces of Growing up in the Light of Janusz Domagalik’s Radio Play “Going to Yourself”
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: To indicate and demonstrate that important psychological, pedagogical and aesthetic issues can be successfully combined and presented in the form of a radio play, which is illustrated and highlighted by Janusz Domagalik’s piece, Going to Yourself.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem covers two fundamental questions: how does a dialogical discourse reflect complex moral, educational and psychological issues through the signs of radio art and what is the significance of the form of verbal interaction in this process? Among the methods used, the most important are media content analysis, analysis of the literature on the subject and content selection.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Going to Yourself is a form of reflection on man and his choices. Domagalik, through the two-dimensionality of the plans and the phonic structure of the radio play, extracts two stories: the Boy and the Man.
RESEARCH RESULTS: Domagalik’s text is an example of working through the difficult situation of a young person (Boy), and in a broader context – it becomes a sign of the changes taking place in Polish creativity (literary and radio) for the young and about the young. Translating a literary text into the signs of radio art makes one aware of not only the aesthetic, but also the explanatory value and capacity of the text of culture.
CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS, AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The radio play Going to Yourself is an illustration of the transformative power of art and an example of communicating and negotiating meanings in the capacious form of dialogue. Such a format may lead to the expansion and re-evaluation of the role of both literature and radio art. The text can also be read and used as a proposal for presenting, discussing and solving the problems of a young person during adolescence.
References
Bachura, J. (2009a). Język adaptacji radiowych. W: J. Bujak-Lechowicz (red.), Język, wartości a zachowania społeczne (s. 13–25). Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.
Bachura, J. (2009b). Semiotyczno-audialne znaki radiowe a rzeczywistość przedstawiona w wybranych słuchowiskach radiowych (motyw lasu). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteralia Polonica, 12, 397–408. http://hdl.handle.net/11089/11029
Bachura, J. (2011). O sytuacji komunikacyjnej współczesnego słuchowiska – wybrane zagadnienia. Litteralia Polonica, 14(1), s. 88–95. https://bibliotekanauki.pl/articles/967325
Bachura, J. (2012). Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Bardijewska, S. (2001). Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku. Elipsa.
Biddulph, S. (2004). Męskość (A. Jacewicz, tłum.). Wydawnictwo Rebis.
Biddulph, S. (2006). Wychowywanie chłopców (A. Jacewicz, tłum.). Wydawnictwo Rebis.
Bolińska, M. (2004). Przez „Świat Młodych” do literatury. O prozie Janusza Domagalika. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Borowski, D. (2022). Między dzieciństwem a dorosłością. O polskich powieściach dla młodzieży w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku. Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa.
Boyd, D. i Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (J. Gilewicz i A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Domagalik, J. (1970a). Idąc do siebie. Wydawnictwo Harcerskie.
Domagalik, J. (1970b). Idąc do siebie (Scenariusz słuchowiska. Taśma L 21620). Naczelna Redakcja Audycji dla Dzieci i Młodzieży. Redakcja Literacka. Audycja na dzień 20.02.1970, godz. 11.00–11.30. Pr I. Rodzaj: słuchowisko, autor: J. Domagalik, redaktor: E. Nowacka, maszynistka: B. Winnik. Archiwum PR S.A. w Warszawie.
Erikson, E. (1950). Childhood and society. Norton.
Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. Norton.
Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia (M. Żywicki, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Kaziów, M. (1973). O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Koźmińska, I. i Olszewska, E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Świat Książki.
Kuliczkowska, K. (1983). W świecie prozy dla dzieci. Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.
Lisowska-Magdziarz, M. (2004). Analiza zawartości mediów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lisowska-Magdziarz, M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Łastowiecki, J. (2019). Specyfika odbioru słuchowiska radiowego na przykładzie polskich realizacji gatunku. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mayen, J. (1965). Radio a literatura. Wiedza Powszechna.
Mayen, J. (1972). O stylistyce utworów mówionych. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Milewska, M. (2018). Jak pisze się słuchowisko. Próba autorefleksji. W: M. Białek i M. Iwanowska (red.), Radioucze(L)ni. Radio w badaniach naukowych (s. 81–97). Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.
Nosek, A. i Chrobak, M. (red.). (2022). Od powieści dla dziewcząt do narracji dziewczyńskich. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej.
Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pleszkun-Olejniczakowa, E. (2001). Słowa, gesty, dźwięki w słuchowiskach radiowych. W: K. Michalewski (red.), Język w komunikacji (t. 2, s. 54–60). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Próchniak, K. (2018). Zapis graficzny dzieła sztuki radiowej. Problemy edycji słuchowisk na przykładzie dzieł Jerzego Krzysztonia. Acta Humana, 9, 117–129. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.117-129
Regiewicz, A. (2021). Audiowizualność literatury. Między „literaturą środka” a elitaryzmem. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, 10, 11–31. https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.02
Schaffer, R. (2011). Psychologia dziecka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sygizman, K., Świerczyńska-Dolot, M. i Michalak, K. (2024). Słuchaj, żeby zrozumieć. Audioedukacja dla szkół. Fundacja Audionomia. https://audionomia.pl/app/uploads/2024/08/AUDIONOMIA_podrecznik.pdf
Truchlińska, B. (2008). Filozoficzno-kulturowe aspekty problemu męskości. W: A. Radomski i B. Truchlińska (red.), Męskość w kulturze współczesnej (s. 41–57). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Akademia „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Copyright (c) 2024 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: