Strengthening Students’ Sense of Agency as the Factor Favouring the Development of Entrepreneurial Attitudes
Abstract
The aim of the paper is to discuss the relationship between the sense of agency and the development of entrepreneurial attitudes, with particular attention given to the role of university and education in the process. In the contemporary labour market, which is so unfavourable for graduates, the entrepreneurial attitude is one of the key factors that determine professional success of young people. In addition, it also affects their functioning in the world and active engagement in various projects. Strengthening their sense of agency and of being 'the author' of their own life can, to a great extent, help in the development of entrepreneurial attitudes, especially among people who represent a reactive type of functioning. It also fosters cooperation and willingness to take responsibility for oneself and constitutes an important condition for undertaking any socially responsible economic activities.
References
Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Determinanty i narzędzia zdobywania przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Domurat A., Przedsiębiorczość a kreatywność i innowacyjność, w: Innowacyjna przedsiębiorczość: teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2011.
Drucker P., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
Erikson E.H., Identity and the Life Cycle, W.W. Norton & Company, New York – London 1980.
Freire P., The pedagogy of the oppressed. Revised edition, Penguin Books, London 1996.
Grzegorzewska-Mischka E., Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
Jan Paweł II, Laborem et exercens. Tekst i komentarze, KUL, Lublin 1986.
Lipiec J., Wolność i podmiotowość człowieka, FALL, Kraków 1997.
Kaliszczak L., Twórczość a przedsiębiorczość, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, red. K. Jeremczuk, PWSZ, Tarnobrzeg 2006.
Korzeniowski K., Podmiotowość człowieka. Metateoretyczne ramy teorii, w: Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych, red. K. Korzeniowski, R. Zieliński, W. Daniecki, Ossolineum, Wrocław 1983.
Majczyna M., Podmiotowość a tożsamość, w: Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
Milian L., Praca, osobowość, kierowanie, Politechnika Częstochowska, Częstochowa 2002, s.71.
Motyka M., Pawlak J., Podmiotowość człowieka w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
Ostromęcki A., Wywoływanie postawy twórczej w procesie rozwoju przedsiębiorczości, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, red. K. Jeremczuk, PWSZ, Tarnobrzeg 2006, s. 694.
Piecuch T., Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce, w: Wyzwania i perspektywy zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, red. M. Matejun, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 37 i n.
Richert-Kaźmierska A., Przedsiębiorczość jako przedmiot nauczania na wyższej uczelni – wyzwania merytoryczne i metodyczne, e-mentor 2(39), 2011.
Rutkowski M., Patologie przedsiębiorczości na przykładzie funduszu obsługi zadłużenia zagranicznego (FOZZ), w: Społeczne i organizacyjne czynniki rozwoju przedsiębiorczości, red. S. Flaszewska, S. Lachiewicz, M. Nowicki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.
Sanecki W., Prolegomena do teorii ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
Strużycki M., Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002.
Strzałecki A., Style twórczego zachowania w przedsiębiorczości, w: Innowacyjna przedsiębiorczość: teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2011.
Tyszka T., Psychologia zachowań ekonomicznych, PWN, Warszawa 1997.
Walczak W., Źródła przedsiębiorczości w praktyce gospodarczej w: Społeczne i organizacyjne czynniki rozwoju przedsiębiorczości, red. S. Flaszewska, S. Lachiewicz, M. Nowicki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.
Węgrzecki A., Zarys fenomenologii podmiotu, Ossolineum – Wydawnictwo AE w Krakowie, Wrocław – Warszawa – Kraków 1996.
Zbiegień-Maciąg L., Pracownik upodmiotowiony – partner społecznie odpowiedzialny, w: Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Netografia:
<http://www.nauka.gov.pl/polska-nauka/przedsiebiorczosc-akademicka-raport-z-badania,archiwum,1.html> (dostęp: 06.06.2014).
http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/ruszyl-portal-heinnovate.html [dostęp: 6.06.2014].
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: