Entrepreneurship as a Value for Organizations and Individuals. How Universities can Develop Entrepreneurial Attitudes Among their Students

  • Olga Drynia University of Lodz Faculty of Management Chair of the City and Region e-mail: olga.drynia@gmail.com
Keywords: organizational values, entrepreneurship, organizational culture

Abstract

The purpose of this article is to present major features and key
components of entrepreneurship as a construct and  the priceless
value both for individuals and different types of organizations. Entrepreneurship  is a specific dimension of management which cannot be perceived only as a way to promote launching new businesses. The article highlights the role of universities in the process of gaining new skills and qualifications. Universities should be the right place for people who want to develop their entrepreneurial attitudes. This paper analyses several   examples of activities offered to students of the Faculty of Management at the University of Łódź, thanks to which they can face new opportunities and create their own professional attitudes.

References

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.

Borowiec M., Rachwał T., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2011/7, s. 321-332.

Brzozowski T, „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2007/3, s. 196-203.

Cieślik J., Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na poziomie akademickim, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 71-80.

Crozier M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu, PWN, Warszawa 1993.

Drucker P., Praktyka zarządzania, PWE, Kraków 1998.

Delors J., Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.

Ekonomika i zarządzanie małą firmą, red. B. Piasecki, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001.

Hofstede G., Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Kraśnicka T., Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.

Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Marszałek A., Uniwersytet przedsiębiorczy jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku, „Przegląd Organizacji” 2008/9, s. 9-22.

Robbins S.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.

Stoner J.A.F., Freeman E.R., Gilbert D.R. Jr, Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.

Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1962.

Sikorski Cz., Wolność w organizacji. Humanistyczna utopia czy prakseologiczna norma?, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, Łódź 2000.

Sikorski Cz., Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006.

Sikorski Cz., Kultury świata – kultury organizacji: zapiski z podróży, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

Trompenaars F., Kultura innowacji. Kreatywność pracownika a sukces firmy, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2007.

Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2013/9, s. 246-257.

Wach K., Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian, w: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, red. P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2007, s. 120-127.

Zioło Z., Miejsce przedsiębiorczości w edukacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2012/8, s. 10-23.

<http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1452:santander-universidades-inwestujemy-w-nauke&catid=24&Itemid=119> (dostęp: 07.02.2014).

http://etc.online.uni-marburg.de/etc1/010.pdf Röpke J., The Entrepreneurial University. Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy, Märburg 1998. (dostęp: 07.02.2014).

Materiały udostępnione przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, zgromadzone w trakcie realizacji projektu „Własna firma krok po kroku”.

Published
2014-12-30
How to Cite
Drynia, O. (2014). Entrepreneurship as a Value for Organizations and Individuals. How Universities can Develop Entrepreneurial Attitudes Among their Students. HORIZONS OF EDUCATION, 13(28), 187-202. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/31