Edytorial: Komu potrzebna jest płeć?

  • Mariusz Sztuka Uniwersytet Jagielloński e-mail: sztuka@uj.edu.pl

Abstrakt

„Odkrycie” płci stało się progiem, po którego przekroczeniu trudno jest nazywać świat w sposób ignorujący to wszystko, co wnosi ona do perspektywy nazywającego. Owszem, bywa i tak, że rzeczywistość widziana jest przez pryzmat różnicy płci traktowanej w sposób uprzywilejowany, z pominięciem innych różnic, które dzieląc ludzi, wpływają na ich ogląd świata. W tym kontekście trzeba przywołać raport Pracowni Badań Społecznych z maja 2014 roku. Respondenci, pytani o najistotniejsze wyzwania stojące przed Polską, spośród dwunastu możliwych priorytetów na ostatnim miejscu wymieniają równość kobiet i mężczyzn. Dlatego właśnie owa postawa, angażująca i podkreślająca związek płci i warunkowanego nią interesu poznawczego, staje się dziś często podstawą zarzutów ideologizacji („ideologia gender”). Ze świadomości tego, jak kwestia płci sproblematyzowała nasze doświadczenia jednostkowe i społeczne, wzięła się decyzja, by poświęcić kolejny numer pisma tym właśnie zagadnieniom.

Opublikowane
2014-06-22
Jak cytować
Sztuka, M. (2014). Edytorial: Komu potrzebna jest płeć?. Horyzonty Wychowania, 13(27), 5-11. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/302
Dział
Artykuły tematyczne