Strengthening Students’ Sense of Agency as the Factor Favouring the Development of Entrepreneurial Attitudes

  • Justyna Pawlak Cracow University of Economics Faculty of Economics and International Relations Department of Psychology and Education e-mail: justyna.pawlak@uek.krakow.pl
Keywords: entrepreneurial attitudes, sense of agency, education

Abstract

The aim of the paper is to discuss the relationship between the sense of agency and the development of entrepreneurial attitudes, with particular attention given to the role of university and education in the process. In the contemporary labour market, which is so unfavourable for graduates, the entrepreneurial attitude is one of the key factors that determine professional success of young people. In addition, it also affects their functioning in the world and active engagement in various projects. Strengthening their sense of agency and of being 'the author' of their own life can, to a great extent, help in the development of entrepreneurial attitudes, especially among people who represent a reactive type of functioning. It also fosters cooperation and willingness to take responsibility for oneself and constitutes an important condition for undertaking any socially responsible economic activities.

 

 

References

Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Determinanty i narzędzia zdobywania przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Domurat A., Przedsiębiorczość a kreatywność i innowacyjność, w: Innowacyjna przedsiębiorczość: teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2011.

Drucker P., Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.

Erikson E.H., Identity and the Life Cycle, W.W. Norton & Company, New York – London 1980.

Freire P., The pedagogy of the oppressed. Revised edition, Penguin Books, London 1996.

Grzegorzewska-Mischka E., Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.

Jan Paweł II, Laborem et exercens. Tekst i komentarze, KUL, Lublin 1986.

Lipiec J., Wolność i podmiotowość człowieka, FALL, Kraków 1997.

Kaliszczak L., Twórczość a przedsiębiorczość, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, red. K. Jeremczuk, PWSZ, Tarnobrzeg 2006.

Korzeniowski K., Podmiotowość człowieka. Metateoretyczne ramy teorii, w: Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych, red. K. Korzeniowski, R. Zieliński, W. Daniecki, Ossolineum, Wrocław 1983.

Majczyna M., Podmiotowość a tożsamość, w: Tożsamość człowieka, red. A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.

Milian L., Praca, osobowość, kierowanie, Politechnika Częstochowska, Częstochowa 2002, s.71.

Motyka M., Pawlak J., Podmiotowość człowieka w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.

Ostromęcki A., Wywoływanie postawy twórczej w procesie rozwoju przedsiębiorczości, w: Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, red. K. Jeremczuk, PWSZ, Tarnobrzeg 2006, s. 694.

Piecuch T., Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce, w: Wyzwania i perspektywy zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, red. M. Matejun, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 37 i n.

Richert-Kaźmierska A., Przedsiębiorczość jako przedmiot nauczania na wyższej uczelni – wyzwania merytoryczne i metodyczne, e-mentor 2(39), 2011.

Rutkowski M., Patologie przedsiębiorczości na przykładzie funduszu obsługi zadłużenia zagranicznego (FOZZ), w: Społeczne i organizacyjne czynniki rozwoju przedsiębiorczości, red. S. Flaszewska, S. Lachiewicz, M. Nowicki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.

Sanecki W., Prolegomena do teorii ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.

Strużycki M., Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002.

Strzałecki A., Style twórczego zachowania w przedsiębiorczości, w: Innowacyjna przedsiębiorczość: teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2011.

Tyszka T., Psychologia zachowań ekonomicznych, PWN, Warszawa 1997.

Walczak W., Źródła przedsiębiorczości w praktyce gospodarczej w: Społeczne i organizacyjne czynniki rozwoju przedsiębiorczości, red. S. Flaszewska, S. Lachiewicz, M. Nowicki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.

Węgrzecki A., Zarys fenomenologii podmiotu, Ossolineum – Wydawnictwo AE w Krakowie, Wrocław – Warszawa – Kraków 1996.

Zbiegień-Maciąg L., Pracownik upodmiotowiony – partner społecznie odpowiedzialny, w: Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, red. A. Pocztowski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Netografia:

<http://www.nauka.gov.pl/polska-nauka/przedsiebiorczosc-akademicka-raport-z-badania,archiwum,1.html> (dostęp: 06.06.2014).

http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/ruszyl-portal-heinnovate.html [dostęp: 6.06.2014].

Published
2014-12-30
How to Cite
Pawlak, J. (2014). Strengthening Students’ Sense of Agency as the Factor Favouring the Development of Entrepreneurial Attitudes. HORIZONS OF EDUCATION, 13(28), 157-169. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/29